۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰
کد خبر: 82662689
T T
۰ نفر
107 هزار كلاس درس توسط خیران ساخته شده است

زاهدان - ایرنا - معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: حدود 107 هزار كلاس درس از ابتدای انقلاب تا پایان سال 95 توسط خیران در سراسر كشور ساخته شده است.

به گزارش ایرنا محمدتقی نظرپور روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در زاهدان با تقدیر از تلاش خیران مدرسه ساز كشور اظهار داشت: این مدارس خیری حدود 20 درصد فضاهای آموزشی كشور را تشكیل می دهند.
وی ادامه داد: امسال نیز حدود 50 درصد فضاهای آموزش و پرورش كشور توسط خیران در دست ساخت است كه این امر ناشی از اعتماد خیران به دولت تدبیر و امید است.
وی افزود: احترام و ارزش گذاری تنها انتظار خیران از مسئولان و مردم است كه متاسفانه گاهی از برآورده كردن همین انتظار ناچیز دریغ می كنیم.
وی ادامه داد: تشویق خیران مدرسه ساز به عنوان یكی از وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: از آنجایی كه آموزش و پرورش هم اینك در حال سیر مراحل تحولی خویش است باید توجه كرد كه آیا مدارس توان پاسخگویی مثبت به این تحول را دارند یا خیر.
وی با تاكید بر كیفیت فضاهای آموزشی گفت: درست است كه ساخت مدارس در زمان كم اهمیت دارد اما ساخت مدارس ناایمن و بی كیفیت جزو اهداف ما نیست.
وی با بیان اینكه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست كه مدارس ساخته شده بعد از انقلاب جزو لیست تخریب و بازسازی باشد گفت: باور این مطلب سخت است اما تنها 48 مدرسه ساخته شده در بعد از پیروزی انقلاب در كشور ماندگار است یعنی سهم هر استان كمتر از 2 مدرسه است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بر فرهنگ سازی در زمینه ساخت مدارس زیبا و مقاوم در كشور تاكید كرد.
نظرپور از فضای آموزشی به عنوان معلم دوم یاد كرد و اظهار داشت: فضاهای آموزشی نقش و تاثیر زیادی در آموزش فراگیران دارند به گونه ای كه اگر دانش آموزان خلاق، دوستدار طبعیت و غیره می خواهیم باید فضاهای آموزشی دارای این ویژگی ها باشند.
وی با بیان اینكه تاثیر فضاهای كالبدی در آموزش بسیار مهم است گفت: اگر می خواهیم دانش آموزان ما در مقاطع بالا تحصیل كنند قدم نخست ایجاد بستر لازم از طریق فراهم كردن فضای آموزشی مناسب برای آنان است.
وی با بیان اینكه با توجه به تاثیرگذاری بالا محیط بهترین فضاهای كشور باید در خدمت آموزش باشد گفت: اگر بخواهیم به علم بها بدهیم و دانش را در كشور رونق بخشیم چاره ای جزو بستر سازی مناسب برای این حوزه نداریم.
وی با اشاره به سرانه آموزشی سیستان و بلوچستان گفت: سرانه این استان 3.26 درصد متر مربع به ازای هر دانش آموز است درصورتی كه میانگین كشوری 5.17 درصد متر است.
وی افزود: برای رسیدن سیستان و بلوچستان به این میانگین كشوری و استانداردهای لازم نیازمند حدود یك میلیون متر مربع فضای آموزشی با حدود هفت هزار كلاس درس و با اعتبار افزون بر هزار و 293 میلیارد تومان هستیم.
وی تاكید كرد: رسیدن سیستان و بلوچستان به متوسط كشوری نیازمند عزم ملی است.
وی افزود: باید اعتبارات سیستان و بلوچستان را به صورت ملی در نظر گرفته شود و اگر اعتبارات آن كم است باید افزایش یابد و این نباید از سهم آموزش و پرورش كم شود.
وی افزود: اگر به توسعه سیستان و بلوچستان می اندیشیم تنها راه آن توجه جدی به آموزش و پرورش برای تربیت نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: بستر هر تغییر و تحولی در آموزش و پرورش اتفاق می افتد و اگر زمینه آموزش فراهم شود نگران هیچ مساله ای نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اعتقاد داشتن به اینكه توسعه سیستان و بلوچستان درگروه توسعه آموزش و پرورش است راه گشای حل بسیاری از مسائل و مشكلات آن خواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بر افزایش اعتبارات استانی در سیستان و بلوچستان به بخش آموزش و پرورش تاكید كرد و گفت: هر اندازه اعتبارت استانی افزایش یاید به همان اندازه اعتبارات ملی این بخش نیز ارتقا خواهد یافت.
به گزارش ایرنا نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان امروز/سه شنبه/ با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، امام جمعه مسجد مكی اهل سنت زاهدان، معاونان استاندار و جمعی از مسئولان استانی در مجتمع فرهنگی هنری فاطمه الزهرا(س) زاهدان برگزار شد.
استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود.
حدود 600 هزار دانش آموز سیستانی و بلوچستانی از اول مهرماه سال تحصیلی جدید را آغاز می كنند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر