۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82765177
T T
۰ نفر
دانش آموزان پايه دوازدهم پنج روز به مدرسه مي روند

ساري - ايرنا - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت كه با حذف پيش دانشگاهي و استقرار پايه دوازدهم در مدارس كشور ، 11 ساعت در هفته به زمان آموزشي اين پايه اضافه مي شود .

اسفنديار نظري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در ساري افزود : تمامي قوانين و مقررات دوره پيش دانشگاهي تا پايان سال تحصيلي جاري در مدارس قابل اجراست و از سال تحصيلي آينده با استقرار پايه دوازدهم ، قوانين جديد اجرائي مي شود كه يكي از آنها تغيير در ساعات آموزشي است .
وي توضيح داد : در حال حاضر ساعت آموزشي دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي 24 ساعت در هفته است ، در حالي كه براي پايه دوازدهم در شاخه نظري 35 ساعت و براي شاخه فني و حرفه اي و كار و دانش به تناسب رشته ها 35 تا 40 ساعت آموزشي پيش بيني شده است.
نظري نتيجه گيري كرد كه با استقرار پايه دوازهم و افزايش ساعات آموزشي ، دانش آموزان اين پايه بر خلاف دوره پيش دانشگاهي به جاي چهار روز ، پنج روز بايد در سر كلاس حاضر شوند .
وي افزود : براي پوشش ساعات آموزشي اضافه شده در حال حاضر قرار بر اين است كه زمان حضور در مدرسه در روزهاي شنبه تا دوشنبه هشت ساعت و روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 6 ساعت باشد ولي در صورت دادن مجوز از سوي وزارتخانه ، مي توان براي بخشي از روز پنجشنبه هم برنامه ريزي كرد.
پايه دوازدهم آخرين مرحله از استقرار ساختار آموزشي 3-3-6 در آموزش و پرورش كشور است كه جايگزين ساختار قبلي مي شود.
ساختار آموزشي 3- 3 - 6 از سال تحصيلي 91 - 90 با استقرار پايه ششم آغاز شد و در سال تحصيلي جاري با استقرار پايه يازدهم ادامه يافت .
استقرار پايه دوازدهم سال آينده در حالي انجام مي شود كه با سه ساله شدن آموزش فني و حرفه اي و كاردانش ، اين دانش آموزان هم به پايه جديد اضافه مي شوند.
** تعطيلي و غيبت ممنوع
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنين گفت كه با استقرار پايه دوازدهم ، حضور در سر كلاس درس اجباري است و هر گونه غيبتي غيرموجه ارزيابي خواهد شد.
در حال حاضر دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي مي توانند با ثبت نام در مدرسه به صورت كامل يا موردي سر كلاس درس حاضر نشوند و غيبت آنان هيچ تاثيري بر دوره آموزشي آنان ندارد.
بخشي از دانش آموزان پيش دانشگاهي در سال هاي گذشته براي آمادگي بيشتر جهت شركت در كنكور سراسري تنها در مدرسه ثبت نام كرده و موقع امتخانات پايان ترم در آن شركت كردند و وقت اصلي خود را در كلاس هاي كنكور خارج از مدرسه يا مطالعه بيشتر در منزل گذراندند.
** امتحان نهائي
معاون آموزش و پرورش مازندران يكي ديگر از تغييرات آموزشي در مدارس با استقرار پايه دوازدهم را برگزاري امتحان نهائي براي اين پايه برشمرد و گفت كه از سال تحصيلي آينده دانش آموزان پايه دوازدهم در پايان سال بايد در امتحان نهايي شركت كنند.
وي افزود : در نظام آموزشي فعلي ، دانش آموزان در پايه سوم دبيرستان با شركت در امتحان نهائي ديپلم خود را اخذ مي كنند و فقط آن دسته از دانش آموزاني كه قصد شركت در كنكور سراسري را دارند با ادامه تحصيل در دوره پيش دانشگاهي براي اين منظور آماده مي شوند.
دوره پيش‌دانشگاهي با تغيير در سيستم آموزشي در دهه 70 ايجاد شد . در اين سيتسم دانش‌آموزان در پايه يازدهم ديپلم مي‌گيرند تا بتوانند زودتر وارد جامعه يا بازار كار شوند و براي ورود به دانشگاه دوره يك‌ساله‌اي با عنوان پيش‌ دانشگاهي تعريف شد.
در حالي كه هدف از تعريف دوره پيش دانشگاهي اين بود كه حداكثر يك‌ و ‌نيم برابر ظرفيت دانشگاهها وارد اين دوره شوند ، ولي در عمل همه كساني كه ديپلم مي‌گرفتند، مي‌توانستند در اين دوره شركت كنند.
در نظام آموزشي قديمي كه تنها يك سال از عمر آن باقي است ، فقط دانش‌آموزاني كه دوره پيش‌دانشگاهي را گذراندند ، مي‌توانند در مقطع كارشناسي دانشگاهها شركت كنند و افرادي كه مدرك پيش ‌دانشگاهي ندارند فقط در دوره كارداني شركت مي‌ كنند.
استان مازندران بر اساس آمارهاي رسمي بيش از چهار هزار مدرسه دارد كه هم اكنون حدود 530 هزار دانش آموز در آن به تحصيل اشتغال دارند.
آمار دانش آموزان در حال تحصيل در مقطع متوسطه در مازندران حدود 130 هزار نفر است .
خبرنگار : رضا غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7335/1654

سرخط اخبار استان‌ها