مشكلي براي انتقال پول در مراودات تجاري ايران و تركيه وجود ندارد

بجنورد-ايرنا- مديركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: مشكلي براي جابه جايي و انتقال پول در مراودات تجاري ميان ايران و تركيه وجود ندارد.

به گزارش ايرنا يحيي نيكدل روز يكشنبه در نشست خبري اظهار كرد: اكنون بانك ملت در تركيه شعبه دارد و بر اين اساس مشكلي براي انتقال پول در مبادلات تجاري وجود ندارد.
وي با بيان اينكه هدف از دعوت هيات تجاري و سرمايه گذاري كشور تركيه، معرفي فرصت ها و پتانسيل هاي سرمايه گذاري خراسان شمالي است گفت: اين استان قابليت هاي زيادي براي سرمايه گذاري دارد كه اين ظرفيت ها بايد معرفي شود.
مديركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي افزود: براي معرفي اين فرصت ها، اعزام و پذيرش هيات هاي تجاري بايد بيشتر شود.

* پيگيري براي خواهر خواندگي بجنورد با يكي از شهرهاي تركيه
نيكدل در بخش ديگر سخنان خود گفت: يكي از پيشنهادهاي مهم در اين سفر 2 روزه، پيگيري براي خواهرخواندگي بجنورد با يكي از شهرهاي تركيه است كه البته در اين باره نياز است تا شهردار بجنورد با شهري كه به عنوان خواهر خوانده پيشنهاد شده بررسي ها و رايزني هايي داشته باشند.
وي گفت: اين هيات تجاري در اين سفر 2 روزه به خراسان شمالي، با فرصت هاي مختلف سرمايه گذاري اين استان آشنا شدند و براي بررسي بيشتر و نتيجه بخش بودن اين حضور خواستار اعزام هياتي از خراسان شمالي به تركيه شدند.

* واگذاري سيمان سمنگان يك پيشنهاد به هيات تركيه
نيكدل گفت: سرمايه گذاري در فاز 2 و سه آلوميناي ايران در جاجرم، سيمان سمنگان، معادن مرمر و مرمريت، ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي و سرمايه گذاري در حوزه انرژي هاي تجديد پذير و پاك از جمله فرصت هايي است كه به اين هيات تجاري معرفي شد.
وي خاطرنشان كرد: سرمايه گذاري در بخش گردشگري از جمله ايجاد تله كابين و ايجاد مراكز اقامتي از ديگر پيشنهادهاي ما به اين هيات تجاري است.
وي درباره پروژه سيمان سمنگان گفت: اين پروژه ناتمام اكنون متوقف شده است و آستان قدس آمادگي دارد تا آن را به سرمايه گذار بخش خصوصي واگذار كند.
مديركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي اظهار كرد: يكي از پيشنهادها براي واگذاري، واگذاري 100 درصدي اين پروژه به سرمايه گذر بخش خصوصي است كه البته پيشنهاد شده است كه آستان قدس تا زمان بهره برداري، حق السهم خود را از سرمايه گذار مطالبه نكند.
وي تصريح كرد: يكي ديگر از روش هاي واگذاري اين پروژه به سرمايه گذار، مشاركت در سرمايه گذاري است و در اين روش هر آنچه آستان قدس در اين پروژه هزينه كرده، به عنوان آورده محسوب شده و آستان قدس به اين شيوه در اجرا مشاركت مي كند.

* 3.3 ميليون دلار محصولات توليدي خراسان شمالي به تركيه صادر شد
مديركل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: در هشت ماهه امسال سه ميليون و 300 هزار دلار محصولات خراسان شمالي به تركيه صادر شده و بيشتر اين محصولات محصولات فولادي و پتروشيمي بوده است.
هيات پنج نفره از تجار و سرمايه گذاران كشور تركيه ديروز و امروز در خراسان شمالي حضور دارند و از ظرفيت هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و معدني استان بازديد مي كنند.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها