۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82696410
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - سفیر جمهوری عراق در تهران خواستار راه اندازی یك بانك مشترك بین دو كشور، انجام مراودات اقتصادی و تجاری با پول رایج طرفین (ریال و دینار) و برداشته شدن ویزا برای حضور اتباع دو كشور شد تا بتوان سطح روابط اقتصادی تهران و بغداد را گسترش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «راجح الموسوی» امروز (یكشنبه) در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق در محل سالن همایش های سران كشورهای اسلامی افزود: روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق، شایسته روابط دیرینه و تاریخی دو كشور نیست و كوتاهی هایی در این زمینه وجود دارد.
وی یادآور شد: در سال 2004 میلادی كمیته مشترك ایران و عراق تشكیل شد و نمایشگاهی در كنار آن شكل گرفت كه امید است آنچه در آن اجلاس نهایی شد، پیگیری شود.
به گفته این مقام مسئول، تجارت ایران و عراق باید بسیار بیشتر از سطح موجود باشد و به نظر می رسد دو طرف در این زمینه كوتاهی می كنند.
راجح الموسوی، امكانات اقتصادی ایران را بسیار زیاد و «شگفت انگیز» توصیف كرد و گفت: شاید عراقی ها اطلاع چندانی از این امكانات نداشته باشند و به نظر می رسد كمتر از 10 درصد این پتانسیل های شناسانده شده است.
وی تاكید كرد: باید یك نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات ایرانی در عراق شكل بگیرد تا بتوان همه تجربیات و تولیدات ایرانی را در آن عرضه و قراردادهای متعدد بازرگانی و تجاری امضا كرد.
سفیر عراق در تهران به طرح این پرسش پرداخت كه چرا نباید بازار مشترك اسلامی و حتی منطقه ای از سوی این دو كشور شكل بگیرد؟ و در پاسخ به آن اظهار داشت: عمده توطئه های بین المللی در منطقه، بر ایران و عراق متمركز شده و باید برای عمیق تر كردن همه جانبه روابط دو كشور اقدام كرد.
وی با اشاره به مشكلات بانكی، گمركی، صدور ویزا و ... ، هر 2 طرف ایرانی و عراقی را مقصر این مشكلات برشمرد و گفت: رفع همه این مشلات نیازمند تصمیم قطعی و جدی و سپس اجرای آن است.
وی همچنین، وصل شدن راه آهن دو كشور و ارتباط آن با تركیه و اتحادیه اروپا و همچنین زنده شدن «شط العرب» (اروند رود) برای توسعه حمل و نقل دریایی را خواستار شد.
راجح الموسوی ابراز امیدواری كرد جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن تحریم ها بتواند به جایگاه واقعی اقتصادی خود در منطقه بازگردد.

** نیاز عراق به حضور ایران در عرصه های كشاورزی، ساخت سیلو، صنایع و ساختمان سازی
در ادامه همایش، «ولید حبیب الموسوی» معاون وزیر بازرگانی عراق گفت: باید تلاش شود تا سطح روابط اقتصادی تهران و بغداد به سطح روابط سیاسی آنها برسد.
وی با اشاره به تجارت سالیانه 200 میلیارد دلاری عراق با سایر كشورها، سهم ایران از این تجارت را تنها 6 میلیارد دلار و ناچیز برشمرد.
معاون وزیر بازرگانی عراق یادآوری كرد: برگزاری اجلاس مشترك ایران و عراق در سال 2015 با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهوری ایران و همچنین اجلاس كمیته مشترك دو كشور در بهمن ماه 94 توانست همكاری های دو كشور را بهتر به پیش ببرد و دولت عراق مصمم است در زمینه سرمایه گذاری های مشترك با ایران اقدام های جدی انجام دهد.
وی گفت: مسئولان عراقی از حضور شركت های خارجی بویژه ایرانی در این كشور حمایت می كنند و امیدواریم با حل منطقی مشكلات بانكی، شاهد ایجاد شركت های سرمایه گذاری مشترك بین دو كشور باشیم.
حبیب الموسوی تصریح كرد: با پاكسازی عراق از تروریست ها و با توجه به فعالیت های گسترده اقتصادی بغداد بویژه توجه به صادرات و واردات، این كشور اكنون نیازمند توسعه همكاری با شركت های ایرانی در بخش های كشاورزی، ساخت سیلوها، صنایع، ساختمان سازی و احداث مجتمع های مسكونی است.
به گزارش ایرنا، همایش بزرگ تجارت ایران و عراق امروز (یكشنبه) با حضور مسئولات تجاری و بازرگانانی از دو كشور در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.
عراق از بازارهای اصلی صادراتی ایران به حساب می آید؛ پیش تر سیدحمید حسینی دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق اعلام كرده بود: در 6 ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده و توانسته ایم ركورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری به این كشور را حفظ كنیم.
به گفته حسینی، عراق دومین مقصد صادرات كالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بوده است اماكمتر از یك سوم صادرات به اقلیم كردستان عراق انجام شده است.
این مسئول یادآور شده كه تا پایان شهریور امسال نزدیك به یك میلیارد دلار صادرات به اقلیم كردستان انجام شده كه معادل صادرات كشورمان به تركیه یا كشورهای آسیای میانه است و بر این اساس حفظ این بازار برای ایران حاز اهمیت است.
مصالح ساختمانی، سوخت های مایع، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی و مواد غذایی عمده اقلام صادراتی ایران به مقصد عراق هستند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065* 1070* 6075*خبرنگار: محمد ملك دار* انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد