۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82664018
T T
۰ نفر
یك رسانه تركیه ادعا كرد: قول بارزانی برای اسكان 200 هزار یهودی اسرائیل در شمال عراق و سوریه

آنكارا- ایرنا- روزنامه ینی شفق تركیه ادعا كرد: مسعود بارزانی رئیس اقلیم كردستان عراق به رژیم اشغالگر اسرائیل قول بازگرداندن و اسكان 200 هزار یهودی كُردتبار در شمال عراق و سوریه را داده و اعلام كرده است كه منتظر بازگشت آنهاست.

به گزارش ایرنا، این رسانه تركیه در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: مسعود بازرانی كه تنها حمایت جدی خارجی را از رژیم اشغالگر اسرائیل دریافت كرده، هم اكنون تلاش دارد كه گروه های كردی را قدرتمند كند و همچنین می كوشد تا مثل اسرائیل با اشغالگری، سرزمین های بیشتری را به عنوان مناطق كردنشین معرفی و تصاحب كند.
بنا به نوشته این رسانه، حمایت رژیم صهیونیستی از اقدامات بارزانی در همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق با نفوذ و اثرگذاری یهودیان كُردتبار ساكن اسرائیل اتفاق افتاده و آنها هم اكنون حامی جدی این امر شده اند.
روزنامه ینی شفق همچنین در این گزارش خبری خود نوشت: مجله 'اسرائیل ـ كُرد' كه در شمال عراق منتشر می شود، در شماره اخیر خود ضمن پرداختن به موضوع روابط بارزانی و رژیم اشغالگر اسرائیل نوشته است كه حدود 200 هزار یهودی كُردتبار ساكن اسرائیل منتظر بازگشت به شمال عراق و سوریه هستند.
به ادعای ینی شفق، این انتظار برای بازگشت دو جانبه است كه هم یهودی های كُرد ساكن سرزمین های اشغالی فلسطین و هم بارزانی و اطرافیان وی خواهان این اتفاق هستند.
به ادعای این رسانه، در اوایل قرن گذشته بسیاری از یهودیان ساكن عراق و سوریه طی عملیات بزرگ به اسرائیل منتقل شده و در اركان حكومتی اسرائیل صاحب مناصب مختلف شدند.
به نوشته این رسانه، بعد از تشكیل رژیم جعلی اسرائیل، روابط دو طرف اسرائیل و كُردهای عراق در زمان ملامصطفی بارزانی و نیز در دوره مسعود بازرانی ادامه یافته و عمیق تر شده است.
به نوشته ینی شفق، در واقع حمایت رژیم اسرائیل از همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق در 25 سپامبر 2017 نتیجه این روابط دو جانبه چندین ساله محسوب می شود.
در مقاله این رسانه عنوان شده است كه مجله 'اسرائیل ـ كُرد' برای انتشار در مناطق كردنشین شمال عراق از طرف سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) حمایت مالی شده و از طرف خانواده و اطرافیان بارزانی برای فعالیت گسترده پشتیبانی می شود و برای تعمیق روابط كردستان و اسرائیل تلاش می كند.
به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل با صدور بیانیه ای كه روز چهارشنبه در روزنامه اورشلیم منتشر شد، اعلام كرد كه 'از تلاش های مشروع مردم كُرد برای تشكیل دولتی متعلق به خود و برگزاری همه پرسی در اداره اقلیم كردستان عراق' حمایت می كند.
نتانیاهو در این بیانیه با اشاره به همكاری نزدیك اسرائیل با كُردها از دهه 60 میلادی تاكنون اعلام كرد كه 'مهمترین تحول مثبت در ارتباط با سرنوشت خاورمیانه ظهور یك نوع تشكیلات كُرد مستقل خواهد بود.'
نتانیاهو ماه گذشته نیز با از تشكیل یك دولت مستقل كُرد در عراق اعلام حمایت كرده بود.
به گزارش ایرنا، مقامات اقلیم كردستان عراق و احزاب كرد عراقی حدود سه ماه پیش در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند كه همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار كنند.
تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واكنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و تاكنون هیچ مرجعی به جز رژیم اشغالگر اسرائیل از برگزاری این همه پرسی حمایت نكرده است.
این تصمیم اقلیم كردستان عراق موجب واكنش های منفی كشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و تركیه را در پی داشت به طوری كه این كشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی كشورهای منطقه از جمله عراق اعلام كردند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان