گزارش جدید آموزش و پرورش درباره حادثه دانش آموزان هرمزگانی

تهران-ایرنا- گروه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش که با هدف بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی ماموریت ویژه یافته بود، گزارش اولیه خود را منتشر کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، این گروه کارشناسی که از طرف سید محمد بطحایی، وزیر آموزش وپرورش ماموریت یافته ‌بود تا علل بروز این سانحه را بررسی و اعلام نتیجه کند، گزارشی تفصیلی از نتیجه بررسی تیم تخصصی خود را منتشر کرد.

متن گزارش اولیه تیم تخصصی در 15 بند تشریح شده که به شرح زیر است:

1 - برگزاری اردو در آموزش ‌و پرورش به ‌عنوان یک موقعیت یادگیری، از ضرورت‌های غیرقابل‌انکار است. در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش چنین آمده است: ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری مانند پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، با رعایت اصل غنی‌سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه‌ها. (فصل هفتم، راهبرد ششم، راهکار 6-6)
2 - اردو، موقعیتی ا‌ست که در آن بسیاری از موضوعاتی که در کلاس درس قابل یادگیری و انتقال به دانش‌آموز نیست، در آن فضا قابل یادگیری است؛ موضوعاتی از قبیل فعالیت گروهی، تمرین مهارت‌های اجتماعی، آموختن مهارت‌های زندگی، تحمل دوری از خانواده و زندگی با جمع غریبه، تمرین فعالیت‌ در شرایط سخت مانند این‌که غذای خودشان را خود آماده کنند محل استراحت خود را آماده کنند و امثالهم، از جمله‌ موضوعاتی است که می‌تواند در فضای اردو آموخته شود؛ نبود اردو می‌تواند یک نقیصه برای نظام آموزش ‌و پرورش به ‌حساب بیاید. لذا در آموزش و پرورش به ویژه در فعالیت‌های تشکیلاتی از جمله فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی، برگزاری اردو به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین محیط‌های یادگیری و تمرین‌ عملی و تعمیق برخی از آموخته‌ها و اهداف تربیتی محسوب می‌شود.
3 - اردوهای ملی و قطبی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش ‌و پرورش در سال تحصیلی 1396-1395 شامل چند نوع اردو بود:
- اردوهای مرحله کشوری برگزیدگان مسابقات قرآن، عترت و نماز که در دو بخش به‌ طور متمرکز در استان‌های اردبیل و خراسان رضوی، با شرکت دو هزار و 700 دانش‌آموز برگزار شد.
- اردوهای ملی - قطبی تشکل پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش‌آموزی با شرکت 16 هزار دانش‌آموز و مربی که در پنج قطب کشوری (تهران، اصفهان، شیراز، نیشابور و رامسر) سازمان‌دهی و اجرا شد.
- اردوهای ملی دانش‌آموزان مناطق مرزی که در سه قطب کشوری (تهران، اردبیل و نیشابور) با هدف رسیدگی به وضعیت فرهنگی، بهداشتی و دانش‌آموزان کم‌بضاعت مناطق مرزی برگزار شد.
- اردوهای ملی برگزیدگان مرحله کشوری مسابقات فرهنگی - هنری که به ‌طور متمرکز در اردوگاه کشوری شهید رجایی باغرود نیشابور با شرکت دو هزار و 500 دانش‌آموز و مربی برگزار شد.
- اردوهای ملی دانش‌آموزی همیاران مشاور و مشاوران مدارس که در 10 مرکز استان در سطح کشور و با شرکت دو هزار نفر از دانش‌آموزان و مشاوران مدارس برگزار شد.
- اردوی دانش‌آموزان زیارت اولی با شرکت 17 هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق محروم در استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس 'زیارت مضاجع شریف امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع).'
- اردوهای راهیان نور که با شرکت 600 هزار دانش‌آموز و با همکاری بسیج دانش آموزی در سطح کشور برگزار شد.
-اردوهای جهادی طرح هجرت سه با شرکت 10 هزار دانش‌آموز و مربی در مناطق محروم سطح کشور برگزار شد.
- تمامی اردوها به تفکیک دختران و پسران و با 32 هزار سفر جاده‌ای اتوبوسی و بخشی نیز از طریق وسایل نقلیه ریلی و بعضا هوایی برگزار شده است.
4 - به‌ طور خاص، اردویی که این سانحه در آن اتفاق افتاد مربوط به اردوی ملی -‌ قطبی تشکل پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش‌آموزی بود که با استعداد 16 هزار دانش‌آموز و مربی، در قالب 20 اردو و در پنج قطب کشوری، سازمان‌دهی شده بود. متاسفانه حادثه مورد بحث، مربوط به اردوی نوزدهم بود که در شیراز به صورت ناقص و ماتم زده برگزار شد و اردوی بیستم(در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان) ملغی شد.
در این گزارش همچنین آمده است: در سال‌های گذشته اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی به ‌صورت اردوی ملی متمرکز در تهران برگزار می‌شد و از سراسر کشور در دو مرحله، دختران و پسران از سراسر کشور با شرکت پنج هزار نفر در اردوگاه شهید باهنر تهران حضور پیدا می‌کردند.
گزارش آورده است: در سال جاری بنا بر ضرورت توسعه اردوهای تربیتی - تشکیلاتی و با رویکرد کاهش طول سفرهای بین‌شهری و با در نظر گرفتن بعد مسافت بعضی استان‌ها به تهران (یا هر قطب متمرکز دیگری)، مقرر شد این اردوها به‌ صو
رت قطبی برگزار شوند؛ لذا پنج نقطه کشور (تهران، اصفهان، شیراز، نیشابور و رامسر) به‌ عنوان قطب استان‌های همجوار انتخاب و اردوها به ‌صورت قطبی برگزار شدند.
گزارش خاطر نشان کرد: در تابستان جاری در پنج نقطه و در هر نقطه چهار اردو برای سازمان دانش‌آموزی، دو اردو برای دانش‌آموزان پسر و دانش‌آموزان دختر و دو اردو برای مربیان آقا و مربیان خانم (مجموعا 20 اردوی قطبی) طراحی شد و در نهایت 18 اردو در سلامت و موفقیت برگزار شد. ولی با توجه به شرایط روحی ناشی از این اتفاق تلخ و با عنایت به نگرانی بعضی خانواده‌ها، اردوی بیستم لغو شد.
5 - در زمان‌بندی اردوهای ملی این تشکل‌های دانش‌آموزی، دو بخش وجود دارد؛ پذیرش و بدرقه که روز اول و آخر اردو به‌حساب می‌آید و بین این‌ دو، چهار روز اقامت دانش‌آموزی و برنامه‌ اصلی اردو است که بر اساس زندگی در شرایط سخت طراحی ‌شده است.
در روز اول اردو، از ساعت 7:00 صبح تا 16:00 فرصت استقرار گروه‌های دانش‌آموزی در اردوگاه است؛ از ساعت 18:00 تا 20:00 مراسم افتتاحیه اردوهای تشکیلاتی است که روز حادثه در واقع روز ورود به اردو و روز پذیرش بوده است.
در ادامه گزارش آمده است: سپس چهار روز برنامه مستمر دارند که برنامه آن‌ها، اردو در شرایط سخت است یعنی محل استراحت خود را خودشان مهیا می‌کنند؛ (خوابگاهی آماده نیست، هرچند اردوگاه‌های ما این امکان را دارند اما اردوهای تشکیلاتی، اردوی تمرین واقعی زندگی است) پخت‌وپز را خودشان انجام می‌دهند و ظرف‌های غذایشان را خودشان مهیا می‌کنند. در این اردوها بچه‌ها شرایط سخت را تمرین می‌کنند؛ و در این شرایط برای یک زندگی واقعی آماده می‌شوند و شرایطی را تجربه می‌کنند که در بازگشت به شهر خودشان بتوانند با قوت و انگیزه بیشتری مسیر زندگی‌شان را ادامه دهند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اختتامیه اردوها در ساعت 6 تا 8 بعدازظهر روز پنجم برگزار می‌شود. سپس برنامه خاتمه می‌یابد و دانش آموزان در روز ششم، به شهرستان‌های محل زندگی خود بازمی‌گردند.
6 - افتتاحیه‌ اردو از ساعت 18:00 تا 20:00 است و زمان‌بندی به ‌گونه‌ای تنظیم ‌شده که این امکان را به اعزام کنندگان دانش آموزان می‌دهد که بتواند در روز صورت پذیرد؛ و با توجه به اینکه اردو به شکل قطبی است یعنی از هر نقطه مرکزی قطب که در نظر بگیریم هیچ شهرستانی تا مقصد نهایی اردو بیش از 9 ساعت فاصله ندارد‌.
7 - برنامه‌ریزی اعزام اردوها بر عهده اداره کل استان‌ها (شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی استان، با مسئولیت مدیرکل استان) است و تصمیمات مربوط به زمان‌بندی اعزام و استقرار دانش‌آموزان توسط ایشان اتخاذ می‌شود.
8 - مصوبه 207/دش مورخ 17 فروردین ماه سال 1883 شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اهداف و سیاست‌های برگزاری اردوها، در بند یک ماده 4 مصوبه آورده است: دستورالعمل اجرائی اردوهای دانش‌آموزی مطابق با این سیاست‌ها‌، ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ تصویب این مصوبه توسط وزارت آموزش‌ و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش ‌و پرورش به واحدهای تابعه آن وزارتخانه ابلاغ می‌شود؛ بر همین اساس دستورالعمل اردو و بازدید دانش‌آموزی در این وزارتخانه تدوین و پس از مستندسازی با امضای وزیر وقت به واحدهای تابعه ابلاغ شده است. این دستورالعمل به ‌تناسب شرایط و تغییرات ساختاری چندین بار بازنگری و اصلاح‌ شده که آخرین بازنگری در آبان ماه 1389 انجام‌ گرفته و با امضای وزیر وقت به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ ‌شده است. این دستورالعمل مبنای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی است که در آن برای وسایل نقلیه شرایط خاصی مطرح شده است؛ همچنین حرکت در شب را هم مجاز دانسته و مجوز حرکت کاروان اردو در شب و با وسیله نقلیه اتوبوس با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی بلامانع اعلام شده است.
9 - نوزدهمین اردوی تشکیلاتی پیشتازان و فرزانگان تابستان سال جاری با محوریت قطب استان فارس و اردوگاه شهید دستغیب شیراز بود که استان‌های هم‌جوار در آن شرکت داشتند. از استان هرمزگان سه دستگاه اتوبوس عازم اردو می‌شود (از بندرعباس به سمت شیراز) و در بیست کیلومتری شهر داراب متاسفانه یکی از اتوبوس‌ها دچار سانحه شد. دو اتوبوس دیگر با سلامتی به داراب رسیدند که صلاح دیده شد با توجه به شرایط دوستانشان و دانش‌آموزان سانحه دیده به بندرعباس بازگردانده شوند؛ اما بقیه دانش‌آموزان از دیگر استان‌ها (‌فارس، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد) در اردو حضور داشتند و نوزدهمین اردو، بدون حضور دانش آموزان بندرعباسی برگزاری شد.
10 - متاسفانه در اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس هفت نفر از دانش‌آموزان معصوم و یک نفر از مربیان فداکار، جان خود را از دست دادند. گزارش مصاحبه‌های دانش‌آموزان و مربی که از حادثه، جان سالم به دربرده‌اند نشان می‌دهد که راننده‌ای که از حوالی ساعت 23:00 پشت فرمان بوده، با وجود آنکه به علت خستگی موظف بوده
جای خود را به راننده دیگر بدهد، متاسفانه بر جابجا نشدن و ادامه رانندگی اصرار داشته است؛ به شهادت دانش‌آموزان و دیگر همکاران حاضر، خانم فراحی‌(ره) سرپرست فقیده اتوبوس، چندین بار به راننده تذکر داده که خسته هستید و لطفا با راننده دیگر جابه‌جا بشوید؛ حتی یک‌بار گفته کنار جاده توقف کنید و چون خسته هستید استراحت کنید اما راننده خاطی حرف‌شنوی نکرده که متاسفانه نهایتا منجر به سانحه شده است.
11 - طبق گزارش بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس‌راه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که اکنون در بازداشت است. بر همین اساس وی در اظهارات خود اعلام کرده که در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس می‌آمده تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه‌ پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون می‌شود؛ همچنین بررسی‌ها در خصوص جاده موردنظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خط‌کشی‌ها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم 86 کیلومتر بر ساعت بوده است. ولی شواهد موجود نشان از خواب آلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد و نه انحراف ناگهانی.
12- در خصوص انتخاب وسیله نقلیه و راننده نیز با اعتماد به نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول در این امر بر اساس مدارک و مستندات قانونی نسبت به عقد قرارداد با شرکت مسافربری انتخاب وسیله نقلیه اقدام شده و با توجه به ممنوعیت نداشتن حرکت در شب، برنامه‌ریزی زمان حرکت ساعت 23:00 تنظیم شد تا پس از طی مسیر بعد از حدود 8 ساعت‌، حوالی ساعت 7 صبح به محل اردوگاه شهید دستغیب شیراز وارد شوند که متاسفانه با این حادثه دل‌خراش این سفر ناتمام ماند. هرچند با توجه به اینکه تا ساعت 16:00 فرصت حضور و پذیرش وجود داشته و مقدور بود که ساعت حرکت به ساعات روشن روز موکول شود ولی با اتکا به تجربیات و سفر‌های مشابه قبلی این‌طور عمل نشده است.
بر اساس این گزارش، مسیر بندرعباس - شیراز فاقد مسیر ریلی است و تماما شیب مثبت دارد. لذا اتوبوس‌های این مسیر، روزها از شیراز به سمت بندرعباس می‌آیند و شب‌ها بالعکس، چرا که در طول روز نیاز به استفاده از کولرگازی است و موتور ماشین کشش لازم برای هم‌زمانی استفاده از کولر و حرکت سربالا را ندارد.
13 - در این حادثه متاسفانه تعداد هفت دانش‌آموز و یک مربی، در دم فوت شدند و 33 دانش‌آموز و یک مربی نیز مصدوم شدند. تیم امداد ظرف ده دقیقه از سپاه مستقر در منطقه و هلال‌احمر و پلیس‌راه به محل حادثه رسیدند. همچنین اعزام مصدومین به‌ موقع انجام ‌شده و غیر از کسانی که در لحظه‌ اول تصادف جان باختند، به همه مصدومین به‌ موقع رسیدگی شده؛ به‌ طوری که بعد از صحنه تصادف، هیچ مورد فوتی نداشتیم.
14 - رسیدگی‌ها ‌منجر شد که این سانحه با حداقل تلفات ساماندهی شود، تاکنون 24 نفر از مصدومین، از بیمارستان مرخص شده و به همراه خانواده‌هایشان که به شهر داراب آمده بودند، به شهرستان‌های خودشان اعزام ‌شدند؛ و 2 نفر امروز مرخص می شوند.
15 - از ابتدای سانحه، نسبت به اطلاع رسانی مناسب به خانواده ها و اسکان آن‌ها در محل مناسب (شیراز و داراب) و پذیرایی کامل از آن بزرگواران، اقدام شده است.
16 - هم اکنون 8 نفر از مصدومان (7 دانش آموز و یک مربی) در دو بیمارستان شیراز هستند تا فرایند درمان آن‌ها کامل شود و ضمنا تاکید شده که تا کامل شدن فرایند درمان در بیمارستان بمانند و خانواده های آن‌ها نیز اسکان داده شدند.
17 - در بعدازظهر روز سانحه، وزیر آموزش و پرورش به همراه معاون پرورشی وی، استاندار فارس و قائم‌مقام وزیر بهداشت (حریرچی) در محل حادثه و در شهرستان داراب حضور یافته و از نزدیک با خانواده ها دیدار و در جریان فرایند رسیدگی و درمان قرارگرفته و توصیه‌های لازم داده شد.
18 - عصر همان روز، جلسه ستاد بحران استانداری به ریاست استاندار و با حضور نماینده شهرستان داراب، تشکیل و تصمیمات فوریتی اتخاذ شد.
19 - انتقال پیکرها در پایان روز جمعه 10 شهریور انجام شد و پیکر مربی با توجه به درخواست خانواده وی که شیرازی بودند، به شیراز منتقل و در شیراز تشییع شد و پیکر یک دانش‌آموز به حاجی‌آباد منتقل و تشییع شد. مراسم تشییع پیکرهای پاک سایر دانش‌آموزان در ساعت 17 روز شنبه 11 شهریورماه باشکوه خاصی در بندرعباس برگزار شد. در این مراسم، استاندار هرمزگان و نماینده ولی‌فقیه در استان و معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و همچنین مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان و معاونان وی حضور داشتند. قطعا این حضور باعظمت مردم و مسئولان ، تاثیر بسزایی در ایجاد آرامش روحی و التیام دل داغدار خانواده این عزیزان داشته است که به سهم خود از مردم مسلمان و خداجوی استان تقدیر و تشکر می‌کنم شود.
در پایان این گزارش آمده است: بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضا به رانندگی اشتغال دارد.
- نب
ستن کمربند ایمنی توسط دانش آموزان، به سفارش راننده بوده است، هرچند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچه ها سفارش کرده اند که کمربند خود را ببندید؛ ولی راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیس‌راه نزدیک می‌شدیم خودم به شما اعلام می‌کنم که کمربندتان را ببندید!
- حرکت در شب ضروری نبوده بلکه یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، تصمیم به حرکت در شب اتخاذ شده است.
- متاسفانه مکان مناسبی (اردوگاه) برای اسکان شبانه دانش آموزان تجمع کرده در بندرعباس که از شهرستان‌های اطراف آمده بودند، وجود ندارد و لذا ناچار شده اند که شبانه حرکت کنند.
گزارش خاطر نشان کرده است: ضمن ابراز تاسف مجدد از این سانحه دل‌خراش که همه مردم ایران را عزادار کرد، بر خود لازم می دانیم که از خدمات امدادی هلال‌احمر و خدمات درمانی تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های داراب و شیراز، تشکر کرده و همچنین از مردم و مهمان‌نواز شهرستان داراب که به‌نوبه خود به کمک روحی و جسمی مصدومین شتافتند و با تشکیل صف‌ اهدای خون در پایگاه‌های اهدای خون و رسیدگی و دلجویی و ابراز همدردی با خانواده‌های تعدادی از دانش‌آموزان جان‌باخته که در محل حضور یافته بودند و صحنه‌های زیبایی از ایثار و نوع‌دوستی را خلق کردند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.
گزارش آورده است: همچنین لازم است از مساعدت‌های ویژه‌ و مدیریت بحران توسط استاندار استان فارس و فرماندار داراب و همچنین دادستان داراب، تشکر ویژه صورت پذیرد.
بدیهی است علاوه بر این گزارش، سایر دستگاه‌های ذی ربط (پلیس‌راه، وزارت راه، قوه قضاییه) نیز گزارش‌های خود را ارسال خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، روند پیگیری جدی و قاطع درمان مصدومان و مجروحان این سانحه در بالاترین سطح و زیر نظر مستقیم وزیر آموزش و پرورش بدون وقفه ادامه دارد وگزارش های تکمیلی از اقدامات در حال انجام، منتشر خواهد شد.
حادثه واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش آموز عضو تشکیلات فرزانگان استان هرمزگان ساعت سه و 59 دقیقه بامداد جمعه - 10 شهریورماه - در شهرستان داراب فارس روی داد و در این حادثه هفت دانش آموز، سرپرست آنها و همچنین کمک راننده اتوبوس جان باختند.
به دنبال این حادثه سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش با سفر به داراب ضمن عیادت از دانش آموزان آسیب دیده در حادثه واژگونی اتوبوس به بررسی روند رسیدگی به آنها و همچنین ابعاد این حادثه پرداخت.
شهرستان داراب در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
فراهنگ**1883 **1823 دریافت: مریم جلوداران ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال