۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۷
کد خبر: 82750086
T T
۰ نفر
رييس بهزيستي اردكان: يافتن شغل مناسب براي معلولان، دغدغه بهزيستي است

يزد- ايرنا - رئيس اداره بهزيستي اردكان گفت: يافتن شغل مناسب براي معلولان به يكي از معضلات ما تبديل شده و بسيار واضح است كه اگر معلولان شغل درخور و مناسب داشته باشند بخش قابل توجهي از مشكلات آنان رفع خواهد شد.

به گزارش ايرنا اميرولي عضدزاده روز شنبه در نشست خبري به مناسبت گراميداشت هفته معلولين (12 تا 18) آذرماه افزود: 18نفر دانشجوي معلول در سطح كارداني ،كارشناسي ، كارشناسي ارشد و دكترا در شهرستان از كمك هزينه تحصيلي برخوردار هستند.
وي اضافه كرد: اين روز به مناسبت تصويب قانون برنامه ي جهاني در ارتباط با معلولان از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1992 نامگذاري شد تا شايد براي ارتقاي رشد اذهان عمومي، افزايش آگاهي مردم و تقويت حس مشاركت آن ها در مسايل مربوط به معلوليت هاي مختلف اقدامي صورت گرفته باشد.
اين مسئول ادامه داد: با برپايي مراسم و ارج نهادن به تجارب و توانايي هاي مردمي كه با معلوليت هاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كنند، از تلاش ها و افتخارات همه جانبه اين عزيزان تقدير و تشكر به عمل آورده و شعار« ما مي توانيم » را هنرمندانه از جانب آنان نظاره گر باشيم.
رئيس اداره بهزيستي شهرستان اردكان تصريح كرد: معلول به معني ناتوان و عليل نيست ، معلوليت تنها و تنها يك نقص است كه قابل جبران است اگر به معلولان فرصت بدهيم و با چشم پوشي از نواقص ظاهري آنها ، توانمندي هايشان را در نظر بگيريم و آنها را بر اساس توان و توانمنديهايشان به كار بگماريم .
عضدزاده افزود : در جهان حدود 10درصد از افراد به گونه اي معلوليت دارند و اين گروه در استفاده از امكانات جامعه با موانع بسياري مواجه اند .
وي اظهار كرد : معلولان با توجه به برخي از ناتوانيها و نقص هاي جسمي در پيداكردن كار و اشتغال نسبت به بقيه افراد هم سن و سال و هم جنس خود مشكلات بيشتري دارند.
وي با بيان اينكه اين ها دچار برخي ناتواني ها و محدوديت ها و نقص ها هستند، و در عوض در برخي از حواس و عملكردهايشان نسبت به ديگران و حتي نسبت به جمعيت سالم اجتماعي ، از توانمندي هاي بيشتري برخوردارند اظهار كرد: مثلا فردي كه نابينا است ولي از حافظه بسيار قوي برخوردار است چنان كه بسياري از اپراتورهاي تلفن را افراد نابينا تشكيل مي دهند كه هزاران شماره تلفن را در حافظه خود دارند .
عضدزاده افزود: به طور كلي معلولان دريافتند كه در قبال نقص عضو خود و پذيرش اين محدوديت ها، بر ديگر عملكرد هاي خود تكيه و تمركز كنند و با تقويت نقاط قوت خود ، در ساير زمينه ها به برتري دست يابند .
اين مسئول عنوان كرد: يكي از روشن دلان ما با سعي و تلاش فراوان موفق شده تا اولين نابينايي درسطح كشور باشد كه به مرتبه دانشياري دانشگاه تهران دست پيدا كند و هم اينكه در اوج جواني به عنوان دانشيار دانشكده الهيات دانشگاه تهران دست پيدا كرده و هم اينك به امر آموزش دانشجويان اشتغال دارد، همچنين يكي از معلولان جسمي حركتي ما قهرمان مسابقات تنيس كشور و دوم آسيا و يكي از اميدهاي ما در مسابقات پارا المپيك است .
عضدزاده ادامه داد: همچنين معلول ناشنواي اردكاني كه قهرمان مسابقات كشتي آزاد كشور شده است.
وي خاطر نشان كرد : راهكار اشتغال اين عزيزان را قانون تعيين كرده ، ما قانون 3 درصد استخدام معلولان را داريم كه براساس آن دستگاه هاي عمومي و دولتي موظفند ساليانه 3 درصد از سهميه اشتغال خود را به معلولان اختصاص دهند.
رئيس اداره بهزيستي اردكان آمار معلولين تحت پوشش در بهزيستي اردكانرا بيش از دو هزار نفر از اقشار مختلف ، با انواع و درصدهاي مختلفي از معلوليت اعلام كرد و افزود : از اين تعداد 430معلول جسمي حركتي ، 390 معلول ذهني، 165معلول شنوايي، 216 معلول بينايي و124رواني مزمن از خدمات بهزيستي استفاده مي كنند .
وي يادآور شد : مستمري براي افرادي كه قابليت توانمند شدن نداشته باشند دائمي است اگر چه تمام تلاش بهزيستي اين است كه با پرداخت مستمري و ساير خدمات از قبيل وام اشتغال و تعامل با ساير دستگاه ها و ادارات سعي در توانمندسازي معلولان و خروج از چرخه مستمري بشود.
اردكان 98 هزار نفر جمعيت دارد و مركز آن در 60 كيلومتري شمال شهر يزد واقع است.
7544/ 6197 خبرنگار: مژگان دشتي** انتشا: فلاح

سرخط اخبار استان‌ها