۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۰
کد خبر: 82760077
T T
۰ نفر
لايحه جامع خاك بزودي درصحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح مي شود

بندرعباس - ايرنا - دبير انجمن علمي خاك ايران گفت: لايحه جامع خاك به تاييد كميسيون آب و خاك مجلس شوراي اسلامي رسيده و به زودي در صحن علني مجلس مطرح مي شود.

حسين بشارتي روز دوشنبه در حاشيه اولين همايش استاني خاك در هرمزگان در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: اصل اين لايحه پس از بازنگري و اصلاحات كارشناسي لازم در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي پس از راي گيري پذيرفته شده است.
وي از لايحه جامع خاك در صورت تصويب در صحن علني مجلس بعنوان ابزار قدرتمندي براي جلوگيري از تخريب و فرسايش خاك نام برد و افزود: كساني كه به هر طريق خاك را تخريب كنند مجرم شناخته شده و مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
لايحه جامع خاك سال 84هجري خورشيدي تدوين و طي بيش از 12سال گذشته تاكنون بيش از چند مرحله اصلاح و بازنگري هم اكنون در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي است.
دبير انجمن علمي خاك هم چنين با اشاره به اهميت موضوع و و تغيير اقليم و فرسايش هاي خاكي و ديگر موارد از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست با در نظر گرفتن اولويت اين لايحه را در دستور كار خود قرار بدهند.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهميت آبخيزداري در حفاظت از خاك ابراز داشت: با گذشت بيش از 24سال از اقدام هاي آبخيزداري در كشور از 43ميليون هكتار تنها در سطح سه ميليون هكتار از حوزه هاي آبخيزكشور طرح هاي آبخيزداري اجرا شده كه تنها مشكل اصلي آن كمبود اعتبارات است.
وي با بيان اين كه از لحاظ نرم افزاري و سخت افزاري و علمي چيزي كم نداريم گفت: با وجود ساختارهاي لازم، متاسفانه كمبود اعتبارات عمراني باعث شده كه دراين بخش عملكرد مناسبي نداشته باشيم.
دبير انجمن علمي علوم خاك ايران از تعيين مجري عمليات آبخيزداري از سوي وزير جهادكشاورزي بعنوان گامي مهم و آينده نگر نام برد.
عمليات آبخيزداري علاوه بر ذخيره آب، ايجاد پوشش گياهي غني و احياء مراتع و جنگل ها باعث حفاظت از خاك نيز مي شود.
دبير انجمن علمي خاك ايران در ادامه با اشاره به اهميت مواد آلي خاك به خصوص كربن در دنيا افزود: دراين راستا مقدمات اجراي يك طرح مشترك با فائو فراهم شده و به زودي اجرايي مي شود.
بشارتي ابراز داشت: در وزارت جهاد كشاورزي و سازمان تحقيقات اين وزارت خانه نيز دنبال ترسيم برنامه استراتژيك علم و فناوري هستيم تا همه فعاليت مراكز و موسسات تحقيقاتي كشور هدفمند، مشتري محور و كاربردي شوند زيرا دراين صورت به كشاورزي دانش بنيان مي رسيم.
وي تصريح كرد: بايد همه را متوجه كنيم كه منابع خاك به دليل مديريت نامناسب قبلي وضعيت شكننده اي دارد و بايد تا دير نشده كاري كرد كه البته همه اين ها در لايحه جامع خاك پيش بيني شده است.
اولين همايش استاني خاك در هرمزگان با حضور شماري از بهره برداران پيشرو، نمايندگان تشكل هاي مردم نهاد كشاورزي و عده اي از مسئولان محلي در سالن اجتماعات سازمان جهاد كشاورزي اين استان در بندرعباس برگزار شد.
سخنرانان اين همايش با تاكيد بر اهميت خاك بيان داشتند: كم توجهي به لايحه خاك و بعضي ديگر از موارد باعث شده كه اهميت خاك در خفا بماند درحالي كه بايد همه فعاليت ها و مسائل مرتبط با خاك وهمچنين شناساندن اهميت و جايگاه آن به مسئولان ارشد كشور شفاف و با جديت بيشتر انجام شود.
6149/7408
خبرنگار: رضا گيلاني * انتشار: محمد جهانگيريان

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com

سرخط اخبار استان‌ها