۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۳۴
کد خبر: 82734286
T T
۰ نفر
عضو اتاق تهران: 60درصد قطعات خودرویی مورد نیاز كشور در داخل تولید می شود

تهران- ایرنا- فعال بخش خصوصی و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران با اشاره به توان بالای قطعه سازان ایرانی و تولید 60 درصد قطعات خودرویی كشور در داخل، بر توفیق قطعه سازان ایرانی در همكاری و كار مشترك با خارجی ها و تامین خدمات مورد نیاز آنها اطمینان خاطر داد.

«محمد رضا نجفی منش» امروز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال های گذشته شاهد روند افزایشی تیراژ و رونق در صنعت خودروی كشور بودیم به طوری كه تولید خودرو از حدود 750 هزار دستگاه در سال 92، پارسال به یك میلیون و 350 هزار دستگاه افزایش یافت و مطابق برنامه ریزی های انجام شده امسال به یك میلیون و 600 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، این موضوع و همچنین سایر موارد همچون عقد قرارداد خودروسازان با شركت پژو (كه تولید آن آغاز شده)، عقد قرارداد با شركت سیتروئن (كه تا چند ماه دیگر نخستین محصول آن وارد بازار می شود) و عقد قرارداد جوینت ونچری (سرمایه گذاری و تولید مشترك) با رنو (كه افزایش تیراژ و تولید سالیانه خودروی رنو را به دنبال خواهد داشت)، همگی دال بر موفقیت آمیز بودن گفت وگوهای پسابرجامی است.
این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران ادامه داد: در عین حال شاهدیم شركت های بزرگ قطعه ساز مانند بوش آلمان دفتر كاری خود را در ایران برپا كرده و شركت زیمنس نیز به دنبال فعالیت مجدد در كشورمان است؛ همچنین در نمایشگاه اخیر قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران شاهد بودیم كشورهای تركیه، چین، تایوان، كره جنوبی، هند و آلمان بصورت گروهی (پاویون) حضور یافتند كه همگی از جمله دستاوردهای برجام در صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته به آن است.
وی یادآوری كرد: اكنون فقط 60 شركت قطعه ساز ایرانی با شركت رنوی فرانسه كار مشترك انجام می دهند و همه آنها از تولیدات كیفی با قابلیت صادرات برخوردارند و انتظار می رود با قراردادهای منعقد شده با این شركت و سایر خودروسازان، فعالیت این شركت ها نیز روند رو به رشد یابد.
این فعال بخش خصوصی تصریح كرد: شركت های قطعه ساز ایرانی در زمان تحریم ها نیز بیكار نبوده اند و به اشكال مختلف به ارتقای توانمندی های علمی و تكنولوژیكی خود پرداخته و علم روز را در اختیار گرفته اند؛ بر این اساس آنها قادرند تا نیازهای شركت های بزرگ خودروساز را در بازار ایران و سایر كشورهای هدف صادراتی آنها را تامین كنند.

** خودروهای برقی
وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه با رویكرد اتخاذ شده جهانی و حركت كشورها به سوی استفاده از خودروهای برقی، تا چه میزان آمادگی از سوی قطعه سازان كشورمان وجود دارد، تاكید كرد: قطعات خودروهای برقی به مراتب ساده تر از خودروهای با سوخت فسیلی است و مطمئنم در صورت تصمیم گیری دولت و خوروسازان كشورمان برای تحقق این مهم، مشكلی در تامین قطعات این خودروها نیز نخواهیم داشت.
نجفی منش یادآوری كرد: موضوع اصلی در خودروهای برقی، تامین باتری آنهاست و امروز بسیاری از كشورهای اروپایی سازنده خودروهای برقی نیز باتری های مورد نیاز خود را از چین تهیه می كنند.
به اعتقاد این عضو اتاق تهران، در صورتی كه بتوان مشكل تهیه و تامین این قطعه مهم را در خودروهای برقی حل كرد، خودروسازان كشورمان مشكل خاصی در تولید این اتومبیل ها نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه های خودروسازی ممكن نیست و به دخالت و حمایت حاكمیت نیاز دارد.
معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شركت ایران خودرو نیز از عرضه نخستین خودروهای برقی و هیبریدی این شركت روی پلتفرم جدید از سال 1400 خورشیدی (2021 میلادی) خبر داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز مردادماه گذشته اعلام كرد خودرو تیبای برقی در حال آزمایش است و پس از آزمایش، در آینده ای نزدیك عرضه می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 * 6075
مصاحبه: محمد ملك دار *انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد