۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82735966
T T
۰ نفر
هزاران نقشه تاریخی خلیج فارس در آمریكا

تهران - ایرنا - نقشه‌نگار (كارتوگراف) پیشكسوت و پژوهشگر ایرانی گفت: بیش از دو هزار نقشه تاریخی فقط در كتابخانه كنگره و نیز دیگر كتابخانه ها آمریكا از نام خلیج فارس استفاده كرده اند.

محمدرضا سحاب روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در آمریكا اگر شما نامه یا كتابی بنویسید كه در آن هر نام دیگری جز خلیج فارس به كار گرفته شده باشد، «جئوگرافیكال برد» یا بُرد جغرافیایی كه مسئول اسامی جغرافیایی این كشور است، جلوی شما را خواهد گرفت.
برنده جایزه جهانی كتاب سال با اثر Persian Gulf: Atlas of Old and Historical Maps 3000
در چهاردهمین دوره جهانی كتاب تاكید كرد: جعل نام خلیج فارس توسط برخی سیاستمداران با اغراض سیاسی صورت می گیرد و پایه علمی ندارد.
وی ادامه داد: جعل این نام بین سیاستمداران از زمانی شروع شد كه عبدالكریم قاسم در سال 1337 شمسی در عراق كودتا كرد و حكومت را دست گرفت و به تقلید از توطئه انگلیسی ها خلیج فارس را عربی خواند.
عضو پیوسته بین‌المللی موسسه ایكوموس جهانی گفت: سپس عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر كه در جنگ با اسرائیل شكست خورد پان عربیسم ناموفقش را به این سمت آورد و از این عبارت جعلی استفاده كرد، گرچه در بایگانی ها صدای عبدالناصر جایی می گوید: «من المحیط الاطلسی الی خلیج الفارسی؛ یعنی عربها از اقیانوس اطلس در شمال افریقا تا خلیج فارس هستند»، هنوز موجود است.
سحاب گفت: همین شیوخ قدیم برهی كشوهای حاشیه خلیج فارس نیز در مكاتبات رسمی خود مكرر خلیج فارس را به كار برده اند.
مولف كتاب «اطلس خلیج فارس در نقشه‌های كهن به متن فارسی و انگلیسی» تاكید كرد: از آغاز تاریخ مدونی كه در زبانهای یونانی، لاتین و ... داریم یعنی سه یا چهار قرن قبل از میلاد كه اصلا نوشته و نقشه بوجود آمده تا امروز نقشه ها اسناد مهمی و بیانگر حقیقت هستند.
وی كه نسل سوم از خاندان جغرافیدان و نقشه‌نگار (كارتوگراف) سحاب به شمار می رود، افزود: بیش از 16 هزار نقشه تاریخی در موسسه جغرافیا و كارتوگرافی سحاب از سراسر دنیا به زبان های مختلف جمع آوری شده كه در همه آنها از نام خلیج فارس استفاده شده است.
سحاب ادامه داد: تا امروز و در طول 51 سال گذشته، بدون هیچ كمك هزینه دولتی خاندان ما 6 جلد اطلس خلیج فارس منتشر كرده كه سه جلد آن مربوط به مرحوم پدرم در سالهای 1345 به بعد و دو جلد فارسی و یك مجلد انگلیسی هم توسط من تالیف شده است.
این نقشه نگار پیشكسوت به اهمیت انتشار منابع تاریخی خلیج فارس به انگلیسی و دیگر زبان ها نیز تاكید كرد: ما مردم ایران كه در محاوره مدام خلیج فارس می گوییم اما با نشر این اسناد به سایر زبان ها باید برای خارجی ها یادآوری كنیم تا دچار اشتباه نشوند.
وی گفت: همه این 16 هزار سند نقشه است زیرا نقشه مستندترین و معتبرترین اسناد است و ممكن است بتوان در مكاتبات و نامه ها دست برد ولی در نقشه چنین چیزی ممكن نیست.

** برای اثبات و یادآوری حقانیت نام خلیج فارس در خارج هزینه نمی كنیم
این ایرانشناس برجسته گفت: اشكال كار ما اینجاست كه در ایران با صرف میلیاردها تومان مدام كنفرانس، همایش و كنگره درباره نام خلیج فارس برگزار می كنیم اما حتی یك مورد از چنین همایش هایی را در اروپا برگزار نمی كنیم.
وی افزود: دانشگاههای اروپا از چنین همایشی استقبال می كنند چون ما یك واقعیت تاریخی را شرح می دهیم و كسان دیگر بدنبال جعل این واقعیت هستند.
سحاب با انتقاد از برخی مسئولان و متولیان فرهنگی تاكید كرد: برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس میلیونها دلار برای جعل این نام هزینه می كنند اما حاضر نیستیم صد هزار دلار مختصر خرج پذیرایی، اقامت و سفر شخصیت های علمی جهان برای سخنرانی در این باره كنیم.
وی تصریح كرد: منتظرند كسی كه می خواهد برای سخنرانی در ایران حضور یابد تا از نام مهمترین داشته های ما دفاع كند خود پول هتل و غذایش را بپردازد.
این پژوهشگر ایرانی با انتقاد از چگونگی برپایی غرفه ایران در نمایشگاه های بین المللی كتاب نیز گفت: كتاب حسین كُرد در نمایشگاه كتاب فرانكفورت شركت داده می شود اما كتاب نقشه خلیج فارس ما كه اتفاقا بسیار مورد توجه و علاقه پژوهشگران است عرضه نمی شود. و این تامل پذیر است زیرا وطن دوستی و اعتلای نام خلیج فارس به حرف نیست عمل می خواهد.

رئیس جمهوری آمریكا روز جمعه 21 مهرماه در رونمایی از سیاست جدید خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، از واژه مجعول به جای عنوان تاریخی و رسمی «خلیج فارس» استفاده كرد.
اقدام دونالد ترامپ با واكنش شخصیت ها و گروه های مختلف در داخل و خارج كشور به ویژه هنرمندان مواجه شد و بسیاری از آنها با درج پیام های مختلف در صفحه های اجتماعی، بر نام بلند خلیج فارس تاكید كردند.
فراهنگ**3079**1823 خبرنگار: علی اسدی** انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ