۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82703287
T T
۰ نفر
سازمان استاندارد به هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد راه یافت

اراك - ایرنا - معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد ایران به عضویت هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) درآمد.

سودابه یحیی زاده روز شنبه در همایش بزرگداشت روز استاندارد در اراك افزود: مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد وظیفه مدیریت امور فنی 163 كشور را برعهده دارد و استاندارد هایی كه توسط این كشورها تدوین می شود را مدیریت می كند.
وی ادامه داد: مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد توسط كشورهای مطرح دنیا از جمله آمریكا، كانادا و فرانسه راهبری می شود و امسال كشور ایران موفق شد به عنوان یكی از 15 عضو هیات مدیره فنی این مدیریت پذیرش شود.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد خاطر نشان كرد: این افتخار توسط یك بانوی ایرانی و در راستای ارتقای حضور بانوان در سطح ملی و بین مللی برای كشور به دست آمد.
یحیی زاده با یادآوری حضور و فعالیت 50 ساله كشور در حوزه استاندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران با تلاش در حوزه تدوین و استاندارد سازی كالاهای تولیدی در بین 163 كشور رتبه 23 را به خود اختصاص داده و همتراز كشورهای مطرح دنیا در این حوزه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین جمهوری اسلامی در حوزه شاخص های استاندارد سازی در بین كشورهای عضو اكو و دی هشت در منطقه رتبه نخست را دارد كه این مهم در راستای اهداف سند چشم انداز كشور و توسعه جایگاه علمی، فن آوری و تكنولوژی انجام شده است.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد خاطر نشان كرد: كشور ایران در راستای استاندارد سازی تولیدات محصولات حلال اقدام های مناسبی انجام داده است و یكی از كشورهای پیشرو در زمینه تولید غذای حلال در بین كشورهای مسلمان به شمار می رود و در سال های آینده تسری استاندارد های حلال در حوزه گردشگری، پوشاك و محیط زیست به عنوان برنامه های مهم سازمان استاندارد دنبال می شود.
یحیی زاده گفت: سازمان استاندارد در حوزه كدكس غذایی استاندارد كه وظیفه استاندارد نویسی در حوزه غذایی را برعهده دارد توانسته به واسطه فعالیت ارزنده اش، برای بار دوم مسئولیت و ریاست كمیته منطقه ای خاور نزدیك با عضویت 18 كشور پرچالش را بر دست آورد و اقدام های مناسبی را انجام دهد.
وی ادامه داد: سازمان استاندارد در سال جاری توانسته استاندارد محصول لبنی دوغ را در این حوزه به تصویب برساند كه این مهم می تواند نقش مهمی در صادرات محصولات لبنی و معرفی محصولات تولیدی ایران در منطقه و جهان برای كشور به همراه داشته باشد.
معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد یاد آور شد: بیش از 31 هزار و 500 استاندارد ملی توسط این سازمان تدوین و تجدید نظر شده است كه یك سوم آن از سال 92 تا كنون بوده است.
یحیی زاده گفت: این اقدام در قالب یك طرح ملی برای بازنگری، تجدید نظر و به روز رسانی استانداردها و كمك به تولیدكنندگان برای تولید محصولات به روز و حضور هرچه بیشتر محصولات داخلی در بازارهای جهانی انجام شده است.
استاندار استان مركزی در این همایش گفت: استاندارد سازی و تولید كالاهای با كیفیت در كشور علاوه بر استفاده بهینه از سرمایه، افزایش صادرات، ارزش افزوده و درآمد اقتصادی برای كشور و استان، حفاظت از جان و مال مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب و كشور را به همراه دارد.
سید علی آقازاده افزود: ترویج و تحقق شعار 'ایرانی كالای ایرانی بخر' نیازمند تولید كالاهای باكیفیت و استاندارد در كشور است زیرا زمانی مردم به سمت استفاده از كالاهای داخلی می روند كه از كیفیت آن اطمینان خاطر داشته باشند و این مهم با تلاش تولیدكنندگان محقق می شود.
وی ادامه داد: تولید كنندگان با تولید كالاهای با كیفیت و حركت در مسیر استاندارد سازی ضمن حضور در بازارهای داخلی زمینه رقابت و حضور محصولات آنان در بازارهای خارجی نیز محقق می شود.
استاندار استان مركزی خاطر نشان كرد: 130 تا 140 هزار كارگر در سه هزار واحد صنعتی این استان به فعالیت اشتغال دارند كه با احتساب خانواده آنان حدود 20 درصد جمعیت استان با صنعت استان ارتباط مستقیم دارند.
آقازاده گفت: نیاز است در كنار استاندارد سازی در تولید محصولات صنعتی استان مركزی، مسئله آموزش به كارگران در دستور كار مدیران این واحدها قرار گیرد زیرا این مهم یكی از راهكارهای باارزش تولید كالاهای باكیفیت و فتح قله های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: استاندارد و رقابت در تولید كالاهای باكیفیت زمینه ساز حضور در بازارهای داخلی و بین مللی، ارز آوری و درآمد اقتصادی برای استان و كشور است.
محمد رضا منصوری افزود: یكی از عوامل كاهش موفقیت تولیدكنندگان داخلی در بازارهای جهانی، نبود استاندارد های بین المللی در كالاهای تولیدی و محصولات داخلی است كه نیاز در این حوزه اقدام مناسبی صورت گیرد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: استاندارد سازی حداقل شاخص ها برای تولید كالاها است كه برخوردار نبودن كالاها از این حداقل ها قابلیت مصرف توسط مصرف كنندگان را ندارد.
محمد حسینی افزود: رشد هشت درصدی كشور، یكی از هدفگذاری های انجام شده در سیاست های برنامه ششم توسعه است كه رسیدن به این هدف با تلاش سازمان استاندارد برای افزایش كیفیت كالاها و افزایش صادرات محقق می شود.
وی ادامه داد: با تصویب مجلس شورای اسلامی برای افزایش كیفیت و استاندارد سازی محصولات بازرسان اداره استاندارد می توانند كالاهایی را كه از استاندارد پایینی برخوردار هستند به صورت مستقیم به دستگاه قضا معرفی كنند.
مدیركل استاندارد استان مركزی نیز در این همایش گفت: 655 واحد تولیدی این استان تحت نظارت این اداره كل قرار دارند كه 602 واحد آن فعال و تحت نظارت و بقیه در حال بازسازی و به روز رسانی امكانات و تجهیزات هستند.
ساحل سها افزود: یك هزار و 404 فرآورده استان مركزی تحت نظارت اداره كل استاندارد این استان مدیریت و نشان استاندارد دریافت كرده اند.
وی ادامه داد: 11 آزمایشگاه تخصصی از جمله فلز شناسی، غذا، كشاورزی، برق و الكترونیك زیر نظر اداره كل استاندارد استان مركزی به خدمت رسانی به تولیدكنندگان فعالیت می كنند.
در این همایش با حضور معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد، استاندار و جمعی از مدیران اجرایی استان مركزی از تولیدكنندگان برتر در حوزه استاندارد سازی استان تقدیر شد.
51 آزمایشگاه همكار، 589 واحد تولیدی فعال تحت نظارت اداره كل استاندارد استان مركزی فعالیت دارند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی*** انتشاردهنده:مژگان حیدری

سرخط اخبار استان‌ها