رئیس جمهوری: 24پروژه مهم در سیستان وبلوچستان اجرا می شود/منطقه آزاد سیستان تحولی بزرگ در استان

زاهدان - ایرنا- رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: 24 پروژه مهم به ارزش هزار و 38 میلیارد تومان در هیات وزیران دولت دوازدهم برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است كه تا سال 98 اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا دكتر حسن روحانی روز شنبه در سفر به سیستان و بلوچستان با حضور در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی زابل در جمع مردم این شهرستان اظهار داشت: نخستین سفر استانی خود را به استانی اختصاص دادم كه مردم آن بیشترین مشاركت را در انتخابات داشته اند.
وی گفت: بسیار خوشحالم و خداوند را شكرگزارم كه امروز توفیق یافتم تا مهمان مردم سرافراز و دلاور سیستان و بلوچستان و زابل باشم.
وی افزود: مردم این استان در تاریخ انقلاب اسلامی بار مسئولیت سنگین حراست از ایران عزیز و مرزهای شرقی كشور را بر عهده داشتند.
وی ادامه داد: اینجا سرزمینی است كه حتی اسطوره های تاریخی ما به نام این سرزمین در تاریخ جای گرفته اند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: سرزمینی كه در واقع حامل پیام ایران و اسلام به شبه قاره هند بود و از دریاچه هامون به عنوان مرز ایران بزرگ و شبه قاره هند یاد می شد.
روحانی تصریح كرد: مردم همین دیار بودند كه قند پارسی را به بنگاله بردند و مردم همین سرزمین بودند كه فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان بردند.
وی افزود: گرچه به ظاهر سیستان و بلوچستان دارای تنوع مذهبی و قومی است اما در واقع تمام مذاهب از یك درخت به نام اسلام و قرآن سرچشمه می گیرد.
وی تاكید كرد: همه اقوام ایرانی از ایرانیت سرچشمه می گیرند و افتخار همه ما این است كه ایرانی و مسلمان هستیم.
وی افزود: سیستان و بلوچستان سرزمین بزرگان، شهیدان و علما همچون آیت الله سیستانی است.
وی گفت: امروز در جایگاهی زندگی می كنیم كه افتخار ماست كه وحدت خود را حفظ كردیم و سیستان و بلوچستان علاوه بر وحدت خود، مرزبانی ایران اسلامی در طول تاریخ را بر عهده داشته است.
رئیس جمهوری خطاب به مردم سیستان و بلوچستان اظهارداشت: شما در دفاع مقدس و حتی در زلزله غرب كشور هم حضور یافتید و از مردم كرمانشاه حمایت كردید كه این وحدت مردم در حوادث مختلف نشان می دهد كه ایران با موفقیت می تواند از حوادث عبور كند.
روحانی افزود: مردم ایران در سراسر كشور وحدت و ایمان خود را به خوبی حفظ كردند و اینكه تروریست ها در همه جا جز ایران نفوذ كردند به دلیل وحدت و ایمان مردم به اسلام معتدل و محبت اهل بیت(ع) بوده است.
وی گفت: اختلاف میان مذاهب و فعالیت تروریسم در همه جا مشاهده شد اما مردم ایران در سراسر كشور وحدت و ایمان خود را به خوبی حفظ كردند.
وی افزود: مردم ایران توانستند این اسلام معتدل را به شرق جهان نیز وارد كنند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: مردم ایران هیچگاه فرصتی را برای خشونت و تروریسم فراهم نكرده و با وحدت و یكپارچگی كنار هم ایستاده اند.
روحانی افزود: امروز خوشحالیم كه دولت های منطقه توانستند بر تروریست ها پیروز شوند.
وی تصریح كرد: بنا نبود داعش ظرف چند سال از بین برود بلكه توطئه داعش برای كل خاورمیانه پیش بینی و مسیر آن از سوریه و لبنان به ایران و كل جهان اسلام طراحی شده بود.
وی ادامه داد: آنان می خواستند با حمایت از تروریسم توسعه جهان اسلام را از بین ببرند و اسلام واژگون را به جهان نشان دهند و اسرائیل را به منطقه معرفی و جای پای خود را محكم كنند اما مردم هوشیار منطقه ما توانستند این توطئه ها را در هم شكسته و ایستادگی كنند.
رئیس جمهوری گفت: خوشحالیم كه پایگاههای اصلی داعش در منطقه از بین رفته و انشاالله با حمایت مردم و كشورهای منطقه شاهد این باشیم كه اساس تروریسم و خشونت در منطقه ریشه كن شود.
روحانی اظهار داشت: ما همه از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالت هستیم، كتاب و اعیاد مشترك داریم و همه در پی آن هستیم كه كشورهای اسلامی در كنار یكدیگر متحد باشند و ما همواره یار و یاور تمام مسلمانان در سراسر منطقه خواهیم بود.
وی گفت: سیستان و بلوچستان سرزمینی است كه توسعه شرق كشور ایران از آن آغاز خواهد شد و دولت یازدهم همه تلاشش بر این بود كه كمبودهای انباشته شده تاریخی این استان را تا حدی جبران كند.
وی افزود: مقدار بودجه عمرانی كه در دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان درنظر گرفته شد 2،5 برابر چهار سال قبل از آن بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: این امر نشان می دهد كه دولت تمام تلاش خود را برای توسعه سیستان و بلوچستان بكار گرفته است اما هنوز هم برخی كمبودها وجود دارد كه باید برای رفع آنها تلاش زیادی انجام شود.
**طرح 46 هزار هكتار
روحانی افزود: در این سفر تصمیم گرفتیم كه دولت دوازدهم 24 طرح مهم با اعتبار هزار و 38 میلیارد تومان برای سیستان و بلوچستان تا سال 98 اجرایی كند.
وی گفت: قول من به مردم زابل در سال ٩٣ این بود كه در سیستان بتوانیم ٤٦ هزار هكتار زمین را با كشاورزی مدرن آباد كرده و در اختیار آنان بگذاریم.
وی افزود: هم اینك از این ٤٦ هزار هكتار، ١٠ هزار هكتار آن از نظر كارهای زیربنایی آماده است و در همین ایام به هزار و 500 هكتار از آن برق رسانی خواهد شد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: انشاالله تا پایان سال ١٠ هزار هكتار زمین از این طرح به بهره برداری می رسد و بقیه آن در سال ٩٧ و اوایل ٩٨ به بهره برداری خواهد رسید.
روحانی تصریح كرد: با این كار امیدواریم تحول بزرگی در كشاورزی این منطقه آغاز شود و خوشحالم كه این قول به مردم سیستان در حال اجراست.
**طرح منطقه آزاد سیستان
وی خاطرنشان كرد: موضوع منطقه آزاد سیستان از مواردی بود كه در سال ٩٣ مردم این منطقه بر آن تاكید داشتند و می دانم ایجاد آن تحول بزرگ تجاری و اشتغال را در این منطقه بوجود خواهد آورد.
وی افزود: ما لایحه مناطق آزاد از جمله سیستان را در سال ٩٥ به مجلس تقدیم كردیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی امسال آن را تصویب كند.
رئیس جمهوری ادامه داد: منطقه آزاد حق و مطالبه مردم سیستان است و ما نیز وظیفه داشتیم تا به این خواسته عمل كنیم.
**بازارچه های مرزی
روحانی گفت: در زمینه بازارچه های مرزی همین جا به وزیر كشور تاكید می كنم تا تمام توان خود را برای بررسی بازارچه های این منطقه بكار گیرد.
** گازرسانی به سیستان و بلوچستان
وی اظهار داشت: به مردم این استان قول دادیم كه لوله گاز در سال 93 توسط دولت یازدهم به زاهدان خواهد رسید و مشعل آن روشن می شود.
وی بیان كرد: شعله ور شدن مشعل گاز در زاهدان در اواخر دولت یازدهم سبب شادی دل تمام مردم این استان شد.
رئیس جمهوری گفت: به بانك ها دستور داده ایم تا 20 میلیون ریال تسهیلات به هر خانه ای كه در زاهدان قصد انجام لوله كشی گاز داشته باشد، اعطا كنند.
روحانی با اشاره به موضوع گازرسانی به زابل ادامه داد: عملیات لوله كشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد.
وی بیان كرد: لوله گاز در نظر گرفته شده برای این منطقه بزرگ تر از میزان مورد نیاز برای منازل است تا بتوان از آن برای صنایع مختلف استفاده كرد، اما به طور موقت از مهر سال آینده گاز به زابل خواهد رسید.
**طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
رئیس جمهوری اظهار داشت: موضوع چابهار یكی از موارد مهم در این استان است كه بزرگترین بندر ایران در آینده خواهد بود.
روحانی افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران باید سیستان و بلوچستان را به آسیای مركزی و افغانستان متصل كند و خوشحالیم كه نخستین محموله های گندم برای افغانستان از طریق بندر چابهار به مردم این كشور رسیده و این طرح ادامه خواهد داشت.
وی تصریح كرد: فردا فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح می كنیم كه این امر توسعه جدیدی برای كل سیستان و بلوچستان خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار ٨.٥ میلیون تن است كه فازهای بعدی آن نیز ادامه خواهد داشت.
**راه آهن چابهار-سرخس
رئیس جمهوری گفت: راه آهن از چابهار به زاهدان و سپس به بیرجند و مشهد متصل خواهد شد.
روحانی بیان كرد: برای اجرای خط ریلی چابهار - زاهدان 40 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است كه با سرمایه گذاری داخلی یا خارجی تامین خواهد شد.
**تامین آب
وی تاكید كرد: تامین آب مردم سیستان و بلوچستان مساله مهم دیگری است كه باید به آن توجه شود.
وی افزود: حق آبه رودخانه هیرمند باید بر اساس قرارداد برای دریاچه هامون از كشور افغانستان اخذ شود.
رئیس جمهوری ادامه داد: روابط ایران و افغانستان برادرانه و دوستانه است و در تمام دیدارها برای انعقاد قرارداد بلند مدت و جامع بین 2 كشور تلاش می شود كه بخشی از این قرارداد مربوط به حق آبه دریاچه هامون به عنوان یك دریاچه بین المللی است.
روحانی تصریح كرد: دولت تمام تلاش خود را برای بهره مندی مردم این سرزمین از حق قانونی شان انجام می دهد.
**روابط ایران امروز بهتر از همیشه با همسایگان
وی گفت: امروز روابط ایران با سه كشور افغانستان، پاكستان و عمان كه در سه طرف سیستان و بلوچستان قرار دارند از همیشه بهتر است.
وی خاطرنشان كرد: ما خواستار منطقه ای امن و قدرتمند هستیم و تمام همسایگان خود را به صورت متحد می خواهیم.
رئیس جمهوری بیان كرد: ما به دنبال رقابت در توسعه با سایر كشورهای منطقه نیستیم بلكه خواستار همكاری با آنان برای رسیدن به توسعه هستیم و علاقه مندیم تا با تمام كشورهای منطقه روابط دوستانه داشته باشیم.
روحانی تاكید كرد: ما نمی خواهیم بین ایران و كشورهای اسلامی، همسایه، دنیای عرب و دنیای اسلام فاصله وجود داشته باشد و اگر كشوری از ما فاصله گرفته تقصیر خود اوست.
وی اظهار داشت: اگر شاهزادگان درون برخی كشورها با یكدیگر جنگ دارند و اگر برخی برای سه سال كشور دیگری را بمباران می كنند و نیز اگر برخی از كشورهای حامی داعش از شكست این گروهك ناراحت اند، تقصیر ما نیست.
**زنان در عرصه مدیریت دولت دوازدهم
وی گفت: به تمام بانوان ایران و سیستان و بلوچستان و جوانان قول می دهم كه یكی از برنامه های دولت دوازدهم واگذاری گام به گام مدیریت جامعه به آنان باشد.
رئیس جمهوری تصریح كرد: خوشحالم كه زنان در شوراها، فرمانداری ها و بخشهای مختلف سیستان و بلوچستان حضوری فعال دارند.
روحانی خاطرنشان كرد: شیعه، سنی، مرد، زن، سیستانی یا بلوچ بودن یك امتیاز نیست بلكه اصل بر شایستگی است.
**ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان
وی گفت: سیستان و بلوچستان از جنوب تا شمال خود دارای ظرفیت های گردشگری است كه نمونه آن را می توان در چابهار كه به سرزمین چهار بهار معروف است مشاهده كرد.
وی ادامه داد: زابل، زاهدان و تمام شهرهای سیستان و بلوچستان ظرفیت های تاریخی بسیاری دارند.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت های بازارچه های مرزی، بنادر، گاز و گردشگری سیستان و بلوچستان شاهد آینده ای بهتر برای این استان خواهیم بود.
به گزارش ایرنا دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم امروز /شنبه/ وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند.
رئیس جمهوری در سفر 2 روزه خود برای شركت در نشست ها و افتتاح پروژه های مختلف به زاهدان و چابهار می رود.
7316**7311**6081 خبرنگاران: اسماعیل مرادقلی و عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر