سرپرست وزارت علوم: امروز توسعه علم و فناوری برای کشور حیاتی است

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که نباید با اعداد، ارقام و کمیت با مسائل برخورد کرد، گفت: امروز توسعه علم و فناوری برای کشور موضوعی حیاتی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست روسای پارک های علم و فناوری، نقش علم و فناوری را در توسعه بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیار مهم خواند و گفت: نباید به مسئله علم و فناوری در کشور نگاه فانتزی داشت و این حوزه جایی برای مانور و تبلیغات نیست.
وی با بیان این که امروز سهم خدمات دانش بنیان و صنایع مبتنی بر فناوری های پیشرفته در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها رو به افزایش است، افزود: سهم اقتصاد آمریکا امروز از فناوری های پیشرفته 40 درصد است.
سرپرست وزارت علوم در ادامه نقش و تاثیر علم و فناوری در رفع بسیاری از چالش های اقتصادی و اجتماعی از جمله رفع بیکاری در جامعه را بسیار اثرگذار دانست.
وی با تاکید بر این که ایجاد نهادهای پشتیبان توسعه علم و فناوری بایستی از سه سرفصل اصلی طراحی شود، سیاست های معطوف به توسعه قابلیت های فناورانه، سیاست های بهبود محیط کسب و کار و سیاست های تحریک طرف تفاصا و ایجاد بازار برای نوآوری را از آن جمله برشمرد.
هاشمی گفت: برای توسعه قابلیت های فناورانه، سیاست گذاری دولت برای توسعه سرمایه انسانی با توجه به ایحاد مهارت مورد نیاز از طریق آموزش رسمی در آموزش عالی یا آموزش حین کار برای راه اندازی کسب و کارها و شرکت های تولیدی جدید ضروری است.
وی ادامه داد: در زمینه اصلاح شرایط اقتصادی کلان و محیط کسب و کار، سیاست هایی برای ساماندهی نظام تامین فعالیت های نوآورانه، دسترسی شرکت های تازه تاسیس به سرمایه ریسک پذیر، بهبود شرایط موجود کارآفرینی و شرکت های تازه تاسیس و همچنین ایجاد فشارهای رقابتی مورد نیاز است.
وی با بیان این که عدم تقاضا و نبود بازار برای فناوری ها از مهمترین موانع نوآوری در کشور محسوب می شود، سیاست تحریک تقاضا را همچون خریدهای دولتی و حمایت دولت از تقاضای بخش خصوصی و غیردولتی، راهکار موثر برای توجه سیاست گذاران در این بخش دانست.
هاشمی در ادامه با اشاره به موانع رشد علم و فناوری در کشور، شکاف بین اختیارات و مسوولیت ها، کهنگی و ناکارآمدی نظام اداری، وابستگی کامل به منابع مالی به دولت و عدم تنوع در آنها، نارسایی و کارآمد نبودن نظام آموزشی و تربیتی در کشور و وجود موانع و تنگناهای قانونی، به علاوه مقرراتی همچون مالیات های سنگین دیوان سالاری سنگین و عدم اعتماد به محققان را از جمله مهمترین موانع برشمرد.
وی نبود روند مناسب بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با سازمان ها و مراکز اجرایی، فقدان نظام ارزیابی بعنوان یک ابزار مهم در مدیریت نظام آموزشی و اشتباه دانشگاه ها در برتری دادن امر آموزش به پرورش و کمیت گرایی در فرایند توسعه را از دیگر مواتع توسعه علم و فناوری در کشور ذکر کرد.
سرپرست وزارت علوم، نوع نگاه ملی دولتمردان برای توسعه علمی و فناوری را بسیار با اهمیت دانست و بر رفع ضعف هایی همچون عدم شناخت مزیت های نسبی کشور و اولویت های سرمایه گذاری، تامین نشدن مادی و معیشتی محققان، ناباوری در سطوح مختلف برنامه ریزی اقتصادی و دیوان سالاری در امر پژوهش و تحقیقات و نظام شایسته سالاری در مدیریت علمی کشور تاکید کرد.
وی در ادامه همچنین عدم سرمایه گذاری مناسب در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری را از دلائل عدم رشد فناوری در کشور دانست و با اشاره به فرسودگی و کهنگی امکانات و تجهیزات علمی و پژوهشی، مشارکت عمومی مردم را مانند توجه به وقف علمی، در تامین مالی این بخش بسیار اثرگذار خواند.
سرپرست وزارت علوم همچنین کاهش تمایل به تولید اطلاعات و دانش دست اول و افزایش روند واردات فکری و بسته های اطلاعاتی و بی توجهی به دانش بومی را یکی دیگر از مشکلات حوزه علم و فناوری دانست و گفت: البته این مسئله به دلایلی همچون گسستگی حلقه دانشگاه و صنعت و همچنین ناکارآمدی نظام موجود تحقیقات در کشور است.
هاشمی ضعف در ساختارهای صنعت کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: متاسفانه هم اکنون انگیزه برای تحقیق و توسعه و ماندگاری در بازار رقابتی کنونی احساس نمی شود.
سرپرست وزارت علوم در ادامه در کنار موانع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، قدرت واردکنندگات کالا و خدمات را از مهمترین موانع توسعه علم و فناوری در کشور ذکر کرد و گفت: این گروه به روش ها و ابزارهای گوناگوت مانع ایجاد و توسعه فناوری بومی می شوند.
علمی 1836**1440
خبرنگار: یوسف درویشی** انتشار: گلشن

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال