«بررسی مطبوعات»

ارتقای فرهنگ عمومی با ترویج کتابخوانی

تهران- ایرنا- ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی مبین این است که کتاب به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن و کارآمد در بسترسازی موجود فرهنگ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کتاب ابزاری مهم در ارتقای فرهنگ عمومی و میراثی ماندگار برای جوامع بشری به شمار می رود که اگر به عنوان ارزش در جامعه تبدیل شود زمینه های رشد و پیشرفت را مهیا می کند.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه 24 آبان 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**دستیابی به توسعه با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی
کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود که باید به آن اهتمام ویژه ای داشت. هر چند کتابخوانی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و مردم از خرید و مطالعه کتاب گریزان اند اما با اقدام های لازم جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه می توان شاخص های آن را بهبهود بخشید زیرا ترویج این فرهنگ زمینه های رشد و توسعه کشور را فراهم می کند.

روزنامه «همدلی» در یادداشتی با عنوان «رکود کتاب و کتابخوانی در روزی به همان نام» نوشت: مسئله کتاب درکنار مسائل دیگر رنگ باخته است و هرچه اهل فرهنگ از حدوث این بحران پیش‌بینی کرده و هشدار داده‌اند، عملاً تاکنون مشکلی حل نشده است.رکود تنها محدود به عرصه کار ناشران و موزعان کتاب نیست. بسیاری از چاپخانه‌ها با اندکی از ظرفیت کاری خود به فعالیت ادامه می‌دهند. از رونق خرید و فروش مواد اولیه تولید کتاب به نحو چشم‌گیری کاسته شده است، صحافان عملاً با کم‌کاری قابل تاملی مواجهند و ... . همه این عوامل موجب شده است تولید فکر به نحو بارزی رو به افول نهد. کتاب بستر شکوفایی فکری است؛ وقتی این بستر فراهم نباشد، کار خلاقه هم صورت نمی‌پذیرد. مشکلات معیشتی گروهی از اهل قلم که تنها با تولید آثارشان گذران زندگی می‌کنند، ابعاد گسترده‌ای یافته است.

علی اصغر شعردوست در ادامه این یادداشت می نویسد: اگر مطالعه را آموزه‌ای با عمر نسبتاً طولانی در ذهن بدانیم، فضای مجازی تقریباً هیچ محتوای فرهنگی ماندگاری به آدمی نمی‌دهد و حتی قدرت خلاقیت و تصویرسازی را از آدمی می‌گیرد، هنوز پست جدید فلان کاربر را شروع به خواندن نکرده‌ای که پست کاربر قبلی فراموش می‌شود. البته این به معنای به کنار نهادن این مقوله مهم و حیاتی نیست بلکه باید برای این فضای جدید طرحی نو درافکند، فضایی که نه‌تنها کتاب در محاق نرود بلکه پیام محتوای خلاقه کتاب با هر موضوعی در قالبی امروزین و با شکلی جذاب به مخاطب عرضه شود. در این میان محتوای آن چیزی که در فضای مجازی و به اشکال گوناگون عرضه می‌شود باید برگرفته از محتوایی قوی اعم از اعتقادی، سیاسی، علمی و اجتماعی باشد که آن پیام‌ها را غالباً از محتوای کتاب‌ها می‌توان استخراج کرد و این امر میسر نیست مگر در شرایطی که فرهنگ جایگاه شایسته خود را در مجموعه برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و به‌ویژه بودجه سالانه پیدا کرده باشد.

روزنامه «گسترش تجارت» در گزارشی با درج عنوان «روزی به نام کتاب و کتابخوانی» آورده است: ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی مبین این است که کتاب به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن و کارآمد در بسترسازی موجود فرهنگ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اولا به توجه بیشتر مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور نیاز دارد، ثانیا محتاج تلاشی همه‌جانبه، فراگیر و ملی است. از این رو به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهادهای فرهنگی و ارشاد اسلامی و در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد توسعه نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور و تشویق مردم به کتابخوانی، نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی سال 1372 با پیام رهبر معظم انقلاب برگزار شد. از آنجا که تغییرات اساسی و بنیادین در هر جامعه، وابستگی کاملی به همه نهادهای فکری و فرهنگی آن جامعه دارد و نیز به‌دلیل اهمیت کارآیی و شدت تاثیرگذاری که در مسائل فرهنگی مشهود است، می‌توان به این درک و دریافت رسید که رهبران خردمند و خواهان پیشرفت و اعتلا، همواره باید نگران اوضاع فرهنگی خود باشند؛ چون هر تحول و جهش مطلوبی، در پرتو رشد فرهنگی حاصل می‌شود و به بار می‌نشیند. در سال 1387 هفته کتاب از 21 آبان با نام «کتاب، پدیدآورندگان و خادمان نشر» آغاز شد و تا 29 آبان ادامه داشت. چنین بود که روز 24آبان به‌عنوان روز کتاب و کتابخوانی در روزشمار تقویم ایران به ثبت رسید.

در ادامه می خوانیم: نگاهی به مفهوم سرانه می‌تواند به ما در سنجش این شاخص یاری دهد. سرانه Per capita مفهومی آماری است و اشاره به وضعیت یک متغیر یا شاخص نسبت به هر فرد در یک مکان خاص در یک دوره زمانی معین (عموما سال) دارد و نخستین کاربرد آن در علم اقتصاد بوده است که شاخص‌هایی نظیر تولید سرانه، درآمد سرانه، تولید ناخالص سرانه، تولید خالص ملی سرانه و... از آن بهره می‌جستند. چنین شاخص‌هایی حاصل کسری است که صورت آن جمع کل متغیر مورد بررسی و مخرج آن جمعیت ساکن در یک محل خاص است. با این توصیف صورت کسر سرانه مطالعه (یا با توجه به شیوه بیان آن در اقتصاد، مطالعه سرانه) ایرانیان، میزان مطالعه مردم در طول یک سالِ معین است. میزان مطالعه می‌تواند بر حسب زمان یا تعداد عناوین مطالعه شده باشد. همچنین مخرج کسر جمعیت ایران (یا در برخی موارد جمعیت باسواد) در سال مورد بررسی است.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «کتاب و پیام در فضای مجازی» به قلم علی‌اصغر شعردوست آورده است: ملتی که توان کتاب خریدن و خواندن آن را نداشته باشد هرگز بر نردبان ترقی و تعالی صعود نخواهد کرد و راه به جایی نخواهد برد. توسعه فرهنگی و صنعتی با میزان کتابخوانی جامعه نسبت مستقیم دارد؛ به عبارت دیگر، راه هر نوع ترقی و پیشرفت از مسیر کتاب و کتابخوانی می‌گذرد. با وجود حضور رسانه‌های دیداری و شنیداری در فضای مجازی در عرصه فرهنگ جهانی، هنوز کتاب یکی از کاراترین عوامل پیشرفت انسانی و ابزار ثبات و استواری فرهنگی است. تاثیر رادیو و تلویزیون و فضای مجازی عموما بر بخشی از فرهنگ عمومی است و به لحاظ دایره شمول طیف وسیعی را در بر می‌گیرد؛ اما به یقین تاثیر آن به ویژه از نظرگاه ماندگاری و عمق به اندازه کتاب جدی نیست. از همین رو نقش کتاب در هویت‌بخشی به جامعه و تلقی آن انکارناشدنی است. بی‌شک همگان بر دشواری‌هایی که گریبانگیر جوامع در حال گذر است وقوف دارند و همین آگاهی موجب می‌شود که آنان با توانی مضاعف در گذشتن از موانع و دشواری‌ها جدیت کنند. ایران نیز از این دست جوامع است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: برای گسترش امر کتابخوانی در جامعه امروزین ما کارهای فوری، ضروری و روزآمد باید در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد، از جمله حمایت دولت و وزارتخانه متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتب و مجلات اجتماعی و داستانی و جذاب و احاطه جامعه از کتاب شامل کتابخانه‌های سیار روستایی، وسایل حمل و نقل عمومی، کتابخانه‌های عمومی اعم از شهرهای بزرگ و کوچک حتی کتابخانه‌های روستایی، کتابخانه های دانشگاه‌ها و به ویژه مدارس و تلفیق قالب دیجیتال با محتوای دیجیتالی شده (همچون تبلتکیندل که فقط تبلتی با کاربری ویژه و مخصوص مطالعه است یا نسخ اپلیکیشن‌های فارسی بامحتوای خرید نسخه دیجیتال کتاب‌ها مثل اپلیکیشن فیدیبو و...) تاثیر کتاب‌های مناسب تلفن همراه بر روی مطالعه نیز حایز اهمیت است اما به نظر به جای «کتاب‌های مناسب تلفن همراه» بهتراست در مورد نسخه‌های دیجیتالی کتاب‌ها توجهی جدی داشته باشیم زیرا امروزه تلفن‌های همراه با داشتن امکاناتی چون توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام و... در بهترین حالت نوعی مینیمالیست ادبی را ترویج می‌کنند. اما در صورتی که کتاب‌ها در اپلیکیشن‌ها یا تبلت‌های ویژه عرضه شوند قطعا خواننده عمیق‌تر غرق در مطالعه می‌شود. در نبود فرهنگ خواندن متون طولانی، کتاب‌های دیجیتالی کوتاه چند صفحه‌ای که خواننده بهای‌شان را پرداخته مناسب است. تلفن همراه فقط نمایش‌دهنده محتواست و همان طور که ذکر شد دنیای مجازی وسیع اما سطحی مجالی برای مطالعه صفحات طولانی یک کتاب دیجیتال روی موبایل نمی‌گذارد.

**علامه طباطبایی؛ فقیهی نواندیش و اندیشمندی توانا
سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی فیلسوف و فقیهی فرزانه بود که حکمت و فلسفه را بر پایه سنت اسلامی احیا کرد. این اندیشمند توانا در فقه و فلسفه صاحب نظر بود و دست به تالیف آثار و بازخوانی سنت فلسفی مسلمانان زد که در این زمینه کتاب هایی از جمله «بدایه الحکمه و نهایت الحکمه» را از خود به یادگار گذاشت. وی همچنین اثری ارزشمند چون «تفسیر المیزان» را از خود به یادگار گذاشت.

روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با عنوان «سرشت و سرنوشت از نظر علامه طباطبایی» به قلم مجتبی مطهری عضو هیأت علمی دانشگاه علامة طباطبایی نوشت: علامه طباطبایی سخنان نفیسی دارند، از جمله اینکه: «این مرد بسیار بزرگ و ارزنده، مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و افکار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. ایشان نه تنها در دنیای اسلام، بلکه در عرصة جهانی در اروپا و آمریکا مستشرقینی که با معارف اسلامی آشنا هستند، ایشان را به عنوان یک متفکر بزرگ می‌شناسند.» از نظر حکمت متعالیه و علامه طباطبایی، برای دریافت و شناخت حقایق و معارف الهی )مانند عالم غیب و ملکوت، وحی، فرشتگان، جهان پس از مرگ، معاد، توحید و اسما و صفات حق و معرفت‌‌الله) صرفا توانایی و استعداد فکری، ذهنی، عقلانی کافی نیست، بلکه تهذیب روح و تصفیه دل نیز لازم است؛ زیرا حقیقت امری چندلایه است که روش حسی ـ تجربی ظاهر آن «روش عقلی و برهانی»، باطن آن و «روش شهودی»، باطن باطن آن را می‌نمایاند؛ زیرا برای گذر از تأمل عقلی به شهود قلبی، انسان نیازمند عنصر عشق، شیفتگی و شیدایی و وابستگی به حضرت حق است. به هر حال روش شهود قلبی روش سیر وجودی ـ‌ درونی و سلوکی است، برخلاف روش برهانی و استدلالی که در فعالیت‌های ذهنی و فکری آدمی ریشه دارند.

در ادامه این یادداشت آمده است: روایات فراوانی با مضامین گوناگون دلالت دارند بر اینکه ریشه و بن سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلی که از آن آفریده شده و آغاز یافته‌اند و از آن به «طینت» تعبیر می‌شود، گوناگون است. طینت و سرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علیین و سرزمین پاک و آب شیرین و گواراست. سعادت‌ها و شقاوت‌ها و خیر و شرّی که در حرکت خود از وطن اصلی تا بازگشت دوباره به سوی آن با آن مواجه می‌شوند، از آثار سرشتی است که از آن آفریده شده‌اند و هرگز تغییری در سنت الهی نخواهی یافت.

روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «سنت‌شکن حوزه» به قلم سید محمد مهدی جعفری پژوهشگر دینی می نویسد: سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زاده 1281 خورشیدی در تبریز، درگذشته 24 آبان 1360 در قم) از آن جهت مورد احترام و تجلیل جامعه علمی است که در حوزه علمیه توانست سنت‌شکنی کند. چراکه در زمانه او تفسیر نه تنها ممنوع که بسیار مکروه بود، در حالی که بسیاری با او مخالفت می‌کردند، وی تفسیر را شروع کرد البته از شهید مطهری و دیگر شاگردان وی شنیده‌ام که امام خمینی(ره) همواره از علامه طباطبایی برای انجام تفسیر حمایت می‌کرد. به این اعتبار، حمایت‌های امام خمینی(ره) در به ثمر رسیدن «تفسیر المیزان» علامه طباطبایی تأثیر بسزایی داشت. زیرا آن زمان جو سنگینی در حوزه علمیه حاکم بود به طوری که آیت‌الله طالقانی در سال 1318 برای نوشتن تفسیر «پرتوی از قرآن» ناچار شد از حوزه علمیه قم به تهران عزیمت کند. البته آیت‌الله طالقانی تنها به خاطر تفسیر به تهران نیامدند، مسائل سیاسی و اجتماعی بسیاری در عزیمت او دخیل بودند.علامه طباطبایی در جامعه علمی ایران احترام والایی دارد چون به نوعی سنت‌شکنی کرد و با وجود همه مخالفت‌هایی که در زمانه‌اش وجود داشت، تفسیر قرآن را به انجام رساند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: سنت‌شکنی علامه تنها به حیطه «تفسیر» محدود نمی‌شد بلکه در «فلسفه» نیز او به نوعی سنت‌شکنی کرد. در آن زمان، در حوزه‌های علمیه «کلام» بیش از «فلسفه» موضوعیت داشت. فلسفه به مسائل کلی عالم می‌پردازد اما کلام صرفاً به مسائل اعتقادی و دینی اختصاص دارد. از این رو، کلام همیشه در حوزه‌ها معمول بود اما فلسفه معمول نبود. علامه طباطبایی کسی بود که فلسفه را در حوزه علمیه جا انداخت و در این مسیر، شاگردان خوبی همچون شهید مطهری را تربیت کرد. بعد از سنت‌شکنی او بود که بتدریج درس‌های تفسیر نه تنها در قم بلکه در حوزه‌های علمیه دیگر مانند مشهد، شیراز، اصفهان و... نیز معمول شد. علامه طباطبایی تفسیرالمیزان را به صورت تفسیر قرآن با قرآن شروع کرد. در این زمینه از سایر علمای تفسیر سرآمدتر بود چراکه می‌کوشید برای توضیحات بیشتر به خود قرآن مراجعه کند.

روزنامه «فرهیختگان» با درج گزارشی با عنوان «شرحِ‌ شهودِ حکیم» آورده است: علامه سیدمحمدحسین طباطبایی از آن دست اندیشمندانی بود که به‌جای جدل و بحث در حجره‌های حوزه‌های علمیه پای را فراتر نهاد و خود قافله‌سالار خیل عظیمی از اسلام‌شناسان و فیلسوفان شد. چند علامه طباطبایی حاصل تلاطم دغدغه و همت به جامعه تحویل داده شده است؟ وجود علامه طباطبایی و بزرگ‌ترین اثر تفسیری معاصر جهان تشیع [المیزان فی‌تفسیر القرآن]، یادآور کاستی‌هایی است که جامعه قرآنی کشور در آن غوطه‌ورند. پای‌نهادن فردی چون علامه بر بستر فهم کلمه خدا، چیستی و وسعت دادن به دایره اندیشه‌های شیعی، همان قله‌های مرتفعی هستند که کمتر فردی از هم‌لباسان این عالم جلیل‌القدر توانسته است چیزی حتی شبیه وی را تکرار کند.فلسفه و عرفان، معجونی در قالب حکمت اسلامی به یادگار مانده از عصر حکمای صدرایی، برازنده‌ترین لباسی است که به قامت علامه طباطبایی می‌نشیند.

در ادامه می خوانیم: علامه طباطبایی با توجه به نوع روش تفسیری که از قرآن انتخاب کرد، در چارچوب بررسی کلامی آیات هماره از معلمان حقیقی قرآن یعنی پیامبر (ص) و اهل‌بیت او استفاده می‌کرد. ایشان در کتاب قرآن در اسلام می‌نویسد: «آری این را باید اعتراف کرد که طبق روایات معصومین(ع) قرآن ظاهر و باطنی و باطن آن هم باطنی (تا هفت یا هفتاد مرتبه) دارد.» ولی نباید فراموش کرد که ایشان ظاهر و باطن را هر دو معتبر می‌دانست. همچنین علامه می‌نویسد: «آنچه از مطالعه در پیرامون حالات پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت گرامی‌اش(ع) استفاده می‌شد این است که روش آن بزرگواران در تفسیر آیات نیز همواره چنین بوده (تفسیر قرآن به قرآن). پیامبر که خدا قرآن را به او تعلیم کرد و او را معلم قرآن قرار داده... و همچنین اهل‌بیت گرامی‌اش در این جهات جانشین او هستند. طبق روایت مسلم نزد عموم مسلمانان... با این اوصاف ایشان همواره در تفسیر و تعلیم آیات به خود آیات استشهاد می‌کردند... بنابراین راه صاف و روشنی که معلمان قرآن آن را پیموده‌اند، این راه است و بس.»

**همیاری ملی با مردم ماتم زده کرمانشاه
امروز خاک کرمانشاه از زخم زمین لرزه رنجور است و همه ایرانی ها یار و غمخوار هم وطنان خود هستند و تلاش می کنند تا همیار این مردم ماتم زده باشند. زیرا وظیفه شهروندی و مسوولیت های ملی حکم می کند تا در غم و شادی هایمان شریک باشیم به همین سبب نیز شاهد هدایت مردم برای ارسال کمک ها و همیاری هایشان از طریق دستگاه های مسوول و اعلام مکان های دریافت کننده کمک ها و نیز توسعه فعالیت های مراکز امدادی مانند شعب سازمان انتقال خون هستیم.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «همیاری ملی برای زلزله زدگان» می نویسد: آذربایجان لرزید. قزوین تکان خورد. مردم خوزستان بیرون ریختند. لرستانی‌ها بی‌خواب شدند. با هر «توییت» وسعت زلزله در کشور گسترش می‌یافت. این چه زلزله‌ای است که ازشمال غرب تا جنوب را لرزاند؟ نخستین خبرها کانون زلزله را عراق نشان می‌داد. خیال‌ها کمی آرام شد اما نخستین عکس از آوار خانه‌ای در میان تاریکی همه چیز را تغییر داد. بسیاری امیدوار بودند که این عکس واقعی نباشد! یا لااقل به تلفات جانی منجر نشود. اما مویه مرگ به زبان کردی در صدر خبرها جا گرفت. 6 نفر در کرمانشاه جان باختند. ارتباط تلفنی با کرمانشاه قطع شد. خیلی‌ها با این امید سر روی بالش گذاشتند که تعداد کشته‌شدگان زیادتر نشود. صبح اما آمار مرگ، روی سر همه آوار شد. نزدیک به 500 نفر زیر آوار جان دادند. قلب غرب در غم شکست. جمعیت‌ها و خیریه‌ها به میان آمدند.

بسیاری آماده شدند تا به کمک اهالی کرمانشاه بروند. جمعیت دانشجویی امام علی(ع) نیروهای خود را در کرمانشاه فراخواند. یک مؤسسه خیریه مردمی برای جمع‌آوری کمک‌ها اعلام آمادگی کرد. برخی از پزشکان متخصص در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که در صورت نیاز حاضر به انجام جراحی‌های رایگان هستند. یک شرکت خصوصی ارسال محموله  های پستی اعلام کرد، کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده را رایگان ارسال می‌کند. البته برخی کاربران مشهدی نوشتند، دفتر این شرکت در این شهر از این موضوع خبرندارد و کمک‌های مردمی را قبول نمی‌کند. اما به نوشته کاربران دیگری، تیپاکس در تهران گفته است که کمک‌های آنها را به هلال‌احمر کرمانشاه می‌رسانند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بسیاری تجربه‌های خود در زلزله‌های قبل را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. آنها در زلزله بم و رودبار دیده بودند که حضور افراد زیاد نمی‌تواند به کمک زلزله‌ها بیاید. باری می‌شود بر دوش شهر زخمی. یکی از کاربران نوشت: «اگر تخصصی در زمینه امداد و نجات و مسائل بهداشتی و درمانی ندارید، حضورتان در مناطق زلزله‌زده اصلاً لازم نیست! خصوصاً که هنوز امکان زمین‌لرزه‌هایی با شدت کمتر -پس‌لرزه- هست! رفتن آدم‌های غیرمتخصص فقط راه‌ها را شلوغ‌تر و هرج‌ومرج در مناطق زلزله‌زده را بیشتر می‌کند.» بسیاری از کاربران هم دیگران را از ارسال کمک‌ها به گروه‌ها یا افراد مشکوک برحذر داشتند. در این میان شبکه‌های اجتماعی بهترین جا برای پیدا کردن گم شده بود. همین شبکه‌ها بودند که دختر بچه زیبای زخمی به نام «مروه احمدی» را در یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه به خانواده نگرانش رساندند. «کیانوش رستمی» وزنه‌بردار نیز در حرکتی انساندوستانه مدال طلای خود را به نفع مردم زلزله‌زده کرمانشاه به حراج گذاشت. هنرمندان مختلف در شبکه‌های مجازی خود این داغ بزرگ را تسلیت گفتند. شهروندان خبرنگاران از نقاط مختلف کشور اخبار زلزله‌زده‌ها و کمک را توییت کردند.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «شلاق سرما بر تن زلزله زدگان» نوشت: کسی فکر نمی‌کرد 21 آبان به این پایان شوم ختم شود و زلزله 14 استان کشور را به لرزه دربیاورد. تا به این لحظه432 نفر کشته و 7460نفر مصدوم، حاصل زلزله 3.7 دهم ریشتری کرمانشاه شده است. یک‌میلیون و 311‌هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.‌ به‌هزار و 960 روستا آسیب ‌وارد شد و برخی کاملا ویران شدند. هفت شهرستان آسیب دیدند و برخی از مناطق زلزله‌زده در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی هستند. 90 تا 95‌درصد خانه‌ها در ثلاث‌باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود تخریب شدند. به گزارش تسنیم، معاون عمرانی استاندار‌ کرمانشاه گفت: 5 هزار مسکن شهری و ‌در مجموع حدود 11 هزار واحد مسکونی و روستایی در مناطق زلزله‌زده‌ صددرصد تخریب شده است‌. گاز، آب و برق مناطق در کانون زلزله و مناطق دیگر در استان کرمانشاه و ایلام قطع شد، صدها‌هزار نفر بی‌خانمان شدند، بسیاری از افراد شب اول زلزله را در خیابان‌ها و بدون چادر و پتو در سرمای صفر درجه سپری کردند. مجتبی نیک‌کردار برآورد اولیه ‌‌خسارات زلزله را بالغ بر 1800 میلیارد تومان به رئیس جمهور ارائه کرد. غرب ایران عزادار شد و تعداد زیادی کودک و نوجوان بی‌سرپرست شدند.

در ادامه آمده است: به گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور «دستگاه‌ها موظف شدند تا ظهر چهارشنبه خدمات آب، برق و گاز را کاملا برقرار کنند.» در حال حاضر هزاران بازمانده از زلزله در سرمای صفردرجه بی‌هیچ امکانات گرمایشی باقی ماندند و این مساله علت قطع شدن گاز در مناطق زلزله‌زده بود. بنا به گزارش‌ها ‌زلزله نزدیک به 500 علمک گاز را در مناطق سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی تخریب کرد و گاز 80 مشترک ایلامی را نیز قطع کرد که بناست تا امروز وصل شود ز لحظات اولیه خبر زلزله، نیروهای هلا‌ل‌احمر، ارتش، سپاه، وزارت بهداشت و... به منظور امدادرسانی به کمک زلزله زدگان شتافتند و نیروهای امدادی از استان‌های کرمانشاه، لرستان، تهران و... به این مناطق اعزام شدند. کمک‌های مردمی نیز به مرور از استان‌‌های مختلف به مناطق ‌زلزله‌زده می‌رسد. واحدهای بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر پس از وقوع زلزله در مناطق غربی کشورمان، به‌طور کلی 6866 خدمت به آسیب زدگان ارائه کرده‌اند و 180 پرستار به این مناطق اعزام شدند.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «زلزله‌زدگان بیکاری» می آورد: یکاری بالا و زلزله آینده شهر مرزی ایران را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. کرمانشاه که رکورددار نرخ بیکاری در ایران است، حالا با خروش ناگهانی زمین نه‌تنها زندگی روزمره مردم را با تغییرات جدی مواجه کرده است که با از بین رفتن واحدهای تولیدی و مشاغل موجود آینده این استان مرزی را مبهم کرده است. حالا ٥٠‌درصد شهرک صنعتی سرپل ذهاب از بین رفته است. این خبر را در شرایطی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه اعلام کرده است که کرمانشاه سال‌هاست با بیکاری بالا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و بنا به اعلام اتاق بازرگانی این استان بعد از برجام هم هیچ سرمایه‌گذار خارجی به این شهر مرزی نیامده است. استانی که با وجود مزیت‌های متعددش نتوانسته برای جوانان خود شرایط شغلی مناسبی را فراهم کند، حالا همان تعداد اندک واحدهای صنعتی‌اش هم تعطیل شده‌است. به گفته محمدی، معاون شهرک صنعتی کرمانشاه میزان خسارت وارد شده به شهرک صنعتی پل ذهاب که حدود ١٩ واحد صنعتی در آن فعال بوده‌اند را ٧٠ تا ٨٠‌ میلیارد تومان بوده و در دیگر شهرک‌های صنعتی استان، خسارت وارد شده به شهرک‌ها در حد فروریختن دیوار‌ها بوده است.

در ادامه آمده است: مرکز آمار ایران در حالی در گزارش‌های خود نرخ بیکاری کرمانشاه را در تابستان امسال 18‌درصد اعلام کرده که متوسط نرخ بیکاری کشور تنها ١١,٦‌درصد است. در حالی استان زلزله‌زده صدرنشین بیکاری در کشور است که کارشناسان اقتصادی وضع اشتغال در این استان را حتی وخیم‌تر از گزارش‌های مرکز آمار می‌دانند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال