۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۹
کد خبر: 82695843
T T
۰ نفر

تاكيد ايران برگسترش همكاري ها با مونته نگرو

۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۹
کد خبر: 82695843
تاكيد ايران برگسترش همكاري ها با مونته نگرو

بلگراد- ايرنا- سفير جمهوري اسلامي ايران در صربستان و آكرديته مونته نگرو طي نشستي با اعضاي گروه دوستي پارلماني مونته نگرو و ايران بر لزوم تلاش مشترك به منظور توسعه هر چه بيشتر روابط و تحرك بخشيدن به همكاري ها در تمامي زمينه هاي مورد علاقه در حوزه هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بين دو كشور تاكيد كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، 'حسين ملا عبداللهي' طي نشستي دوستانه با اعضاي گروه دوستي پارلماني مونته نگرو و ايران كه در محل اقامتگاه سفير كشورمان در بلگراد برگزار شد، مسائل مربوط به روابط دو كشور و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي بين تهران و پودگوريتسا مورد بررسي و رايزني قرار داد.
ملاعبداللهي در اين نشست با اشاره به وجود اراده مثبت رهبران دو كشور به توسعه همكاري ها، فضاي حاكم بر روابط سياسي فيمابين را دوستانه و آرام توصيف كرد و بر لزوم تلاش مشترك به منظور توسعه هر چه بيشتر روابط و تحرك بخشيدن به همكاري ها در كليه زمينه ها تاكيد كرد.
سفير كشورمان با توجه به گفت و گوهاي اخير خود با رئيس پارلمان مونته نگرو افزود: در اين ديدار پيرامون لزوم گسترش همكاري هاي پارلماني بين دو كشور اتفاق نظر وجود داشت و نشست مشترك امروز با حضور اعضاي گروه دوستي پارلماني مونته نگرو و جمهوري اسلامي ايران در فاصله كوتاهي بعد از ديدار ياد شده، نشان روشني از جديت و علاقه دو كشور براي تحرك بخشيدن به همكاري هاي پارلماني بين تهران و پودگوريتسا است.
سفير ايران افزود: در آينده نزديك اعضاي گروه دوستي پارلماني جمهوري اسلامي ايران و مونته نگرو به پودگوريتسا سفر خواهند كرد تا در خصوص راه هاي بسط همكاري ها بين مجالس دو كشور تبادل نظر كنند.
ملاعبداللهي با توجه به حضور رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس مونته نگرو در جمع اعضاي گروه دوستي پارلماني از او براي سفر به ايران دعوت كرد كه مورد قبول و استقبال قرار گرفت.
وي با اشاره به سفر هاي برنامه ريزي شده سياسي و پارلماني بين دو كشور، مبادله هيات هاي سياسي، پارلماني و اقتصادي بين تهران - پودگوريتسا در سطوح مختلف را مفيد و لازمه تحرك بخشيدن به روابط دانست.
سفير كشورمان لغو رواديد براي اتباع جمهوري اسلامي ايران را تسهيل كننده مراودات مردمي، همكاري هاي فرهنگي، گردشگري و اقتصادي بين دو كشور توصيف كرد و اظهار اميدواري كرد با توجه به مذاكرات اخير بين مقامات دو كشور، دولت مونته نگرو نسبت به لغو رواديد براي اتباع كشورمان در آينده نزديك اقدام كند.
اعضاي گروه دوستي پارلماني مونته نگرو و ايران نيز ضمن تشكر از ابتكار سفير كشورمان در دعوت از آنان براي سفر به بلگراد و برگزاري نشست دوستانه، تبادل هيات هاي پارلماني بين تهران- پودگوريتسا را براي عملي كردن اين نوع همكاري ضروري خواندند.
رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس مونته نگرو كه در اين نشست حضور داشت ضمن ياد آوري اقدام جمهوري اسلامي ايران در شناسائي استقلال مونته نگرو در فاصله كوتاهي بعد از اعلام استقلال اين كشور افزود: ملت و دولت مونته نگرو هرگز اين اقدام دوستانه و مهم جمهوري اسلامي ايران را در مقطع حساس و تاريخي كشورشان فراموش نمي كنند و همواره قدردان اين اقدام ارزشمند تهران هستند.
اعضاي گروه دوستي پارلماني مونته نگرو و ايران، آمادگي خود را براي هرگونه همكاري در زمينه توسعه و تقويت مناسبات بين دو كشور اعلام واظهار داشتند كه سفر آتي گروه دوستي پارلماني ايران و مونته نگرو به پودگوريتسا، سر آغاز همكاري هاي جدي تر دو كشور در حوزه هاي پارلماني و سياسي خواهد بود.
آنان همچنين با بر شمردن ظرفيت هاي عظيم اقتصادي، سياسي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و نقش موثر و قدرتمند منطقه اي كشورمان خواستار بهره گيري از ظرفيت ها و تجربه هاي علمي، آموزشي، فرهنگي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران شدند و پيشرفت هاي اقتصادي كشورمان را به رغم اعمال تحريم هاي ظالمانه ستودند.
بر اساس برنامه ريزي انجام شده، هيات مذكور از دفتر تجاري جمهوري اسلامي ايران و رايزني فرهنگي كشورمان در بلگراد بازديد به عمل آوردند و با مسئولين دو مركز ياد شده در خصوص راه هاي همكاري هاي تجاري و فرهنگي بين دو كشور تبادل نظر كردند.
مونته نگرو كشوري در جنوب خاوري اروپا به پايتختي پودگوريتسا است و در كرانه درياي آدرياتيك قرار دارد. واحد پول اين كشور، يورو است.
اروپام**436**1346 ** نشر: رحمت الله خدادادي

سرخط اخبار جهان