دیتاژورنالیسم؛ افشاگری داخلی و قدرت پیش بینی آینده

تهران- ایرنا- ژانر روزنامه نگاری دیتاژورنالیسم امروز (یکشنبه )در کارگاه مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی خبرگزاری ها و مطبوعات داخلی تشریح شد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مریم سلیمی مدرس این کارگاه که پایان نامه دکتری اش را در همین موضوع به تحریر در آورده است گفت: دیتاژورنالیسم نوعی روزنامه نگاری داده محور است که به دو بخش عمده پژوهشی و عمومی تقسیم می شود. در این نوع روزنامه نگاری نظر اشخاص مختلف درباره موضوع خبر بسیار کمتر بیان می شود و تکیه اصلی بر واقعیات است.
وی افزود: دیتاژورنالیسم پژوهشی به 1. مهارتهای داده ای مانند کدنویسی پیشرفته2. اطلاعات غیررسمی، افشا شده و محرمانه3. زمان بری زیاد، نیاز دارد. اما دیتاژورنالیسم عمومی محتاج 1. مهارتهای پایه ای ساده مانند اکسل2. مجموعه های بزرگ عمومی اطلاعات3. زمان کم است.
سلیمی ادامه داد: هرم وارونه دیتاژورنالیسم از قاعده به راس هرم به ترتیب شامل: گردآوری داده ها2. پاکسازی آن3. ایجاد بافتار4. ترکیب و در پایان انتقال اطلاعات به مخاطب است.
وی اظهار داشت: به طور مثال در گزارشی که نیویورک تایمز در باره یک حادثه منتشر کرده است مواردی چون نقشه، تایم لاین، عکس و ... وجود دارد و در متن گزارش هم از اطلاعات پالایش شده چند سرمقاله و یادداشت و خبر استفاده شده است. اطلاعات پالایش شده خطای انسانی را در تهیه گزارش از بین می برد و مطلب را آماده تحلیل و نوشتن مطلب نهایی می کند.
مدرس کارگاه با بیان اینکه دیتاژورنالیسم به مهارتهای گزارشگر مبتنی بر یارانه، توسعه دهنده اپلیکیشین های خبری و متخصصان تصویرسازی داده ها نیاز دارد، گفت: توصیه شده برای شروع این نوع روزنامه نگاری از یک تیم کوچک حتی 2 نفره شروع شود. سختکوشی، تولید پروژه های خوب، تلاش برای کسب جایزه ، مشهور شدن از ابزار موفقیت ذکر شده است. همچنین از افرادی باید استفاده شود که از بین سه مهارت کدنویسی، طراحی و روزنامه نگاری حداقل 2 مهارت را بلد باشد.

** پیش بینی تحولات آینده

سلیمی اضافه کرد: در تحقیقی که از 30 روزنامه نگار در 5 قاره جهان از جمله روزنامه نگارانی از گاردین و نیویورک تایمزانجام دادم آینده دیتاژورنالیسم روشن و رو به رشد ذکر شد و حتی برخی از آنها آتیه را تنها متعلق به این نوع روزنامه نگاری می دانست.
وی تصریح کرد: کمک به تعمیق دموکراسی، اعتماد سازی، به دست آوردن قدرت پیش بینی تحولات آینده و ایجاد سردرگمی از آثار ترویج این روزنامه نگاری است. از سویی چون نگاه افشاگرانه در این نوع روزنامه نگاری حاکم است بیشتر مطالب آن در رسانه های داخلی کشورهای هدف منتشر می شود.
سلیمی گفت: سال گذشته آثاری از 50 کشور در یکی از جشنواره های بین المللی دیتاژورنالیسم شرکت داده شد که نشان دهنده گرایش دنیا به استقبال از این ژانر روزنامه نگاری است.
پژوهشم3081**خبرنگار: ناصر غضنفری**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال