۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82693767
T T
۰ نفر
روسیه: خروج آمریكا از برجام ایران را به سمت تضمین امنیت می برد

مسكو - ایرنا - روسیه ضمن تاكید بر مخالفت با هرگونه اقدام ضدبرجامی توسط آمریكا، اعلام كرد: بعید است كه برنامه غیر صلح آمیز هسته ای برای كسی سودمند باشد، ولی نمی دانیم چرا ایران را به اتخاذ تدابیری برای تامین امنیت خود سوق می دهند؟

به گزارش ایرنا، گئورگی بوریسنكو رییس اداره آمریكای شمالی وزارت امور خارجه روسیه افزود: تا كنون هچ گزینه ای بهتر از برجام برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران ارائه نشده است، اما به احتمال زیاد خروج آمریكا روند تحقق این توافق بین المللی را زیر سئوال می برد.
خبرگزاری اسپوتنیك روز پنجشنبه به نقل از بوریسنكو نوشت: اما باید به این واقعیت توجه شود كه تاكنون هیچ گزینه ای بهتر از برجام ارائه نشده است.
رییس اداره آمریكای شمالی وزارت امور خارجه روسیه گفت: نمی دانیم كه منافع آمریكا در خروج از معامله هسته ای با ایران چیست.
وی افزود: اگر واشنگتن مجددا تحریم های قبلی را وضع كند، ایران هم حق توقف روند تحقق برجام را دارد.
مقام وزارت خارجه روسیه همچنین هشدار داد كه خروج آمریكا از برجام بر ثبات جهانی تاثیر (منفی) می گذارد و اوضاع خاورمیانه را متشنج تر می كند.
وی ادامه داد: می خواهیم منافع و خواسته های همه مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل نسبت به منافع سایر كشورها احترام قائلیم، اما از اینكه آمریكا با خروج از توافق هسته ای با ایران چه سودی می برد، آگاهی نداریم.
روسیه از برجام حمایت می كند و مقام های این كشور در هفته های اخیر از آمریكا برای طرح احتمال خروج از این توافق بین المللی انتقاد كرده اند.
آلكسی پوشكوف رییس كمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (سنا) روز سه شنبه در پی انتقاد ترامپ از برجام و طرح امكان خروج از این توافق بین المللی، بار دیگر بر تداوم موضع مسكو در مخالفت با اقدام احتمالی آمریكا در خروج از برجام تاكید كرد.
پوشكوف اعلام كرد كه خروج آمریكا از برجام به بحران جدید جهانی یا جنگ در خاورمیانه منجر خواهد شد.
آژانس اخبار فدرال روسیه در ادامه به نقل از سخنان مقام ارشد روس نوشت: در آینده ای نزدیك نیز نمایندگان دوما با همتایان ایرانی خود برای گفت وگو در باره جزییات مسائل مرتبط با برجام دیدار خواهند كرد.
زمیر كابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه نیز اقدامات ضدبرجامی آمریكا را احمقانه خواند و خاطرنشان كرد: واشنگتن سیاست تخریب برجام را پیش گرفته است.
وی روز سه شنبه گفت: این حركت احمقانه است، آمریكا سیاست لغو توافق ها در مورد برنامه هسته ای ایران را پیش گرفته است.
خبرگزاری اسپوتنیك به نقل از كابولوف در مورد اقدامات ضدبرجامی آمریكا نوشت: این بخشی از سیاست های آمریكا است كه تلاش می كند، ایران را به حمایت از تروریسم متهم كند.
مقام وزارت خارجه روسیه هشدار داد: راهبرد جدید آمریكا در باره ایران در صورت خودداری دولت دونالد ترامپ از لغو تحریم های ضدایرانی، می تواند اجرای برجام را دشوار كند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز 12 مهر ماه در اجلاسیه عمومی نشست هفته انرژی روسیه گفت: مسكو همچنان از برجام حمایت می كند و تا زمانی كه همه طرف ها به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل پایبند هستند، این رویكرد ادامه می یابد.
وی افزود: در زمان حاضر ایران برجام را اجرا می كند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به عنوان سازمان تخصصی معتبر تایید كرده كه تهران تعهدات خود را كامل انجام می دهد.
رییس جمهوری روسیه 22 شهریور ماه نیز اعلام كرد، برجام غیرقابل مذاكره مجدد و یك توافق همه جانبه بین‌المللی است كه همه باید متعهد به اجرای آن باشند.
اروپام*391** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان