مولف کتاب «واکاوی سه فرقه بهائیت، وهابیت، شیطان پرستی» در گفت وگو با ایرنا:

جریان شیطان پرستی در ایران پذیرش ندارد/سر شیطان پرستان همواره به سنگ می خورد

تهران - ایرنا - مولف کتاب «واکاوی سه فرقه بهائیت، وهابیت، شیطان پرستی» با بیان اینکه سر شیطان پرستان همواره به سنگ می خورد، تصریح کرد: گرچه جریان شیطان پرستی در ایران فعالیت می کند اما به دلیل پایبندی جوانان به مبانی اعتقادی اسلام، امکان پذیرش مبانی فکری شیطان پرستی وجود ندارد.

حجت الاسلام عباس نصیری فرد که به مدت پنج سال برای تالیف کتابش به مطالعه در زمینه فرقه هایی مانند شیطان پرستی پرداخته، از اهمیت بازشناسی فرقه هایی مانند وهابیت، بهائیت یا شیطان پرستی سخن گفت و به نکاتی اشاره کرد که کمتر به آن پرداخته می شود.
او گفت که بر اساس نظرسنجی های کارشناسان، اکنون بیش از پنج هزار و 500 فرقه در جهان وجود دارد که از این تعداد 250 فرقه دارای کتاب، سایت، مرام‌نامه و مسلک هستند و بررسی علل ظهور فرقه ها و حتی کثرت آنها، آن هم به ویژه در جوامع مدرن و حتی دلیل گرایش بعضی از افراد به این فرقه ها بسیاری از جامعه شناسان و دین پژوهان را به خود مشغول کرده است.
نصیری فرد گفت: شیطان پرست در ایران نداریم بلکه شیطان گرا داریم. البته شاید در حدود صد نفر شیطان پرست در ایران وجود داشته باشد که مبانی فکری آنان بر اساس شیطان پرستی شکل گرفته باشد.
نصیری فرد از مبانی فکری شیطان پرستان گفت که در مرام این شیطان های انسان نما، خوردن خون یا نجاست، امری طبیعی است. بنابراین افراد شیطان گرا فقط نمادهای شیطان پرستی را در قالب پوشش و آرایش قبول دارند که به عنوان نمونه برخی گردنبند این فرقه را به گردن دارند.
نویسنده کتاب «واکاوی سه فرقه بهائیت، وهابیت، شیطان پرستی» گفت: شیطان پرستان مبانی فکری شیطان پرستی را قبول دارند و از نظر اندیشه ای معتقد به این تفکر و فرقه هستند. یعنی آنان دستورالعمل های آنتوان لاوی را انجام می دهند. یعنی خوردن خون و نجاست یا تجاوز به محارم، شکنجه کردن بدن از مبانی فکری و اعتقادی آنان است.
این کارشناس جریان شناسی فکری و فرهنگی این را هم گفت که تصور اشتباهی در این زمینه وجود دارد و بسیاری تصور می کنند که شیطان پرستان، شیطان را خدا می دانند درحالیکه شیطان پرستان معتقدند هر انسانی می تواند بر خدای خود غالب شود.
به گفته این کارشناس مذهبی، شیطان پرستان معتقدند هر انسانی در درون خود یک منطق خدایی و یک منطق شیطانی دارد که تقریبا همان نفس اماره و لوامه در آموزه های دینی ما است ولی آنان معتقدند قدرت شیطانیت انسان از قدرت خداگرایی او بیشتر است که مبانی این مساله مردود است. بنابراین آنان معتقدند «اگر بتوانی شیطانیت خود را بیشتر بروز دهی بر همه چیز تسلط پیدا می کنی.»
نصیری فرد به سابقه 15 ساله فعالیت شیطان پرستان در ایران اشاره کرد که همواره سرشان به سنگ خورده و گفت: گرچه جریان شیطان پرستی در ایران فعالیت می کند ولی به دلیل مبانی اعتقادی جوانان ما امکان پذیرش مبانی فکری شیطان پرستی وجود ندارد ولی در غرب چون مبانی فکری آنان بر گرفته از مبانی فکری یهودیت و مسیحیت تحریف شده است، می توانند در مردم و جوانان نفوذ کنند.
این نویسنده مذهبی گفت: دفاع درونی و نظارت های درونی در جوانان غربی وجود ندارد ولی در جوانان ایرانی برخی کنترل کننده های درونی مانند اعتقادات دینی اجازه پذیرش مبانی شیطان پرستی را نمی دهد و لذا شیطان پرستی بعد از 15 سال تبلیغ در ایران هیچوقت نتوانسته در جااندازی اعتقادات خود موفقیت به دست آورد ولی در بحث نمادهای شیطان پرستی موفقیت های بسیای دارند.
او اشاره ای به برخی مدهای جوانان ایرانی کرد که در واقع مدهای شیطان پرستی است که به صورت زیرزمینی تبلیغ می شود و شلوارهای پاره و لباس های آویزان یا وصله خورده که در کوچه بازارهای خودمان هم دیده می شود، در حقیقت نمادهای پوششی شیطان پرستی است در حالیکه بسیاری از جوانان از این مساله خبر ندارند.
البته نصیری فرد در زمینه بهاییت و وهابیت نیز با استناد به منابع خود مطالبی را آورده ولی تاکید دارد که این کتاب به صورت کاربردی نوشته شده و فقط درحوزه نظری بحث نکرده است. یعنی نمادهای شیطان پرستی را به مبانی فکری آنها ارتباط داده و فعالیت های اجتماعی شیطان پرستی را با منابع فکری این فرقه گره زده است.
بر همین اساس رئیس انجمن تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی مدعی است هر کسی که این کتاب را بخواند، خسته نمی شود چون احساس می کند این مساله در جریان زندگی اجتماعی جریان دارد.
علت پرداختن به این موضوع را جویا شدم و او گفت که فصل اول را به بحث فرقه ها پرداخته است که این فرقه ها چگونه تبلیغ می کنند، یا عضوگیری و فعالیت آنها چگونه است و این تحقیقات حاصل همان پنج سالی است که گفتیم و او به صورت میدانی به این نتایج کاربردی دست یافته است.
وی از کمبود کتاب های مستند و کاربردی در این زمینه بویژه درباره شیطان پرستی نیز گلایه کرد.
این محقق و پژوهشگر در میان سخنانش به روایتی از امیرمومنان(ع) در خطبه 147 نهج البلاغه اشاره کرد که «هرگز نمی توانید راه رشد را بیابید، مگر آن که راه انحراف را هم نشان دهید» و لذا وظیفه اندیشمندان مسلمان که می خواهند به شیوه ای علمی با گرایش جوانان به فرقه های نوظهور مقابله کنند، بیان شناخت عرفان حقیقی و پلیدی های عرفان های کاذب در کنار یکدیگر است.
سخن که به اینجا رسید از آشفتگی بازار کتاب در این زمینه گفت که امروزه در کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور شاهد فروش بسیاری از کتاب‌های منطبق با فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوپدید هستیم. به شکلی که برخی از این کتاب‌ها با نویسندگان معلوم‌ الحال، بارها تجدید چاپ نیز شده‌اند.
نصیری فرد از متولیان فرهنگی کشور خواست تا از انتشار چنین کتاب‌هایی در این آشفته بازار جلوگیری کنند و در عوض کتاب‌هایی اعتقادی و عرفانی مطابق با آموزه‌های دینی در اختیار علاقه مندان قرار دهند. همچنین کتاب‌هایی در رد چنین تفکرات گمراه برای افزایش آگاهی عمومی نیز باید تهیه و چاپ شود و در صورت تمکن مالی، با هزینه پایین و حتی رایگان در اختیار مردم قرار گیرد تا افراد بیشتری به مطالعه این‌ نوع کتاب اهتمام ورزند.
سخن از فعالیت شیطان پرستان در حوزه های مختلف شد و نصیری فرد گفت که شیطان پرست ها در چند حوزه مانند مواد مخدر و رسانه بسیار فعال هستند.
وی همچنین گفت: کتاب واکاوی سه فرقه با رویکرد داخل کشور نوشته شده ولی رویکردهای جهانی شیطان پرستی نیز بسیار جالب است. مثلا جریان فکری صهیونیست مسیحی که در آمریکا حکومت می کند با الهیات مسیحیت و یهود هم مخالف است. چون آنها دیدند مردم در غرب به دینگرایی علاقه مند هستند و برای جلوگیری از دینگرایی مردم، فرقه های نوظهور مانند شیطان پرستی و عرفان های نوپدید را بوجود آوردند که داستان های جالبی دارد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی خانواده، از نقش مطبوعات و رسانه ها برای تبلیغ شیطان پرستی در گرداگر جهان هم سخن گفت و تاکید کرد که بسیاری از رسانه ها با مدیریت شیطان پرستان اداره می شود.
این کارشناس فرقه ها و مذاهب، گریزی هم به شبکه تلویزیونی «جم» زد که نمادهای شیطان پرستی را در لابلای فیلم ها و سریال های خود به خورد بینندگانش می دهد درحالیکه مشتریان این شبکه ها از اینگونه تبلیغ بی خبر هستند.
نویسنده واکاوی سه فرقه معتقد است که یک جریان قدرتمند رسانه ای در دنیا و هیات حاکمه در آمریکا در واقع جریان نهیلیسم را مدیریت می کنند و نمونه ای از این مدیریت ترویج خشونت است. چون شیطان پرستان ترویج خشونت را در برنامه های خود دارند.
نصیری فرد به صورت فهرست وار به موضوع های کتابش اشاره کرد و گفت: این کتاب در چهارفصل تنظیم ‌شده که در فصل اول ساختار شناسی و مفهوم شناسی فرقه‌ها به همراه روش‌های تبلیغ و ترویج فرقه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و فصل دوم به بررسی فرقه بهائیت اختصاص دارد که ابتدا به چگونگی شکل‌گیری و سپس به تبیین مبانی فکری و اندیشه‌ای این فرقه پرداخته‌شده و ضمن توضیح ساختار مدیریتی آن، به نقد و بررسی عقاید و مبانی فکری بهائیت پرداخته ام.
این کارشناس مذهبی افزود: فصل سوم کتاب به فرقه وهابیت اختصاص‌ یافته و ضمن تبیین عوامل و شکل‌گیری این فرقه، با بهره‌گیری از منابع اولیه وهابیت به نقد و بررسی عقاید و اندیشه‌های وهابیت پرداخته‌شده و فصل چهارم نیز به نقد و بررسی فرقه شیطان‌پرستی اختصاص‌ یافته است.
وی افزود: در فصل چهارم تلاش شده است ضمن بهره‌گیری از کتاب‌های مرجع فکری شیطان‌پرستی به تبیین و توضیح عقاید صاحبان این فرقه ضاله پرداخته و با استفاده از تحقیقات میدانی و نفوذ در جلسات شیطان‌پرستی و گفت‌وگو با طرفداران فکری این فرقه به نقد و بررسی آن اهتمام داشته باشیم.
نصیری فرد از ویژگی های این کتاب سخن گفت که ضمن رعایت استانداردهای علمی و پژوهشی متن کتاب به‌صورت ساده و روان و قابل‌فهم برای همه نگاشته شده تا با مطالعه 430 صفحه به خوبی بتوانند با مبانی فکری و عملی این فرقه ها آشنایی پیدا کنند.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال