۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82699553
T T
۰ نفر
سهم سايپا از بازار عراق در پنج سال گذشته30 درصد است

تهران- ايرنا- رئيس مركز مطالعات استراتژيك گروه سايپا گفت: سهم سايپا از بازار عراق در پنج سال گذشته به طور ميانگين 30 درصد بود و شمار زيادي از ناوگان تاكسيراني اين كشور از خودروهاي اين گروه استفاده مي كنند.

به گزارش سه شنبه تارنماي گروه سايپا، «حسن قره ئي» افزود: گروه خودرو سازي سايپا علاوه بر توليد خودرو در ايران و صادرات آن به ساير كشورها، داراي پنج سايت توليدي در عراق، سوريه، الجزاير، سودان و ونزوئلا با ظرفيت ساليانه 82 هزار دستگاه خودرو در سال است.
وي گفت: محصولات سايپا از سال 2003 تاكنون در بازار عراق مورد مصرف قرار گرفته است؛ اين گروه در زمان نا امني هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي كه به دليل حضور داعش در عراق ايجاد شده بود، نه فقط ارتباط خود را با اين كشور قطع نكرد، بلكه سايت توليد اسكندريه را راه اندازي كرد.
قره ئي اضافه كرد: اين سايت با مشاركت وزارت صنايع عراق (شركت S.C.A.I) و نمايندگي فروش سايپا در عراق، در سال 2013 ميلادي در شهرك صنعتي اسكندريه به بهره برداري رسيد و بسياري از عراقي ها در آن مشغول به كارند.
وي بيان داشت: محصولات سايپا در اين كارخانه داراي 2 خط توليدي است و تاكنون بيش از 15 هزار دستگاه خودرو در اين سايت توليد شده است.
رئيس مركز مطالعات استراتژيك گروه سايپا تصريح كرد: محصولات گروه سايپا در عراق از طريق 13 نمايندگي به فروش مي رسد و 9 مركز تعمير و خدمات پس از فروش براي ارائه خدمات به مشتريان فعاليت مي كند.
قره ئي اعلام كرد: گروه خودرو سازي سايپا به دنبال روابط برد- برد و علاقه مند به فعاليت در همه زنجيره ارزش اين صنعت در عراق است؛ اين گروه به دنبال ايجاد فرصت هاي شغلي مستقيم و غير مستقيم در اين كشور از طريق افزايش توليد در سايت عراق و تامين قطعات و مواد اوليه از منابع محلي است.
«ايجاد تفاوت معني دار تعرفه گمركي در واردات CBU– SKD و CKD براي مقرون به صرفه شدن توليد خودرو در عراق، معافيت هاي مالياتي بر توليدكنندگان خارجي در عراق و حذف بهره بانكي براي تسهيلات توليدي شركت هاي خارجي، از راهكارهايي است كه مي تواند بر روند توسعه صنعت خودرو در عراق تاثيرگذار باشد».
وي ادامه داد: ارائه تسهيلات رقابتي ليزينگ توسط بانك هاي عراقي براي فروش خودرو، تخصيص زمين رايگان براي تسهيل در امر توليد و توسعه زيرساخت هاي لجستيك، ارتباطات و سيستم هاي بانكي اين كشور، شتاب توسعه صنعت خودرو را بيشتر مي كند.
به گزارش ايرنا، چندي پيش دبيركل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق اعلام كرد: در 6 ماه نخست امسال بيش از سه ميليارد و 277 ميليون دلار صادرات از ايران به عراق انجام شد و توانستيم ركورد صادرات ماهانه 600 ميليون دلاري به اين كشور را حفظ كنيم.
به گفته سيدحميد حسيني، عراق دومين مقصد صادرات كالاها و خدمات ايراني با سه ميليارد و 200 ميليون دلار، پس از چين است.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*1961* تنظيم: محمد ملك دار * انتشار: مريم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد