به گزارش سه شنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در جلسهای با حضور اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در شركت راهآهن، آخوندی تصریح كرد: طبق برآوردها باید حدود 30 هزار واگن باری به ناوگان اضافه كنیم زیرا با تعداد موجود نمیتوان ظرفیت جابجایی بار را به پنج برابر افزایش داد و برای تامین ناوگان باری به ازای هر واگن حدود 120 هزار دلار منابع مالی مورد نیاز است.
به گفته وی، هر واگن با كشنده حدود 40 میلیارد ریال پول نیاز دارد.
وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه دستیابی به سهم 30 درصدی از حمل كالا در كشور توسط شبكه ریلی به معنی این است كه 40 میلیون تن بار جابجا شده در سال 1395 باید به 195 میلیون تن در سال 1400 افزایش یابد، یعنی باید توسعه حملونقل ریلی تا پنج برابر افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم جابجایی حملونقل مسافر توسط راهآهن نیز باید به 20 درصد برسد.
به گفته وی، سهم حملونقل ریلی در جابجایی مسافر حومهای تهران حدود 2 درصد است؛ یعنی حملونقل حومهای ریلی تهران باید یك رشد 10 برابری را تجربه كند و در كل كشور این رقم باید به 3.5 برابر وضع موجود و معادل 250 درصد افزایش یابد.
وی ابرازداشت: در صورتی كه فقط اهداف اقتصادی در سرمایهگذاری ریلی مورد نظر قرار گیرد، به طور مثال بهای بلیت هر سفر قطار حومهای ورامین- تهران به چندین هزار تومان افزایش مییابد كه باعث دفع مسافر و ترغیب آنها به استفاده از خودرو شخصی و حمل و نقل جادهایمی شود، در حالی كه هزینه ملی آن بسیار بیشتر از پرداخت یارانه از سوی دولت در این ارتباط است.
به گفته وی، روزانه 120هزار خودرو از مبدا كرج به مقصد تهران تردد می كند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد روزانه سه میلیون مسافر از طریق مترو تهران نیز تصریح كرد: مترو تهران بابت هر بلیت سه هزار ریال از دولت دریافت میكند كه در صورت قطع این پرداختی، شاهد قطع فعالیت مترو حتی در كلانشهر تهران خواهیم بود.
آخوندی گفت: افزون بر اتصال 10 استان كشور به شبكه ریلی در چهار سال پیش رو باید شبكه ریلی ایران به شبكه ریلی آسیایی متصل شود. اتصال به عراق از سه نقطه و افغانستان از سمت زابل و خواف بخشی از امنیت ملی كشور را تامین میكند.
به گفته وی، با توجه به برنامهریزی دولت برای افزایش حجم استخراج از معادن سنگان به 20 میلیون تن در سال، نزدیك به 10 میلیون تن بار روی جاده خواهد آمد و باید خط ریلی در آن مسیر دوخطه شود.
آخوندی تصریح كرد: به قدری هزینههای جاری در كشور زیاد شده است كه وقتی نوبت به توسعه حملونقل ریلی میرسد، میزان تخصیص صفر میشود.
به گزارش ایرنا، طول شبكه ریلی كشور به حدود 11 هزار كیلومتر رسیده است و دولت در نظر دارد طول این شبكه در افق چشم انداز به 25 هزار كیلومتر افزایش یابد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1961* تنظیم: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود
ایران به 3میلیارد یورو اعتبار برای تامین 3هزار واگن مسافری نیاز دارد
۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر:
82640174
تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از اتصال 10 استان باقیمانده كشور به شبكه ریلی به تامین سه هزار واگن مسافری با اختصاص سه میلیارد یورو اعتبار نیازمندیم.
سرخط اخبار اقتصاد
-
مسیرهای پیشنهادی جایگزین برای دسترسی به مهرآباد اعلام شد
تهران- ایرنا- روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مسیرهای…
-
توافق وزارت نیرو و صمت برای تامین برق تابستانه صنایع
تهران - ایرنا - مدیر عامل شرکت مدیریت تولید انتقال و توزیع نیروی برق…
-
رشد تولید و صادرات لوازمخانگی در سالهای اخیر
تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صنعت لوازمخانگی…
-
سه الزام توسعه بهرهوری در کشور
تهران-ایرنا- رئیس مرکز مدیریت طرحهای کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری…