۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82695041
T T
۰ نفر
حسینی: در مقابل زیاده خواهی آمریكا می ایستیم/ به دنیا ثابت كردیم كه اهل گفت و گو هستیم

تهران-ایرنا- وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما باید در مقابل زیاده خواهی های آمریكا دست به دست هم دهیم و ایستادگی كنیم و نگران اظهارات ترامپ نباشیم چرا كه ایران با عمل كردن به تعهدات خود در برجام به مردم دنیا ثابت كرد كه اهل گفت و گو، تعامل و متعهد است.

سید محمد حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره بدعهدی های آمریكا و مواضع رییس جمهوری آمریكا نسبت به برجام افزود: آمریكایی ها از ابتدا به تعبیر همه مسوولین كشور هم روح و هم متن برجام را نقض كردند و نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلكه تحریم های جدیدی را هم به آن اضافه كردند.
وی ادامه داد: برجام زمانی برای ما ارزش دارد كه منشا اثر باشد و در عمل ببینیم كه آنها اقداماتی را انجام می دهند اما انتظاراتی كه وجود داشت به خاطر بدعهدی های آمریكایی ها برآورده نشد.
استاد دانشگاه گفت: آنها هر روز به دنبال بهانه می گردند و هر بار حرف جدیدی را مطرح می كنند، می گویند قرار بوده كه ما شاهد تجدید تظر رفتار ایران باشیم یا این كه مطرح كردند كه ایران به كره شمالی كمك می كند كه اینها همه نشان می دهد كه دنبال بهانه هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم افزود: مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام كردند كه مذاكرات ما با آمریكا فقط در موضوع هسته ای است و در مسایل موشكی و منطقه ای هیچ بحثی و گفت و گویی نداریم بنابراین مذاكرات آزمون مجددی بود كه نشان داد آمریكایی ها به حرف های كه می زنند و قول هایی كه می دهند، پایبند نیستند.
وی ادامه داد: اما ما با عمل كردن به تعهدات خود در برجام به مردم دنیا اتمام حجت و ثابت كردیم كه ایران اهل گفت و گو و تعامل است و طرف مقابل است كه این گونه رفتار می كند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: البته حرف های ترامپ و موضع گیری هایی كه می كند هیچ كدام حرف های حقوقی و فنی نیست و سیاسی است، بنابراین ما باید به طور قاطع عمل كنیم و خیلی نگران این گونه مسایل نباشیم، انسجام داخل كشور باید حفظ شود و الان همه دست در دست هم داریم .
حسینی درباره قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی هم اظهاركرد: همه دنیا می دانند كه سپاه پاسداران در عراق و سوریه چه نقشی در مقابله با تروریست و داعش داشته و دارد و این در حالی است كه آنها فقط در مبارزه با داعش شعار دادند و به ظاهر هم ائتلاف بزرگی تشكیل دادند اما در واقع پشت صحنه از آنها حمایت می كردند.
وی افزود: بنابراین این ها مسایلی نیست كه تازگی داشته باشد و سال ها است كه آنها دارند این كارها را انجام می دهند، ما باید دست به دست هم دهیم و در مقابل زیاده خواهی های آمریكا بایستیم و نگران این اعلام ها نباشیم.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا شامگاه جمعه پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون كاخ سفید اعلام كرد.
ترامپ مدعی شد: 'از زمانی كه رییس جمهوری شدم بررسی كامل استراتژی مان را درباره ایران شروع كردم این بررسی تكمیل شده است و استراتژی خودم را درباره عملكرد متخاصمه ایران و این كه هرگز به سلاح هسته ای دست نیابد اعلام می كنم'.
وی ادعا كرد: جمهوری اسلامی به ثروت یكی از پویاترین كشورها تسلط یافته و به هرج و مرج در جهان می پردازد.
ترامپ در تشریح سیاست جنگ افروزی خود علیه ملت ایران گفت: بعد از مشورت های طولانی من استراتژی جدیدی اعلام می كنم:
1. ما با متحدانمان علیه ایران در منطقه كار می كنیم.
۲. تحریم های جدیدی اعلام خواهیم كرد.
۳. آزادی رفت و آمد و نقل و انتقال پول را از آنها خواهیم گرفت.
۴. تمام راه ها برای دستیابی به سلاح هسته ای را قطع می كنیم.
ترامپ درباره نیروی مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: ما سپاه را تحت فشار قرار خواهیم داد. این سازمان بخش های زیادی از اقتصاد ایران را به دست گرفته است تا عملیات های مخرب خود در منطقه را ادامه دهد. من به وزارت خزانه داری اجازه می دهم كه سپاه را تحت تحریم بیشتر قرار دهد و از متحدانمان می خواهم كه با ما همراه شوند و ایران را خارج از حوزه توافق، مورد تحریم قرار دهند خصوصا برای برنامه ی موشكی شان.
تحلیل محتوای اظهارات رییس جمهوری آمریكا حاكی از این است كه باوجود لفاظی ها و اظهارات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وی قادر نیست خللی در توافق هسته ای ایجاد كند، چنانچه در نهایت وی بررسی در خصوص توافق هسته ای را به كنگره احاله كرد تا در بازه زمانی 60 روزه درباره آن تصمیم گیری كنند.
این در حالی است كه حتی جمهوری خواهان حاكم بر كنگره توافق هسته ای را توافقی كارآمد تلقی می كنند و بر این باورند كنار كشیدن از این توافق زمینه ساز انزوای جهانی آمریكا خواهد بود.
عمده اظهارات شب گذشته ترامپ متوجه روح برجام و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است كه به اذعان شركای برجام و جامعه جهانی جزو برجام و تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبوده است.
اظهارات ترامپ در قبال برجام و توافق هسته ای با واكنش های منفی گسترده در داخل جامعه سیاسی آمریكا و جامعه جهانی مواجه شده است چنانكه روسای جمهوری شركای برجام نسبت به اظهارات وی واكنش نشان دادند.
دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هم شب گذشته با تبیین مواضع و دیدگاه های ایران در قبال توافق هسته ای رفتارها و سیاست های آمریكا در چهار دهه گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران را متذكر شد .
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز امشب با حضور در یك برنامه تلویزیونی به تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران می پردازد.
سیام**1058**1336
خبرنگار:محمد افضلی**انتشار:مهرنوش خانزائی

سرخط اخبار سیاست خارجی