۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82748787
T T
۰ نفر
علي اف: اجلاس قلب آسيا به برقراري صلح در افغانستان كمك مي كند

باكو - ايرنا - رئيس جمهوري آذربايجان گفت: هفتمين اجلاس قلب آسيا و مشاركت فعال كشورهاي منطقه در اين روند، به برقراري صلح ، امنيت و توسعه اقتصادي در افغانستان كمك مي كند.

الهام علي اف، روز جمعه در هفتمين اجلاس قلب آسيا كه با حضور 250 نماينده از 40 كشور و نهادهاي بين المللي در باكو برگزار مي شود، افزود: جمهوري آذربايجان براي برقراري ثبات و امنيت در افغانستان مشاركت فعال دارد.
وي با تاكيد بر فعاليت و همكاري مشترك كشورهاي منطقه در مبارزه با تروريسم و افراط گرايي، گفت: ما از تماميت ارضي و مصونيت مرزهاي افغانستان حمايت مي كنيم.
رئيس جمهوري آذربايجان، ابراز اميدواري كرد كه صلح و ثبات در افغانستان هر چه زودتر برقرار شود و اين كشور به جايگاه اصلي خود در تمامي حوزه ها منطقه اي و بين المللي بازگردد.
علي اف با اشاره به اجراي برخي طرح هاي بين المللي در حوزه حمل و نقل مانند دالان شمال - جنوب با مشاركت ايران، تصريح كرد: افغانستان نيز با پيوستن به اين دالان مي تواند محموله هاي خود را از كوتاه ترين مسير به بازار هاي جهاني منتقل كند.
وي با بيان اينكه، آذربايجان نه تنها در مسائل اقتصادي و حوزه حمل و نقل بلكه در مسائل امنيتي نيز با افغانستان همكاري مي كند، افزود: آموزش نظاميان افغانستان بخشي از همكاري ميان دو كشور است.
الهام علي اف امروز در حاشيه اين اجلاس با محمد جواد ظريف ديدار كرد.
در هفتمين اجلاس قلب آسيا رئيسان جمهوري آذربايجان و افغانستان و وزيران امورخارجه ايران، پاكستان، هند، تركيه و افغانستان، همچنين معاونان وزيران امورخارجه قرقيزستان، قزاقستان، تاجيكستان، تركمنستان، نماينده ويژه چين و روسيه در امور افغانستان، مقامات ارشد عربستان، امارات متحده عربي و نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور آسيا مركزي از شركت كنندگان اين اجلاس هستند.
در اين اجلاس همچنين نماينده ويژه نخست وزير انگليس در امور افغانستان، نماينده وزارت امورخارجه آمريكا در امور آسياي جنوبي و مركزي و هيات بلند پايه وزارت امورخارجه ژاپن، اسپانيا، نروژ، ايتاليا، كانادا، فرانسه، فنلاند، لهستان، مصر و سوئد نيز حضور دارند .
آساق ** 337* 1579* شبس *1488 *مرضيه فاتحي*انتشار دهنده: بهمن بامداد**