سرپرست سازمان تنظیم مقررات:

رگولاتوری انحصارهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را برطرف می کند

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وجود انحصارهایی در قالب در اختیار گرفتن برخی امکان های پایه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را از موانع توسعه این بخش برشمرد و گفت: مهمترین هدف و وظیفه ما کاهش و رفع این انحصارها و مدیریت آنها است تا برمبنای آن، شرایط برای توسعه بیشتر فراهم شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی در همایش 'شتابدهی انقلاب دیجیتال در ایران' افزود: توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT ) به نحوی که همه ذینفعان بتوانند بر اساس آن فعالیت کنند، کسب و کار موفق داشته باشند و آن را گسترش دهند از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این نقطه اهداف کلان استراتژیکی تعیین شده که یکی از آنها توسعه متوازن، عادلانه، امن و پایدار در بخش آی.سی.تی است به نحوی که دسترسی به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه شبکه ملی اطلاعات برای همگان فراهم شود که البته در این زمینه باید به صیانت از حقوق و حفظ حریم خصوصی مردم نیز توجه کرد.
سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: یکی دیگر از اهداف کلان در این بخش، دستیابی به رشد 19.4 درصدی در بخش اقتصادی کشور در پایان برنامه ششم توسعه است که با رسیدن به این نقطه حجم بازار آی.سی.تی نسبت به الان 2.5 برابر خواهد شد.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه جز در بخش های زیرساختی که حاکمیت تعیین کرده است، تصدی‌گری در بخش آی.سی.تی را کنار گذاشته‌ایم، گفت: برای رسیدن به اهداف کلان در این بخش راهبردهایی برای چهار سال آینده تعیین شده که یکی از آنها هم‌گرایی در سیاست ها، مقررات و تصمیم‌گیری‌ها است که این موضوع هم در حوزه داخلی وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و هم در تعامل با نهادهای بالادستی مانند شورای عالی فضای مجازی و شورای رقابت دنبال می‌شود تا بتوان همگرایی بیشتری را در این بخش ایجاد کرد.
وی عنوان کرد: برای دستیابی به رشد 2.5 برابری حجم بازار نیز اهداف دیگری در حوزه خدمات پیش‌بینی شده است که دسترسی 80 درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش سرعت دسترسی مشترکان به حداقل 20 مگابیت بر ثانیه را شامل می‌شود.
فلاح جوشقانی افزود: برای رسیدن به این سطح از دسترسی، باید هزینه‌های خدمات برای کاربران منطقی شود البته نه به این معنا که در حوزه قیمت‌گذاری دخالت کامل داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه همه این اقدام ها باید از سوی بخش خصوصی انجام شود، گفت: رویکرد رگولاتوری در این بخش جهت‌دهی و هدایت کردن بازار است تا بتواند موانع را برطرف کند.
سرپرست رگولاتوری، حمایت از تولید داخل در بخش محتوا، تجهیزات و خدمات را از سیاست های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار از اهداف کلیدی اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه از همه ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد تا حمایت لازم از تولید داخلی در همه حوزه‌ها انجام شود.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه ایجاد بازار رقابتی عادلانه که همه فعالان و ذینفعان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانند بر اساس توانمندی و قابلیت‌شان در آن رشد کنند، هدف نهایی همه برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است، ادامه داد: رویکرد رگولاتوری برای دستیابی به این هدف استفاده از نظرهای فعالان بخش خصوصی در همه حوزه‌ها است؛ بر همین اساس از همه صاحب نظران دعوت می‌ شود با مشارکت و ارائه نظرات خود کمک کنند با مقررات‌گذاری مناسب، توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات و شکل‌گیری رقابت عادلانه و شفاف در این بخش محقق شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*2078** 1834
تنظیم کننده:محمد مهدی بهرامی **انتشار: ناهید شفیعی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال