۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82736695
T T
۰ نفر

نیچروان بارزانی حكم ابطال همه پرسی را نپذیرفت

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82736695
نیچروان بارزانی حكم ابطال همه پرسی را نپذیرفت

اربیل – ایرنا - به دنبال اعلام ابطال همه پرسی منطقه كردستان عراق توسط دادگاه عالی فدرالی عراق، نیچروان بارزانی نخست وزیر این منطقه در یك كنفرانس مطبوعاتی با رد این تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق كه بدون حضور نماینده اقلیم اتخاذ شده است، گفت: این تصمیم یك طرفه گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، بارزانی افزود: ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم، ولی باید بدانیم كه در چهارچوب عراق فدرال باید همه مواد قانون اساسی اجرا شود نه اینكه ماده ای اجرا و بقیه مسكوت باقی بماند.
وی اظهار داشت: ما در خصوص ابطال یا عدم ابطال همه پرسی گفتگو نخواهیم كرد، اگر بغداد در سال های گذشته قانون اساسی را اجرا می كرد، نیازی به همه پرسی نبود.
نخست وزیر دولت اقلیم كردستان عراق تاكید كرد: تلاش های این منطقه برای گفتگو با بغداد ادامه دارد و اقلیم مصر است مشكلات را از طریق قانون اساسی حل و فصل كند.
نامبرده خواهان حضور طرف سوم در مذاكرات اربیل و بغداد شد و گفت: اگر جامعه بین المللی می خواهد در عراق ثبات وجود داشته باشد، می بایست قانون اساسی كاملا اجرا شود و به این منظور نیاز به طرف سوم داریم تا در مذاكرات حضور داشته باشد.
وی اضافه كرد: ما به طرف سوم برای تفسیر قانون اساسی عراق نیاز داریم چرا كه در 14 سال گذشته بسیاری از مفاد قانون اساسی عراق اجرا نشده است و این را هم با وزیر امورخارجه آمریكا به بحث گذاشته ایم.
بارزانی همچنین از عودت لایحه بودجه 2018 عراق به نخست وزیری استقبال كرد و گفت: بازگشت لایحه بودجه را فرصتی خوبی برای گفتگو می دانیم چرا كه در لایحه جدید حقوق اقلیم كردستان عراق تمام و كمال مد نظر قرار نگرفته است.
بارزانی در خصوص روابط اقلیم با جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت: ما خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و سایر كشورها هستیم.
دادگاه عالی فدرال عراق امروز (دوشنبه) با صدور حكمی همه پرسی اقلیم كردستان عراق را غیرقانونی و باطل اعلام كرد.
دولت اقلیم پیش تر از پایبندی خود به رای دادگاه عالی فدرال مبنی بر نبود ماده ای در قانون اساسی كه حق جدایی طلبی را به رسمیت بشناسد، خبر داده بود.
این اعلام پایبندی از سوی برخی به معنای پذیرش بطلان همه پرسی سوم مهر منطقه شمال عراق تلقی شد، اما واكنش امروز مسوولان اقلیم نشان می دهد كه آنها برغم اعلام پایبندی به رای قبلی دادگاه عالی، رای جدید این دادگاه مبنی بر بطلان همه پرسی و آثار و نتایج آن را نمی پذیرند.
خاورم*351*4*3801275
انتشار دهنده: مجید جعفری

سرخط اخبار جهان