۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82720148
T T
۰ نفر
23 درصد آلودگي هواي كلانشهرها مربوط به بخش حمل و نقل است

تهران - ايرنا - دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه حمل و نقل دومين بخش بزرگ توليد دي اكسيد كربن در كلانشهرهاي جهان از جمله تهران است گفت: صنعت حمل و نقل عامل 23 درصد از انتشار دي اكسيد كربن به عنوان يكي از منابع اصلي آلوده كننده هواي كلانشهرها است.

سيدمحسن طباطبايي مزد آبادي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزايش آلودگي هوا در كلانشهرها، اظهار كرد: براي كاهش پايدار و بلند مدت آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور به ويژه كلانشهر تهران بايد راهبردهاي حمل و نقل تغيير كند.
وي تصريح كرد: سهم زيادي از آلودگي هاي هوا مربوط به بخش حمل و نقل است كه تغيير سياست ها و راهبردها دراين حوزه مي تواند موجب كاهش ميزان آلودگي هواي شهرهاي بزرگ شود.
وي با بيان اينكه آلودگي كلانشهرها تحت تاثير و معلول عوامل متعددي از جمله موقعيت جغرافيايي، اقليمي، سرعت و جهت باد، دما، بارش، رطوبت و ... است، تصريح كرد: با اين حال سيستم حمل و نقل شهري ارتباط مستقيمي با بحث آلودگي هوا و انتشار گازهاي گلخانه اي دارد و محيط زيست جهاني را تحت تاثير قرار مي دهد.
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه شهرها در سراسر جهان به دنبال بهبود حمل و نقل براي پاسخگويي به معضل آلودگي هستند، افزود: دراين زمينه سياست هاي حمل و نقل پايدار با تاكيد بر حمل و نقل عمومي بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.
اين كارشناس حوزه شهري تاكيد كرد: در حال حاضر سالانه بيش از 24 ميليارد سفر معادل بيش از 3 برابر جمعيت كره زمين با حمل و نقل عمومي انجام مي شود و بيش از 13 ميليون نفر نيز دراين بخش شاغل هستند.
وي با اشاره به اينكه اكثر شهرهاي جهان براي كاهش آلودگي در دراز مدت به سيستم حمل و نقل جمعي روي مي آوردند، گفت: در شهرهاي بزرگ گسترش حمل و نقل منطقه اي در نواحي كلانشهري امري است كه امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: سيد جواد آل داود - انتشار: محسن فتاحي
تهرام/7243/1735**1625
۰ نفر