۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82762631
T T
۰ نفر
«ایران ال.ان.جی»با4میلیارد دلار تكمیل می شود/دریافت طرح روسیه در 6ماه

تهران- ایرنا- وزیر نفت اعلام كرد بر پایه پیش بینی ها، تكمیل طرح ایران ال.ان.جی به چهار میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و گازپروم روسیه در مدت ٦ ماه، مطالعات خود را درباره این طرح به ایران تحویل می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه عصر امروز (چهارشنبه) پس از امضای تفاهمنامه مطالعه ساخت پروژه ایران ال.ان.جی با شركت گازپروم روسیه در جمع خبرنگاران اضافه كرد: با امضای یادداشت تفاهم بین شركت ملی نفت، صندوق بازنشستگی نفت و گازپروم، قرار شد این شركت روسی در ٦ ماه، مطالعات خود را در این زمینه به ایران تحویل دهد.
وی به امضای تفاهمنامه های متعدد با شركت گازپروم در یك سال اخیر اشاره كرد و افزود: گازپروم باید برنامه و طرح توسعه خود را برای میدان های كیش، فرزاد آ و بی ارایه كند.
زنگنه ادامه داد: توسعه این میدان ها با برنامه صادرات گاز ارتباط دارد و هزینه های توسعه این میدان ها باید از محل صادرات بازپرداخت شود.
وزیر نفت اضافه كرد: شركت گازپروم در قالب احداث خط لوله و احداث واحدهای ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده)، برنامه هایی را پیش بینی كرده است.
به گفته وی كارخانه ایران ال.ان.جی با ظرفیت تولید سالیانه 10 میلیون تن، نیمه كاره مانده و تكمیل آن یك گام مهم برای صنعت گاز ایران و پتروشیمی های متكی بر گاز است.
وزیر نفت یادآور شد: ایران و روسیه به عنوان نخستین و دوم دارندگان گاز جهان به شمار می روند كه همكاری آنها در بازارهای جهانی، بسیار تعیین كننده است.
زنگنه اضافه كرد: در ماه های آینده درباره اینكه مشاركت در مراحل بعدی باید به چه صورت باشد، بررسی می شود.
وی گفت: نمی توان درباره هزینه كل این طرح، رقم مشخصی را ذكر كرد اما میلیاردها دلار برای توسعه آن لازم است.
وزیر نفت درباره شراكت گازپروم در صادرات گاز نیز گفت: شیوه همكاری به قراردادهای آینده بستگی دارد.
به گزارش ایرنا، عصر امروز (چهارشنبه) 2 تفاهمنامه همكاری در صنعت گاز و ال.ان.جی با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و «الكسی میلر» مدیرعامل گازپروم روسیه، امضا شد.
«علی كاردر» مدیرعامل شركت ملی نفت ایران و مدیرعامل گازپروم روسیه تفاهمنامه «مطالعه برای ساخت و عملیاتی كردن پروژه ایران ال.ان.جی» را امضا كردند.
همچنین یادداشت تفاهمی نیز درباره نقشه راه گاز در ایران به امضا رسید.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام**2022 *1961*
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر