۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82670830
T T
۰ نفر
افتتاح  4900 كلاس درس همزمان با بازگشایی مدارس

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از افتتاح و بهره برداری چهار هزار و 918 كلاس درس در قالب یك هزار و 146 فضای آموزشی جدید از اول مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرانا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، محمد تقی نظرپور در خصوص روند آماده‌سازی مدارس و فضاهای آموزشی برای مهرماه 96 اظهار كرد: بر اساس آخرین آمار، تعداد پروژه‌های آموزشی از 810 پروژه به یك هزار و 146 افزایش یافت.
وی با بیان اینكه كلاس‌های آماده شده در تمامی استان‌های كشور پراكنده است، افزود: 11 استان سرانه فضای آموزشی كمتر از متوسط كشوری را دارند كه با توجه به عدالت آموزشی برای جبران این مساله برنامه ‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در طرح های جدید 617 كلاس در خراسان رضوی، 522 كلاس در سیستان و بلوچستان و 483 كلاس درس در تهران با توجه به اینكه از استاندارد سرانه آموزشی كمتری بهره می برند، افتتاح می شود.
وی با عنوان اینكه اكنون در مجموع حدود 564 هزار كلاس درس در كشور داریم كه كلاس های جدید نیز به این رقم افزوده خواهد شد، افزود: 24 هزار و 500 كلاس درس در دست احداث است و تلاش خواهد شد تا چهار سال آینده، پروژه‌های موجود تكمیل و طرح ‌های جدید را آغاز كنیم.
نظرپور با بیان اینكه 50 درصد پروژه‌های آموزشی توسط خیرین ساخته شده است، گفت: این روند از سوی خیرین قابل تجلیل است و در تجهیز مدارس اغلب از محل اعتبارات دولتی برای مدارس نوساز یا بازسازی شده استفاده می شود.

** استانداردسازی سیستم گرمایشی 30 هزار كلاس درس همزمان با آغاز سال تحصیلی
وی با اشاره به اینكه در ساخت مدارس، دوام كار و بهره ‌وری از مصالح بومی از اهمیت به سزایی برخوردار است، افزود: استفاده از مصالح بومی، ماندگاری و زیبایی كار از اولویت های این سازمان است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد استانداردسازی فضاهای آموزشی اظهار كرد: در زمینه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس توجه به استانداردها را در دستور كار داریم و بر همین اساس 150 هزار كلاس درس استانداردسازی شده و تا پایان سال 96 به 30 هزار افزایش می یابد.
نظرپور گفت: 83 هزار كلاس درس استانداردسازی نشده و این به آن معناست كه از سیستم گرمایشی مركزی استاندارد بهره‌ نگرفته‌اند و با استفاده از سیستم‌های تابشی و بخاری‌های گازی تجهیز می‌شوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تا سه سال آینده و با اعتباری حدود هفت هزار میلیارد ریال، استاندارد سازی گرمایشی 83 هزار فضای آموزشی به پایان می‌رسد.

**اعتبار هزار میلیارد ریالی برای تجهیز مدارس
نظرپور با اشاره به اینكه یكهزار میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مدارس كشور در نظر گرفته شده است ، گفت: این امر برای مدارس نوساز و بازسازی شده هزینه خواهد شد.
وی در مورد نسبت كلاس‌های درس دانش‌آموزان عنوان كرد: این نسبت در استان ‌ها و حتی مناطق شهری و روستایی متفاوت است و بر همین اساس 30 درصد كلاس‌های درس در مناطق روستایی و 70 درصد كلاس‌های درس در مناطق شهری وجود دارد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: با وجود كلاس‌های درس در مناطق شهری و روستایی 53 درصد پروژه‌های جاری مربوط به مناطق روستایی و 47 درصد مربوط به مناطق شهری است، چرا كه تعداد كلاس‌های درس در روستاها كم بوده و باید آن را افزایش داد.

**سرانه فضای آموزشی در كشور به حد استاندارد نرسیده است
وی با بیان اینكه سرانه فضای آموزشی در تهران 4.36 متر مربع برآورد شده است، تصریح كرد: سرانه كشوری 5.17 متر مربع است، هر چند تا استاندارد بین المللی كه 8.39 متر مربع است فاصله بسیاری داریم ولی به نظر می‌رسد با برنامه‌های موجود بتوان سرانه متوسط كشور را تا پایان برنامه ششم به 6 متر مربع رساند.
نظرپور تصریح كرد: البته این مساله در شرایطی محقق خواهد شد كه جمعیت دانش‌آموزی 12 میلیون و 700 هزار نفر فعلی ثابت بماند، اما پیش‌بینی‌ها در برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد جمعیت دانش‌آموزی تا پایان این برنامه به 14.5 میلیون نفر خواهد رسید كه با توجه به این شرایط باید ضمن حفظ وضعیت موجود برای برنامه‌های جدید نیز تلاش كنیم و همچنین مدارس دو نوبته را كاهش دهیم.

**965 كلاس درس مقاوم‌ سازی می‌شود
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: تعدادی از فضاهای آموزشی كشور، نیازمند تخریب و بازسازی هستند كه در اجرای قانون برنامه ششم و بودجه سنواتی نیز لحاظ شده ‌است.
نظرپور افزود: بر اساس برنامه ‌ریزی ها شش هزار و 200 كلاس درس، نیازمند تخریب و بازسازی هستند و 965 كلاس نیاز به مقاوم ‌سازی دارند كه اعتباری بیش از 12 هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه اعتبار سه میلیون دلاری برای مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی لحاظ شده است، گفت: در صورت تخصیص این اعتبارات می‌توان اقدامات قابل توجهی در حوزه مقاوم‌سازی انجام داد.

**حفظ ایمنی كلاس‌های كانكسی قابل حمل
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مورد جمع‌ آوری كلاس‌های چوبی و سنگی نیز گفت: 987 كلاس درس با چنین شرایطی در كشور شناسایی شده كه با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، بخشی از آن تا پایان امسال و بخشی دیگر در سال 97 جمع‌آوری خواهد شد.
نظرپور به هزار و 700 كلاس درس كانكسی اشاره كرد و اظهار داشت: در مناطق كوچ نشین، وجود كلاس‌های كانكسی قابل حمل اجتناب‌ناپذیر بوده اما باید ایمنی لازم را در كانكس‌ها برقرار كرد.

**وجود 48 مدرسه ماندگار در كشور
وی در مورد مدارس ماندگار عنوان كرد: اكنون 48 مدرسه ماندگار در كشور داریم و تلاش می‌ شود تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: نقشه‌های معماری به كار رفته در مدارس باید متناسب با اقلیم منطقه باشد، چرا كه چنین شرایطی به ماندگاری فضاها و اثرگذاری بهتر كمك خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه معلمان و دانش‌آموزان در امر نگهداری از فضاهای آموزشی مؤثر هستند، گفت: فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان به طور غیرمستقیم اثرگذاری بیشتری دارد و باید در برنامه‌های آموزشی این مساله لحاظ شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یادآور شد: برای توجه به حفظ محیط زیست باید آن را در مدارس آموزش دهیم و ایجاد فضاهای سبز در مدارس گام مهمی در اثربخشی آموزه‌های مربوط به محیط زیست محسوب می‌شود.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، تاكنون حدود 12 میلیون و 625 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف برای سال تحصیلی 97-1396 ثبت نام كرده اند.
فراهنگ: 1417**1055
دریافت كننده: سید مهدی حسینی**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ