۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82656207
T T
۰ نفر

معرفی برگزیدگان دوسالانه كتاب عاشورا

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82656207
معرفی برگزیدگان دوسالانه كتاب عاشورا

تهران-ایرنا- نفرات برتر گروه های مختلف دومین دوره دوسالانه كتاب عاشورا ، جایزه دعبل خزاعی، در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی معرفی شدند.

به گزارش سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) محل برگزاری این آیین آثار منتخب در گروه ادبیات در رشته های شعر ، نوحه ، ادبیات داستانی ، ادبیات نمایشی و پژوهش ادبی نام برده شدند كه تندیس برگزیده در رشته شعر به كتاب آتش مهر اثر غلامرضا سازگار اهدا شد.
در رشته نوحه اثر برگزیده (مراثی خوشدل) ، از مهدی آصفی ، در رشته ادبیات داستانی (شب های حرم خانه ) از مریم بصیری و ( كتاب فردا مسافرم) از مریم راهی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در رشته ادبیات نمایشی از كتاب (اسب ها ) ، اثر محمد رحمانیان و كتاب ( 17 مجلس شبیه خوانی ) ، از مرید قنبری نیز در رشته ادبیات نمایشی تقدیر شد.
در رشته پژوهش ادبی به كتاب محتشم نامه اثر مهدی امین فروغی و كتاب ( بند بند عشق) اثر حمیدرضا جدیدی ، در رشته داستان كوتاه كودك و نوجوان كتاب ( پیامبر و فرزندانش) اثر نقی سلیمانی ، در رشته تصویرگری كتاب كودك و نوجوان ( پیامبر و فرزندانش 2) اثر رضا مكتبی تندیس و لوح تقدیر اعطا شد.
بنابر این گزارش در رشته مقتل (پژوهش تاریخی و ترجمه از فارسی) هیچ اثری به مرحله پایانی راه نیافت.
در رشته تصحیح كتاب ( تصحیح و منبع شناسی كتاب الاملهوف ) ، اثر مصطفی صادقی كاشانی
در رشته پژوهش فرهنگی از كتاب ' سلوك ماتم' ، اثر سید مسعود عمرانی و همچنین كتاب عار یا شعار' ، اثر مهدی مسائلی در رشته پژوهش اجتماعی كتاب ' فرهنگ سوگ شیعی' اثر محسن حسام مظاهری و در رشته ترجمه به فارسی كتاب ' روضه الاحباب ' ترجمه مظهر ادوایی به عنوان آثار برگزیده از سوی داوران معرفی و لوح تقدیر و تندیس دریافت كردند.
در این مراسم عضو بنیاد دعبل طی سخنانی گفت: مهمترین كاری كه برای امام حسین (ع) ، باید انجام شود نگارش تاریخ اجتهادی است و مقتل ها تاریخ اجتماعی برای امام حسین (ع) نیستند.
محمد اسفندیاری شرط لازم برای كار اجتهاد تاریخی را بررسی سند روایات عنوان كرد و افزود : روایات عاشورا را در سه بخش می توان بررسی كرد ، نخست روایات شخص امام حسین(ع) ، دوما روایات ائمه (ع) و در مرحله سوم روایات شاهدان و ناقلان می توان اشاره كرد.
وی گفت: باید یك یك روایات شناسنامه دار را برای شناخت بهتر عاشورا تنظیم كنیم و شرط لازم برای شناخت این روایات ارائه اسناد محكم و متقن می باشد.
اسفندیاری گفت: امروز جامعه ما به مرجع تحقیق بیشتر نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این دوره 340 اثر به دبیرخانه دومین دوره كتاب سال عاشورا ارسال شده كه 20 اثر در 18 رشته به عنوان آثار برتر برگزیده و معرفی شدند.
در دوره اول این دوسالانه كه سال 94 برگزار شد 537 اثر در 18 رشته مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت 20اثر به عنوان آثار برتر معرفی شد .
این جایزه دوسالانه به اهتمام بنیاد دعبل خزاعی برگزار می‌شود و در این دوره، معاونت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عتبه مقدس حسینی، بنیاد بین‌المللی عاشورا و انتشارات خیمه در اجرای آن مشاركت داشته‌‌اند.

فراهنگ**1417**1540**
خبرنگار:سید مهدی حسینی*انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر