حكم تعليق موقت سپنتا نيكنام عضو زرتشتي شوراي شهر يزد متوقف شود

يزد - ايرنا - نمايندگان مردم استان يزد در مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به علي لاريجاني رييس مجلس خواستار توقف حكم سپنتا نيكنام عضو زرتشتي شوراي شهر يزد شدند.

به گزارش روز شنبه ايرنا در بخشي از نامه محمدرضا تابش نماينده مردم اردكان، سيد ابوالفضل موسوي بيوكي نماينده مردم يزد و اشكذر، كمال دهقاني فيروزآبادي نماينده مردم تفت و ميبد و محمدرضا صباغيان بافقي نماينده مهريز، بافق، بهاباد خاتم و ابر كوه به علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي آمده است: نظر به اين كه تمامي مراحل و فرآيند انتخابات بر اساس قانون كه به تأييد شوراي نگهبان رسيده است، توسط هيات مركزي نظارت بر رعايت ضوابط قانوني و تطبيق موضوع و فرآيند بررسي منطبق با قواعد و مقررات حاكم صورت پذيرفته است، تصميمات قضايي بايد در جهت اصول حقوقي و مصالح عمومي و در راستاي تقويت وحدت و انسجام ملي و امنيت كشور و حيثيت داخلي و بين المللي نظام سياسي و حقوقي باشد.
چهار نماينده استان يزد در اين نامه از لاريجاني درخواست كردند كه به منظور صيانت از قوانين و مقررات و اقدامات قانوني هيات هاي مربوطه در امر انتخابات شوراي اسلامي شهر يزد اقدام لازم را انجام دهد.
متن نامه نمايندگان مردم استان يزد در مجلس شوراي اسلامي خطاب به علي لاريجاني به شرح زير است:
«با احترام همانگونه كه استحضار داريد به موجب دستور موقت مورخ 13 شهريور 96 شعبه محترم 45 ديوان عدالت اداري متكي به نظريه شماره 240/100/96 فقهاي محترم شوراي نگهبان داير بر خلاف شرع بودن تبصره يك ماده 26 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375، تداوم فعاليت آقاي سپنتا نيكنام فرزند آرشام، عضو زرتشتي شوراي اسلامي شهر يزد متوقف و دستور جلوگيري از عضويت صادر و اعلام شده است.
نظر به اين كه تمامي مراحل و فرآيند انتخابات بر اساس قانون فوق الذكر كه به تأييد شوراي محترم نگهبان رسيده است توسط هيات مركزي نظارت بر رعايت ضوابط قانوني و تطبيق موضوع و فرآيند بررسي منطبق با قواعد و مقررات حاكم صورت پذيرفته است و تصديق مي‌فرماييد كه تصميمات قضايي بايد در جهت اصول حقوقي و مصالح عمومي و در راستاي تقويت وحدت و انسجام ملي و امنيت كشور و حيثيت داخلي و بين المللي نظام سياسي و حقوقي باشد و با تأسي از منويات مقام معظم رهبري (دامت بركاته) در خصوص وظيفه همه اركان جمهوري اسلامي در روا داشتن وظايف بر اساس معارف ديني و قانون اساسي بدون هيچ گونه تبعيض و نابرابري بين ايرانيان از هر قوم و نژاد و مذهبي باشد.
لذا خواهشمند است به منظور صيانت از قوانين و مقررات و اقدامات قانوني هيات هاي مربوطه در امر انتخابات شوراي اسلامي شهر يزد اقدام لازم معمول بفرماييد.»
به گزارش ايرنا، چندي قبل انتشار حكم ديوان عدالت اداري مبني بر توقف فعاليت سپنتا نيكنام عضو زرتشتي شوراي شهر يزد، در فضاي مجازي واكنش هاي مختلفي را به دنبال داشت.
با انتشار حكم ياد شده در شبكه هاي مجازي، نيكنام در واكنش اظهار كرد كه حكمي به وي ابلاغ نشده است.
بر اساس راي شعبه 45 ديوان عدالت اداري كه در خصوص شكايت علي اصغر باقري يكي از نامزدهاي انتخابات شوراي شهر يزد كه در انتخابات با كسب هفت هزار و 707 راي، نفر چهل و پنجم شد و به شوراي پنجم راه نيافت، آمده است: دستور موقت مبني بر توقف فعاليت سپنتا نيكنام فرزند ارشام در شوراي شهر يزد تا تعيين تكليف نهايي پرونده صادر شده است.
در راي ديوان عدالت اداري عنوان شده است: با توجه به محتويات پرونده و نظريه شماره 240 / 100 / 96 مورخ 26 / 1 / 96 فقهاي شوراي نگهبان (نظر آيات جنتي در خصوص عضويت اقليت ها در شوراهاي اسلامي) مبني بر خلاف شرع بودن تبصره 1 ماده 26 قانون تشكيلات و وظايف انتخابات شوراي اسلامي كشور مصوب سال 1375 و بند 11 اين ماده، ضرورت امر و فوريت آن از نظر اين مرجع احراز شد.
به استناد مواد 34 تا 38 قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري، دستور موقت به شرح خواسته صادر و اعلام مي گردد، دستور موقت صادره قطعي است.
نيكنام در دوره چهارم عضو شوراي شهر بود و با توجه به جمعيت حدود 6 هزار نفري زرتشتيان يزد، بخش اعظم راي اين عضو شورا، مسلمان هستند.
شوراي شهر يزد 11 عضو دارد كه يكي از آنان سپنتا نيكنام از اقليت زرتشتي است.
6197 خبرنگار: محمدحسين فلاح

سرخط اخبار استان‌ها