۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82760037
T T
۰ نفر
لاوروف: روسیه همراه با چین و هند برای محافظت از كره شمالی اقدام خواهد كرد

دهلی نو - ایرنا - وزیر خارجه روسیه نسبت به بن بست در روابط بین ایالات متحده و كره شمالی هشدار داده و با تاكید بر اینكه وضعیت كنونی در حال حركت به سمت 'مرحله داغ' است گفت ترس از وقوع جنگ جهانی سوم همچنان وجود دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه اكسپرس در روز دوشنبه، سرگئی لاوروف در گفت و گو با خبرنگاران در دهلی نو گفت كه خطرات ناشی از تشدید تنش ها بسیار زیاد است.
او اعلام كرد روسیه، هند و چین آماده هستند كه در یافتن راه حلی برای این درگیری دخالت كنند.
لاوروف تاكید كرد كه مناقشه بر سر برنامه های موشكی پیونگ یانگ فقط از طرق دیپلماتیك می تواند حل و فصل شود.
وی كه پس از نشست وزرای بین روسیه، هند و چین دردهلی نو صحبت می كرد تاكید كرد روسیه نظرات خود در رابطه با وضعیت شبه جزیره كره را با كشورهای دیگر به اشتراك گذاشته است چرا كه این موضوع بسیار با اهمیت است.
وزیر خارجه روسیه گفت كشورش تاكید دارد كه در نقشه راه روسیه، چین و هند هیچ جایگزینی برای حل مشكل كره شمالی بجز استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیك وجود ندارد.
سخنان لاوروف در زمانی بیان می شود كه قبل از وی ژنرال والری گویرسیموف، رئیس كل نیروهای مسلح روسیه، هشدار داده بود كه تمرینات نظامی ژاپن، كره جنوبی و آمریكا به ایجاد 'هیستری' در شبه جزیره منجر خواهد شد.
وی گفت: انجام تمرینات نظامی در مناطق نزدیك به كره شمالی تنها باعث افزایش هیستری می شود و وضعیت را ناپایدار می كند.
هدف از انجام این تمرینات، اشتراك گذاشتن اطلاعاتی است كه برای ردیابی موشك های بالستیك كره شمالی ضروری است.
این تمرینات تنها چند روز پس از یك تمرینات نظامی وسیع توسط نیروهای آمریكایی و كره جنوبی انجام شد. كره شمالی از آن تمرینات نظامی به عنوان اقدامی یاد كرد كه آغاز جنگ را به 'یك حقیقت مطلق' تبدیل كرد.
چین، به عنوان شریك تجاری اصلی كره شمالی، بارها و بارها از آمریكا و كره جنوبی خواسته است چنین تمریناتی را متوقف كند.
اخیرا سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پكن گفت كه این تمرینات به یك چرخه بد تبدیل شده اند.
وی گفت تمام كاری كه تمام طرف های درگیر در این مساله باید انجام دهند اجرای كامل، دقیق و كامل تمام قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد كره شمالی و تلاش بیشتر برای ارتقا صلح و ثبات منطقه ای و بازگرداندن تمام طرف های ماجرا به میز مذاكره است و به برعكس آن كه به تحریك متقابل منجر می شود.
وزارت دفاع چین اخیرا اعلام كرد كه دوره تخصصی شبیه سازی مبارزه با موشك بالستیك را با همكاری روسیه در پكن آغاز كرده است.
دولت كره شمالی تاكید كرده است كه به آزمایش موشك های بالستیك همچنان ادامه خواهد داد.
در 29 نوامبر، كره شمالی یك موشك بالستیك بین قاره ای را آزمایش كرد كه گفته می شود پیشرفته ترین در نوع خود بوده و قادر به رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده است.
كارشناسان این هفته هشدار دادند كه موشك های جدید زیردریایی كره شمالی، تهدید جدی برای آمریكا محسوب می شوند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا گفته است كه شاید كشورش علیه كره شمالی اقدام نظامی انجام دهد و تاكید كرد پیونگ یانگ باشد منتظر 'آتش و خشم' آمریكا باشد.
آساق**وحیده دینداری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان