۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82652289
T T
۰ نفر
فعال بازرگانی:سالیانه 12 هزارهكتار باغ پسته دراثر بی آبی خشك می شود

تهران- ایرنا - رئیس انجمن پسته ایران از خشك شدن باغات پسته كشور در اثر كم آبی خبر داد و گفت: براساس برآوردها سالانه بین 8 تا 12 هزار هكتار باغ پسته به دلیل كمبود آب و شوری خاك از بین می رود كه ادامه این روند نگران كننده است.

'محسن جلال پور' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال های اخیر و به دلیل خشكیدگی سطح زیركشت پسته به حدود 350 هزار هكتار باغ نهال و پسته رسید، در حالی كه در دهه 1380 سطح زیركشت باغات پسته كشور بیش از 400 هزار هكتار بوده است.
وی با بیان اینكه اكنون پسته در 19 استان كشور تولید می شود، اظهار داشت: بخش عمده خشك شدن باغات این محصول مربوط به استان كرمان به دلیل قدمت و سابقه طولانی تولید این محصول است. به تازگی استان های پسته خیز دیگر نیز با مشكل كم آبی مواجه شده اند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اتاق ایران پسته را از محصولات منحصر به فرد و دارای جایگاه صادراتی برشمرد و گفت: ایران در تولید پسته رتبه دوم و در صادرات رتبه اول جهان را دارد، بنابراین كاهش تولید می تواند تولیدكنندگان و منافع ملی را با خطراتی مواجه كند، زیرا سالانه بخشی از ارز كشور از محل صادرات این محصول تامین می شود.
جلال پور تصریح كرد: سالانه بخش عمده پسته ایران وارد بازارهای جهانی می شود اما نگرانی ما از نابسامان بودن وضعیت تولید این محصول در اثر كمبود آب، نبود مكانیزاسیون مناسب، یكپارچه نبودن باغات و نداشتن سیستم های آبیاری تحت فشار مناسب این محصول است.

** كاهش آفلاتوكسین در پسته ایران
این فعال بازرگانی با تاكید براینكه كیفیت پسته ایرانی از مطلوبیت لازم برخوردار است، گفت: با اقدام های صورت گرفته در سال های اخیر آفلاتوكسین پسته كاهش یافته ، اما نمی توانیم بگوییم این بیماری به طور كلی از بین رفته است.
آفلاتوكسین‌ها (Aflatoxin) سموم قارچی طبیعی هستند كه از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس(Aspergill flavus) و اسپرژیلوس پارازیتیكوس (A.parasiicus) منشأ می‌گیرند.
اگر قارچهای مولد این سموم بر روی خوراك دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشدكنند مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوكسین می‌تواند موجب بیماری در انسان یا دام شود و موجب نكروز بافتی، سیروز و سرطان كبد شود.

** وجود باقیمانده سموم در پسته
وی بخش دیگر نگرانی خود را مربوط به باقیمانده سموم و كودها در پسته دانست و افزود: لازم است كشاورزان با رعایت اصول بهداشتی و اجرای توصیه های وزارت جهادكشاورزی از سموم و كودهای شیمیایی استفاده كنند، زیرا باقیمانده سموم می تواند در كاهش صادرات نیز تاثیرگذار باشد.
موسس انجمن پسته ایران توصیه كرد: برای داشتن بازار مناسب داخلی، كشاورزان محصول خود را باید به تدریج و مستمر به بازار مصرف عرضه كنند، زیرا محدودیت و ممنوعیت در عرضه مشكل تولیدكنندگان را حل نمی كند چراكه بالا رفتن بیش از حد قیمت ها موجب كاهش مصرف نیز می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از 170 هزار تن پسته در ایران تولید شد كه از این میزان 135 هزارتن به ارزش 1.2 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.
پیش بینی می شود تولید پسته امسال حدود 235 هزارتن باشد كه بیش از 150 هزارتن آن به ارزش 1.5 میلیارد دلار صادر شود.
رئیس انجمن پسته ایران پیش از این به ایرنا گفته بود صادرات پسته كشور در نیمه دوم امسال رونق می گیرد. پیش بینی می شود ایران امسال با تولید حدود ۲۳۵ هزارتن پسته می تواند حجم صادرات را افزایش دهد و بدین ترتیب ركورد تولید پسته از سال ۱۳۹۰ زده خواهد شد.
انجمن پسته ایران در سال 1384 راه اندازی شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186**1561** گزارش: هما همت خواه**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر