۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱:۱۴
کد خبر: 82685642
T T
۰ نفر
رئیس مجلس: 2.5 میلیون پرسنل اداری تناسبی با جمعیت كشور ندارد

شیراز- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینك حدود 2 و نیم میلیون نفر پرسنل اداری در كشور فعالیت دارند كه تناسبی با جمعیت كشور ندارد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در جریان سفر به استان فارس در جلسه شورای اداری شهرستان سپیدان افزود: با وجود چنین وضعیتی، منابع پاسخگوی هزینه‌ها نخواهند بود، در این زمینه نمی‌توان به كارمندها گفت كه دیگر كارمند نیستند بلكه باید تلاش كرد كه بخش دیوانی كشور بیش از وضعیت كنونی فربه نشود.
وی اظهار كرد: واگذاری امور به مردم زمینه ساز كاهش هزینه های جاری كشور و همچنین كاهش امكان بروز فساد در سیستم اداری است.
رئیس مجلس گفت: نباید بی‌جهت این‌گونه فكر كرد كه اگر كارها توسط دولت انجام شود، بهتر خواهد بود چرا كه بسیاری از فسادها در سیستم دولتی وجود دارد و هر چه این سیستم فربه‌تر باشد، فساد بیشتر است و هر چه چابك‌تر باشد، اعمال نظارت مؤثر، بیشتر خواهد بود و كارها تسهیل می‌شود.
لاریجانی از بالا بودن هزینه های بخش جاری به عنوان چالش دیگر فراروی كشور یاد كرد و گفت: باید حقوق بازنشستگان اصلاح شود كه به این موضوع در برنامه ششم توسعه توجهاتی شده است اما در هر صورت، اصلاح حقوق بازنشستگان به منابع مالی نیاز دارد.
رئیس مجلس با اشاره به وضعیت كنونی كشور اظهار كرد: از دوره نسبتاً سخت با گردنه‌های زیاد در حال عبور هستیم و برخی از مشكلات پشت سر گذاشته شده و برخی دیگر نیز باید رفع شود.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی از پختگی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است، افزود: در مسائل راهبردی، ایران اسلامی تصمیمات درستی اتخاذ كرده و ثبات امنیتی ایران به خاطر اتخاذ چنین تصمیماتی بوده است، چرا كه عوامل بیرونی به دنبال مساله سازی برای ایران هستند؛ اگرچه در حوزه مسائل اقتصادی علاوه بر تحریم‌ها، اشتباهاتی نیز بوده است.
لاریجانی ادامه داد: سیاست‌های كلی مقام معظم رهبری و همچنین توجه به سیاست‌های صحیح اقتصادی باید پیگیری شود؛ البته نباید فراموش كرد پیچیدگی‌ها در مسائل اقتصادی زیاد شده است، به دلیل اینكه حجمی از مسائل، به هم برخورد كرده است.
وی ادامه داد: مسیر كلی كشور رو به جلو است در حالی كه باید شتاب آن بیشتر شود؛ همچنین در مسائل اقتصادی نكاتی وجود دارد كه می‌تواند پیشران كشور باشد؛ البته ابهامات و اشكالاتی نیز وجود دارد كه اگر به آن توجه نشود، به كشور صدمه وارد می‌كند.
رئیس مجلس با بیان اینكه در رابطه با كمبود آب در كشور مشكلاتی وجود دارد، گفت: باید در بخش آب، برنامه‌ دراز مدت وجود داشته باشد، در غیر این صورت با سختی مواجه خواهیم شد. البته در چهار سال گذشته تمهیداتی در این راستا اتخاذ شده و مقام معظم رهبری نیز كمك كردند و این امكان ایجاد شد كه منابعی از صندوق توسعه ملی برای آبیاری نوین اختصاص داده شود.
لاریجانی با بیان اینكه باید در بخش آبخیزداری سرمایه‌گذاری شود، افزود: باید از منابع آبی موجود كشور استفاده بهینه و در بودجه سنواتی به این مهم توجه ‌شود. البته در برنامه ششم توسعه نیز این موضوعات لحاظ شده اما تمامی بحران را پوشش نمی‌دهد و به برنامه جامع نیاز دارد؛ از این رو از وزارت نیرو خواسته ایم تا سند جامعی را در بخش آب برای كشور طراحی كند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات امام جمعه سپیدان در خصوص مسائل این شهرستان گفت: به مشكلات بخش‌های صنعتی این شهرستان رسیدگی می كنیم.
وی ادامه داد: برای گره گشایی از این مشكلات باید توجه داشت كه قوانینی مانند قانون بهبود فضای كسب و كار و رفع موانع تولید مصوب شده كه بخشی از این قوانین اجرایی نشده و باید در آینده مورد توجه قرار بگیرد كه در این راستا كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
لاریجانی با بیان این كه همه مسئولان باید حامی تولید باشند، اظهار كرد: شهرستان سپیدان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده و وجود این حجم از سرمایه‌گذاری صنعتی و ظرفیت‌های مناسب كشاورزی و توریستی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه بیشتر این شهرستان باشد.
رئیس مجلس بیان كرد: بحث گازرسانی به بخش مركزی شهرستان سپیدان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، مساعدت‌های لازم برای رفع مشكلات انجام می‌شود و امید می‌رود كه كشور به توسعه پایدار دست یابد.

** استاندار فارس: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با همت جمعی محقق می شود
استاندار فارس نیز در سخنانی در این جلسه گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با همت جمعی محقق می شود و با اطمینان می گویم كه دست تمام سرمایه گذارانی را كه با نیت واقعی ایجاد اشتغال در این عرصه وارد می شوند به گرمی می فشاریم.
اسماعیل تبادار افزود: به عنوان عضوی از مجموعه دولت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لحاظ توجه ویژه ای كه در رای اعتماد قاطع به پیشنهاد رئیس جمهور در معرفی كابینه داشتند تقدیر می كنم.
استاندار فارس افزود: بی شك حمایت های رهبر معظم انقلاب از برجام ، تدبیر ریاست جمهوری و روزها و ماههای پركار و پر تلاشی كه توسط تیم دیپلماسی در راستای حفظ منافع ملی كشور صورت گرفت و حمایت شجاعانه نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص فراموش نخواهد شد.
وی گفت: به بركت برجام، اتحاد و همدلی كه در راستای ایران ستیزی بود به ایران دوستی تبدیل شده است حتی اگر افرادی مانند ترامپ و كشوری مانند آمریكا هم بخواهند سر ناسازگاری داشته باشند خودشان و كشورشان به انزوا كشیده خواهند شد و باز هم امیدواریم در راستای عزت و حكمت نظام مقدس جمهوری اسلامی موضوع برجام به سامان برسد و با تعامل سازنده با دنیا و در پرتو زحمات انجام شده بهره كافی را در راستای منافع ملی و عمران و آبادانی كشور ببریم.
نماینده عالی دولت در استان فارس افزود: وجود سومین حرم اهل بیت (ع)، جاذبه های گردشگری فراوان، وجود بناهای سعدی و حافظ به عنوان ستاره های درخشان ادب فارسی در استان فارس ظرفیت های فراوانی را برای این استان رقم زده و فرصت های بسیاری را فراهم ساخته است و مسئولان باید پاسخگو باشندكه از این ظرفیت ها و قابلیت ها در راستای منافع مردم چقدر بهره می برند.
استاندار فارس گفت: نرخ بیكاری در ابتدای كار دولت یازدهم در استان 16.3 بوده كه بالاتر از نرخ بیكاری كشور بوده اما با تلاش های فراوانی كه صورت گرفته امروز نرخ بیكاری در فارس به 11.4 رسیده است كه یك درصد از متوسط كشوری پائین تر است و بایستی تلاش كرد با بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های استان نرخ بیكاری را كاهش داد.
استاندار فارس توسعه كارآفرینی و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه را یكی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در كنار توسعه كارآفرینی، مشاركت مردمی نیز نقش موثری ایفا خواهد كرد و با توجه به محدودیت های اعتباری كه وجود دارد نمی توان برنامه های كلان كشور را اجرایی نمود در نتیجه همت همه مسئولان در سطح كلان و در استان پر ظرفیت فارس باید جلب و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باشد.
وی گفت: پارسال 95 میلیون دلار و امسال تاكنون 840 میلیون دلار سرمایه گذاری در استان فارس جذب شده است و تلاش خواهیم كرد تا پایان سال این رقم را به 2 میلیارد دلار برسانیم.
در این جلسه، امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس به طرح مسائل و مشكلات این شهرستان پرداختند.
علی لاریجانی رئیس مجلس ظهر چهارشنبه در آغاز سفری سه روزه وارد شیراز شد و پس از سفر به شهرستان ممسنی و شركت در یادواره شهدای این شهرستان، وارد شهرستان سپیدان شد.
رئیس مجلس قرار است روز پنجشنبه در یادواره شهدای شهرستان های اقلید و آباده در شمال فارس شركت كند و شامگاه جمعه پس از حضور در شهرستان مرودشت به سفر خود خاتمه دهد.
2027
خبرنگار: قاسم سخایی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
۰ نفر