۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82742202
T T
۰ نفر

مقام مسئول: صادرات قیر 48 درصد افزایش یافت

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82742202
مقام مسئول: صادرات قیر 48 درصد افزایش یافت

تهران - ایرنا - مدیر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی اعلام كرد: صادرات قیر در سال 1395 از نظر وزنی 3.3 میلیون تن و از نظر ارزش 715 میلیون دلار بود كه در مقایسه با سال 1391 با وجود كاهش ارزش به دلیل افت قیمت بازار جهانی از لحاظ وزنی 48 درصد رشد داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «مسعود كمالی اردكانی» با تشریح وضعیت صادرات قیر طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: براساس آمار و اطلاعات گمرك در سال 1391 صادرات قیر به ارزش 1.1 میلیارد دلار و معادل 2.2 میلیارد تن بوده است.
وی افزود: میزان صادرات قیر طی هفت ماه نخست امسال معادل 2.2 میلیون تن و به ارزش 410 میلیون دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 6 درصد به لحاظ ارزشی كاهش اما از نظر وزنی 17 درصد رشد نشان می‌دهد.
اولین جلسه میز قیر با حضور معاون صادراتی وزیر و ریاست كل سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تولیدكنندگان، صادركنندگان، نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌های صادراتی، سازمان استاندارد، وزارت راه و شهر سازی و وزارت نفت با هدف بررسی راه‌های توسعه صادرات قیر و بررسی موانع و مشكلات تولید و صادرات این محصول به دیگر بازارها برگزار شد.
گفتنی است، امارات، میانمار، پاكستان، قطر، عمان، هند و چین از عمده‌ترین بازارهای صادرات قیر محسوب می‌شوند.
به گزارش ایرنا، سالیانه یكصد میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می شود كه سهم ایران، نزدیك چهار درصد است.
ایران به عنوان یكی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان سال هاست در صنعت قیر فعالیت دارد. در سال های 1386 تا 1390 ایران با تكیه بر كیفیت و میزان عرضه قیر، تعیین‌كننده قیمت این محصول در منطقه بود.
در آن دوران، كشورهای متعدد اروپایی و آسیایی مشتری قیر باكیفیت ایران بودند، به طوری كه مشتریان اروپایی با وجود تحریم حاضر بودند به دلیل كیفیت بالا، قیر تولید شده در ایران را از طریق واسطه ها به شیوه های گوناگون خریداری كنند.
با گذشت زمان به دلیل ضعف نظارت بر فعالان این عرصه و تخلف در تولید و صادرات این محصول، این جایگاه از دست رفت؛ به طوری كه اكنون به جای ایران، كشور بحرین به مرجع تعیین قیمت قیر در منطقه تبدیل شده است و در نتیجه ناچاریم قیر خود را در هر تن نزدیك 100 دلار ارزان تر از قیر بحرین صادر كنیم كه این امر، باعث كاهش ارزآوری این محصول برای كشور شده است.
اكنون ایران به دلیل ضعف نظارت بر فعالیت دهها شركت تولیدكننده و تخلف های گسترده در تولید و صادرات این فرآورده، جایگاه خود در بازارهای جهانی را از دست داده است و حتی برخی كشورها واردات قیر از ایران را متوقف كرده اند.
در مواجهه با این وضعیت نابسامان در بازار قیر بویژه بخش صادرات، راهكارهایی مانند عرضه از طریق بورس كالا پیشنهاد شده است كه می تواند امكان نظارت بر روند صادرات و ارسال محموله های استاندارد را فراهم كند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9132* 6075
تنظیم: فرزانه سلامت بخش*انتشار:زهرا هجینی نژاد

سرخط اخبار اقتصاد