۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82741411
T T
۰ نفر
شب هاي سخت مرزنشينان زلزله زده با نفود سرماي هوا در چادرها

قصرشيرين- ايرنا- كاهش محسوس دما و نفوذ سرماي هواي در فصل آذر به داخل چادرهاي اسكان اضطراري، شب هاي بسيار سختي را براي مرزنشينان زلزله زده شهرستان هاي قصرشيرين و سرپل ذهاب رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هر روز كه از زلزله 7 و سه دهم ريشتري 21 آبان فاصله مي گيريم چادرنشينان زلزله زده با مشكلاتي بيشتر دست و پنجه نرم مي كنند.
سرپناه و سقف نداشته باشي، آرامش هم از دور و بر آدم دور مي شود و با مشكلاتي بسيار روبرو مي شوي كه تحمل آن كار بسيار سخت و طاقت فرساست.
نداشتن آب گرم و استحمام نكردن و در اختيار نداشتن سرويس هاي بهداشتي و نفوذ آب باران و ديگر نزولات آسماني همه يك طرف، سرمايي كه استخوان هاي آدمي را مي سوزاند، اين ها همه حكايت اين روزهاي چادرنشينان بي سرپناه زلزله زده قصرشيرين و سرپل ذهاب است.
پوشاندن چادرها با استفاده از نايلون و استفاده از چراغ والر و چراغ برقي باز هم از سرماي هوا و نفوذ آن به داخل چادرها نمي كاهد.
ايوب محمدي يكي از مرزنشينان زلزله زده قصرشيرين به خبرنگار ايرنا گفت: ديشب با كاهش دماي هوا و نفوذ سرما به داخل چادرها ، شب بسيار سختي را گذرانديم.
اين مرزنشين زلزله زده با بيان اينكه ترس ناشي از پس لرزه ها و نگراني نداشتن سرپناه، آرامش او و خانواده اش را برهم زده است، اظهارداشت: سرماي هوا نيز خود معضلي است كه سپري كردن شب را بسيار سخت كرده است به گونه اي كه هم خودم و هم ديگر اعضاي خانواده ام به علت نفوذ سرما به داخل چادر، دچار سرماخوردگي شديم.
نفيسه مرادي ديگر زلزله زده قصرشيريني نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: ديشب سرما امان ما را در داخل چادرها بريده بود و خودم و فرزندانم با پوشيدن لباس بسيار زياد، هريك سه پتو داشتيم كه بازهم جوابگوي سرما نبود.
وي گفت: چادرهاي جمعيت هلال احمر نمي تواند ما را از نفوذ باد و باران و سرما حفظ كند و همين مساله براي روزهاي آينده كه هوا بيشتر سرد مي شود، ما را نگران كرده چون مي ترسيم فرزندانم سخت بيمار شوند و با اين وضعيت بيمارداري در چادر براي ما سخت است.
پيمان حسيني يك زلزله زده سرپل ذهابي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اين كه روزهاي سختي را مي گذراند، اظهارداشت: سرما ، باد ، باران ، كوچك بودن و نازك بودن چادرهاي جمعيت هلال احمر و كافي نبودن امكانات اوليه از قبيل پتو و وسايل گرمايشي، همه و همه باعث شده كه اين روزها برايمان بسيار سخت سپري شود.
وي اظهار كرد: اگر از چراغ استفاده كنيم خطر مسموميت و آتش سوزي وجود دارد و اگر وسيله گرمايشي را خاموش كنيم هوا بسيار سرد است.
اين زلزله زده ها در ادامه از مسئولان درخواست كمك كردند تا سرايطي را فراهم كنند كه حداقل فرزندانشان زمستان و سرماي هوا را با آرامش سپري كنند.
هم اكنون هزاران خانوار هفت شهرستان غربي استان كرمانشاه به علت وقوع زلزله در بيش از 80 هزار تخته چادر و يا كانكس زندگي مي كنند.
معاون اداره كل هواشناسي استان كرمانشاه با اشاره به نفوذ توده هوايي سرد به جو استان، گفت: ريزش هواي سرد در منطقه باعث يخبندان شده و براي امشب پيش بيني مي شود دماي هواي در 13 شهرستان استان به كمتر از صفر درجه برسد.
علي محمد زورآوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: امشب به جز شهرستان قصرشيرين پيش بيني مي شود دماي هوا در بقيه مناطق استان به زير صفر درجه برسد.
وي خاطرنشان كرد: اين توده هواي سرد تا صبح روز يكشنبه در جو استان باقي مي ماند و در اين مدت دماي شبانه شهرستان هاي مختلف استان به كمتر از صفر درجه مي رسد.
وي با اشاره به دماي مناطق مختلف استان، از كنگاور و سنقر و كليايي با دماي 10 درجه زير صفر به عنوان سردترين نقاط استان براي امشب ياد كرد.
معاون اداره كل هواشناسي استان كرمانشاه گفت: همچنين دماي هوا در شهرستان هاي اسلام آبادغرب و دالاهو نيز امشب به هشت درجه زير صفر خواهد رسيد.
زورآوند، با بيان اين كه پيش بيني مي شود اهالي شهرستان هرسين امشب دماي منفي 6 درجه را تجربه كنند، گفت: در صحنه و روانسر نيز دما به پنج درجه زير صفر خواهد رسيد.
وي گفت: شهرستان جوانرود نيز امشب دماي منفي چهار درجه و پاوه نيز دماي منفي سه درجه را تجربه خواهند كرد.
وي دماي هوا در ثلاث باباجاني امشب به چهار درجه زير صفر و سرپل ذهاب و گيلانغرب نيز به منفي يك درجه مي رسد.
وي همچنين از قصرشيرين با دماي يك درجه بالاي صفر به عنوان تنها شهرستاني ياد كرد كه دماي آن امشب زير صفر نخواهد رفت.
فرماندار قصرشيرين نيز از ادامه كمك رساني و تامين كالاهاي اساسي و مورد نياز زلزله زدان اين شهرستان تا عادي شدن شرايط خبر داد.
فرامرز اكبري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با دريافت كمك هاي مردمي، كار توزيع وسايل گرمايشي و پتو در بين زلزله زدگان ساكن در چادرهاي اضطراري از چند روز گذشته آغاز شده و همچنان نيز ادامه دارد.
وي از ارسال كمك هاي مردم شمال عراق براي زلزله زدگان شهرستان هاي قصرشيرين و سرپل ذهاب خبرداد و بيان كرد: اين كمك ها در قالب 16 تريلي شامل مواد غذايي، لباس و اقلام بهداشتي، وسايل خانگي چراغ و پتو است.
وي اظهاركرد: اين كمك ها از سوي مردم شمال عراق به منظور حمايت از مردم زلزله زده قصرشيرين و سرپل ذهاب از سوي انجمن هاي مردمي ارسال شده است.
اكبري اضافه كرد: اين كمك ها تحويل جمعيت هلال احمر شد تا پس از جداسازي و بسته بندي در بين مردم حادثه ديده توزيع شود.
زلزله 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله، 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب مركز كرمانشاه رخ داد كه تاكنون 444 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
اين زلزله به هفت شهرستان و بيش از يك هزار روستاي استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
در اين زلزله حدود 30 هزار واحد مسكوني به طور كامل تخريب و يا دچار خسارت كلي و جزئي شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنين باباخاني **انتشار دهنده: علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها