زشت و زیبای رتبه های تک رقمی کنکور

مشهد- ایرنا- دانش آموزان خراسان رضوی امسال نتوانستند در آزمون سراسری دانشگاهها رتبه تک رقمی کسب کنند که این امر بهانه ای برای تشکیل میزگرد در ایرنای خراسان رضوی و پرداختن به آن شد.

در این میزگرد دکتر علی گنجعلی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در استان خراسان رضوی، دکتر مرتضی کرمی دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر رضا صابری معاون آموزش متوسطه اداره ‌کل آموزش و پرورش و دکتر سمیه عسکریان رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی، دکتر مجید میرزا وزیری عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و بنیانگذار شهر ریاضی شرکت داشتند.

* نظام آموزش و پرورش کشور در کنکور به بیراهه می رود
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در این میزگرد گفت: نظام آموزش و پرورش کشور در زمینه کنکور دانشگاهها به بیراهه می رود و با اینکه بارها صحبت از برچیده شدن کنکور در نظام ورود به دانشگاه ها شده است اما این اتفاق نیفتاده است.
دکتر مرتضی کرمی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که کنکور تا چه حد وجاهت دارد و تا چه میزان می تواند یک معیار قابل اعتماد برای قضاوت کردن در مورد افراد باشد، بهترین ملاک می تواند انتظار ما از آموزش متوسطه باشد.
وی اظهار کرد: آموزش متوسطه از دیدگاه علمی باید دست کم چهار کارکرد را دنبال کند که یک کارکرد آن که در جامعه ما تنها کارکردی است که مورد توجه قرار می گیرد، فراهم کردن پتانسیل ادامه تحصیل است.
وی گفت: دومین کارکردی که از آموزش متوسطه انتظار می رود، اشتغال است اما در نگاه جامعه ما گویا ایجاد اشتغال تنها وظیفه فنی و حرفه ای است.
کرمی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته برای اشتغال افراد، مهارتهای کلیدی یا مهارتهای اشتغالزا، در نظر گرفته اند که به این مهارتها 'شایستگی های محوری اشتغالزای هر کشور' می گویند.
وی اظهار کرد: بخشی از این مهارتها و شایستگی ها عبارتند از توانایی حل مساله توسط فرد، قدرت تصمیم گیری، توان انجام کار تیمی، توان برقراری ارتباط خوب و توان صبوری کردن به هنگام ناملایمات.
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انتظار سوم که می توان از نظام آموزش و پرورش داشت، تربیت شهروندی است یعنی دانش آموز در پایان دوره متوسطه و رسیدن به 18 سالگی برای ورود به جامعه کاملا آماده باشد.
وی افزود: مهارتهای شهروندی از قبیل احترام به نظر مخالف، آشنایی به حقوق انسانی و مهارت تعامل با نظر مخالف است.
وی گفت: کارکرد چهارم نظام آموزش و پرورش، پرورش مهارتهای تفکر و تعقل است که پس از پایان دوره آموزش متوسطه مهارتهای فکری و شناختی دانش آموز باید به جایی رسیده باشد که بتوان روی این مهارتها مثل قدرت استدلال و استنتاج و مهارتهای انتزاعی کار کرد.
وی ادامه داد: دانش آموز با پرورش این مهارتها و در پایان دوره متوسطه باید فرد فکور و منتقد شود و هر چیزی را به راحتی نپذیرد و به راحتی فریب نخورد چون بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد ناشی از نبود تفکر منطقی است.
کرمی گفت: در جامعه ما به 2 کارکرد اخیر یعنی تربیت شهروندی و پرورش مهارتهای تفکر و تعقل در عمل توجهی نمی شود.
وی افزود: برنامه درسی، یک جهت گیری و رویکرد دارد که آن را به پیش می برد که در برخی از رویکردها هدف، ساخت فهم و مهارتهای فکری است و رویکرد دیگر پرورش دموکراسی و تربیت شهروند موفق است و رویکرد بعدی انسان گرایانه و توجه به علایق و نیازهای دانش آموز است و برخی از رویکرد ها هم موضوعی است تا زمینه علمی دانش آموز در تحصیلات دانشگاهی قوی باشد.
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رویکرد نظام آموزشی ما رویکرد 'برنامه درسی برای کار و بقا' است یعنی دانش آموزان ما در مدرسه درس می خوانند تا در آینده بتوانند شغلی به دست بیاورند که جایگاه اجتماعی و درآمد خوبی داشته باشد و اغلب هم پزشک یا مهندس شدن مد نظرشان است.
وی افزود: در نظام آموزش و پرورش ما، مدرسه ای خوب است که در کنکور رتبه بهتری کسب کند و استانی خوب است که تعداد دانش آموزان دارای رتبه تک یا دو رقمی آن در کنکور بیشتر باشد.
وی اظهار کرد: تجربه من به عنوان کسی که در دانشگاه تدریس می کنم این است که دانشجویان موفق کسانی نیستند که رتبه های خوب در کنکور دارند.
وی گفت: چنین فضایی موجب تربیت تک بعدی فرزندانی می شود که از پس ساده ترین مسائل زندگی شخصی خود بر نمی آیند و نمی توانند زندگی خود را مدیریت کنند و زندگی آنان بیشترین مسائل و مشکلات را به ویژه از نظر روابط با همسر و فرزندان دارد.
کرمی گفت: سیطره فرهنگ برنامه درسی کار و بقا موجب شده است نداشتن رتبه های برتر کنکور توسط یک مدرسه باعث سرافکندگی آن مدرسه شود اما اگر در همان مدرسه دانش آموزی خودکشی کند یا دانش آموزش که در رشته های پرطرفدار قبول شده، ترک تحصیل نماید، مهم نیست و دیگر کسی اینها را بررسی نمی کند در حالی که باید در این زمینه پژوهش انجام داد و بررسی نمود که دانش آموزان دارای رتبه های یکم تا دهم کنکور در ابعاد مختلف زندگی چگونه بوده اند؟

* تربیت دانش آموزان برای کسب رتبه در کنکور در اهداف آموزش و پرورش ذکر نشده است
معاون آموزش متوسطه اداره ‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این میزگرد با طرح این پرسش که آیا می توان با یک یا دو رتبه تک رقمی، کامیابی یا ناکامی نظام آموزشی را ارزیابی کرد گفت: پاسخ هر انسان منصف به این سوال، منفی است و اگر پاسخ مثبت بود قطعا ما به بیراهه رفته ایم.
دکتر رضا صابری افزود: تربیت کودکان و نوجوانان برای کنکور و کسب رتبه برتر جزو اهداف آموزش و پرورش نیامده است اما در جامعه دچار یک نتیجه گرایی افراطی، نمره گرایی افراطی، تک بعدی گرایی و کنکورزدگی شده ایم و همین طرز تفکر است که وقتی یک سیستم آموزشی رتبه تک رقمی در کنکور نیاورده است حکم ناکارآمدی به آن می دهد.
وی گفت: اگر دانش آموزان استان و شهر ما رتبه تک رقمی کسب کنند البته خوشحال می شویم اما این، هدف نیست بلکه هدف در آموزش و پرورش تقویت انسانی است که شهروند خوب دارای مهارت زندگی کردن و با آستانه تحمل زیاد باشد و در راستای هدف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی تعلیم و تربیت 'تمام ساحتی' حرکت کند.
وی افزود: اکنون خانواده ها دچار این بیماری مزمن شده اند که فرزندان را از معاشرت، کسب تجربه در بازار و حضور در جامعه بازداشته اند و به نوعی آنان را قرنطینه کرده اند تا در کنکور رتبه کسب کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره ‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با دفاع از عملکرد این اداره کل گفت: دانش آموزان خراسان رضوی هر چند در آزمون سراسری امسال رتبه تک رقمی کسب نکرده اند اما در کسب رتبه های دو رقمی از رشد بسیار برخوردار هستند و آنچه که در نتایج کنکور برای آموزش و پرورش مهم است میانگین جایگاه استان در کل کشور است.
صابری افزود: طی 10 تا 15 سال گذشته آموزش و پرورش خراسان رضوی از نظر میانگین کسب رتبه برتر در کنکور جزو 10 استان برتر کشور بوده است.
وی گفت: دست کم 52 دانش آموز در استان خراسان رضوی در کنکور امسال، رتبه دو رقمی کسب کرده اند که در بین آنها رتبه هایی چون رتبه 11، 15 و 19 هم وجود دارد و هیچ فرقی بین رتبه 11 و رتبه 9 وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ما 32 دانش آموز دارای رتبه دو رقمی در کنکور داشتیم افزود: در سال تحصیلی گذشته تیم دانش آموزان خراسان رضوی در مسابقات علمی - عملی هنرستانهای کشور و مسابقات علمی- کاربردی کار و دانش کشور رتبه نخست را به دست آورد.
وی اظهار کرد: دانش آموزان خراسان رضوی در المپیاد فرش کشور نیز رتبه اول را به صورت تیمی به دست آوردند و برای نخستین بار در جشنواره مهارتهای هنری کشور نیز حایز رتبه نخست شدند.
وی ادامه داد: چندین سال است که در جشنواره نوجوان خوارزمی که به صورت کشوری برگزار می شود دانش آموزان خراسان رضوی رتبه اول را به دست می آورند.
وی گفت: امسال مدال نقره جهانی المپیاد فیزیک جهانی را 'نوید داور' از تربت حیدریه و مدال نقره المپیاد کامپیوتر را 'علی احمدی' از مشهد کسب کردند.
صابری افزود: میانگین نمره امتحانات نهایی دانش آموزان استان در امتحانات پایانی خرداد ماه امسال یک نمره ارتقا و درصد قبولی استان در امتحانات نهایی سال جاری نسبت به پارسال چند درصد ارتقا یافت.
وی تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش را باید بر اساس این شاخصها ارزیابی کرد و اینها شاخصهای وزارتخانه آموزش و پرورش است که ادارات کل استانها را بر اساس این شاخصها ارزیابی می کنند و شاخصی در وزارتخانه نداریم که استانها را بر اساس تعداد رتبه های تک رقمی در کنکور سراسری رتبه بندی کند.
وی گفت: کسب رتبه تک رقمی از نظر فضای روانی و خبری خوب است ولی جزو هدفهای آموزش و پرورش نیست.

* دانش آموزان از روز اول که وارد مدرسه می شوند مشغول آزمون کنکور هستند
نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در استان خراسان رضوی هم دراین میزگرد گفت: دانشگاه های کشور تنها مجری برگزاری آزمون سراسری (کنکور) هستند.
دکتر علی گنجعلی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد هم به عنوان یک دانشگاه مادر سعی می کند فضای برگزاری آزمون را از هر جهت فراهم کند تا داوطلبان بتوانند آنچه را که در 12 سال تحصیل خود کسب کرده اند طی چهار ساعت کنکور ارائه دهند.
وی گفت: نور، صندلی ها، بلندگوها، وضعیت ترافیک، ورودی درهای داخل دانشگاه، وجود پزشک و آتش نشانی و سایر امکانات، بررسی و سعی می شود بهترین وضعیت برای داوطلبان فراهم گردد.
وی اظهار کرد: به تصریح ناظر سازمان سنجش آموزش کشور که هر سال از برگزاری آزمونها بازدید می کند دانشگاه فردوسی یکی از بهترین برگزار کنندگان آزمونهای سراسری در کشور بوده است.
این عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اینک وضعیت به گونه ای است که دانش آموزان از روز اول که وارد مدرسه می شوند برای ورود به مدرسه بهتر آزمون می دهند و همین طور در کلاس پنجم و زمانی که می خواهند به مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان بروند باید در آزمون قبول شوند و این کنکورها همیشه وجود دارد.
گنجعلی افزود: گرچه ناراحت می شویم که جای دانش آموزان شهر یا استان ما در رتبه های یکم تا دهم آزمون خالی است ولی این موضوع مشکل بزرگی نیست که فکر کنیم عقب افتاده ایم چون باید روند و میانگین پذیرفته شدگان را ببینیم.
وی گفت: بررسی رتبه های یک تا 100 کنکور شاید بتواند ما را به نتیجه بهتری برساند اما باید توجه داشت به خاطر رقابت شدیدی که در آزمون سراسری وجود دارد تفاوت معنا دار آماری بین رتبه 9 با 15 و 20 یا حتی بالاتر و تا 100 وجود ندارد چون ممکن است با یک یا چند سوال این جا به جایی ها اتفاق بیفتد.
وی تاکید کرد: رتبه تک رقمی نیاوردن دانش آموزان خراسان رضوی و مشهد در کنکور را نباید مشکل حادی دانست بلکه باید میانگین یا حداقل رتبه های یک تا 100 کنکور را بررسی کرد یا تعداد ورودیهای خراسان رضوی و مشهد به دانشگاههای برتر را بررسی نمود.

* دانش آموزان و خانواده های آنان در حال آسیب از کنکور و آزمون هستند
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این میزگرد گفت: آموزش و پرورش یک کشتی در حال حرکت بر روی دریایی است که هم تلاطم و هم آرامش دارد و این کشتی در عین این که حرکت می کند باید خود را تعمیر کند و بتواند مسیر خود را نیز طی کند و هیچ گاه نمی تواند متوقف شود یا به عقب برگردد لذا در حال حرکت به جلو باید خود را اصلاح کند.
دکتر سمیه عسکریان افزود: آموزش و پرورش آسیب شناسی درون سازمانی هم دارد به طور مثال طی سه سال گذشته در این استان 'کمیته کیفیت بخشی سلامت روانی، اجتماعی' برگزار شد که اقدامی کم نظیر یا بی نظیر است و مساله کنکور از سه سال گذشته در این کمیته پیگیری شده است.
وی گفت: رصدهای ما هم در این کمیته نشان می دهد که دانش آموز و خانواده وی از کنکور و آزمون آسیب می بیند و این امر را آموزش و پرورش قبول دارد و در حال اصلاح خود است.
وی افزود: چندی پیش نیز دکتر حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد که در این معاونت به دنبال این هستند که آزمون مدارس استعدادهای درخشان را از پایه هفتم حذف کنند چون موجب کشیده شدن اضطراب به دوره ابتدایی شده است و والدین از اول ابتدایی، مدرسه ای را انتخاب می کنند که فرزندشان با تحصیل در آن بتواند در مدارس تیزهوشان پذیرفته شود.
وی ادامه داد: تعدد نوع مدارس هم یکی از مشکلات است و آموزش و پرورش به دنبال محدود کردن این تعدد است به گونه ای که طی دو سه سال گذشته جلو گسترش مدارس نمونه و استعدادهای درخشان گرفته شد.
عسکریان گفت: این مدارس قبلا رشد فزاینده ای داشت که روندی اشتباه بود لذا به دنبال این هستند که مدارس مختلف تجمیع شده و در یک قالب و روند حرکت کنند.
وی افزود: در ایجاد این وضعیت تنها آموزش و پرورش مقصر نیست و اگر گردش مالی موسسات مختلف غیر دولتی کنکوری بررسی شود مشخص می شود که چه هجمه ای بر روی خانواده ها و حتی آموزش و پرورش وجود دارد.
وی اظهار کرد: حتی در تلویزیون نیز با انبوهی از این تبلیغها مواجه هستیم که این امر در اختیار آموزش و پرورش نیست لذا آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند فرهنگ و تفکر نسبت به کنکور را تغییر دهد.
وی گفت: دست آموزش و پرورش در این زمینه به سوی رسانه ها دراز است که بیشتر با آموزش و پرورش عجین باشند تا بتوان خانواده ها را به سوی راه درست هدایت کرد.
عسکریان افزود: باید از دانش آموزانی که در رشته های پرطرفدار نظیر پزشکی قبول می شوند آزمون سلامت روانی گرفته شود که مشخص شود با این فشار و اضطراب پس از کنکور چه وضعیتی دارند و در چه موقعیتی هستند.
وی گفت: ورود به بازار کار با قبولی در دانشگاه میسر نمی شود و شاید تنها یکی از فاکتورهای موفقیت در اشتغال باشد.
وی اظهار کرد: چیزی که می تواند در به دست آوردن شغل کمک کند، ارتباط موثر و خلاقیت در کار است چون بسیاری از دانشجویان در دانشگاههای خوب درس می خوانند اما نمی توانند در حوزه کاری موفق باشند.
وی ادامه داد: تحقیق در این زمینه و انتشار نتایج آن می تواند کمک کننده باشد.
عسکریان گفت: یکی از راهها برای حل این مشکل در آموزش و پرورش، جدی تر گرفتن مبحث 'هدایت تحصیلی' است که در این ارتباط برای شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان، طرح شهاب به صورت دراز مدت و 10 ساله در مقطع ابتدایی در حال اجراست.
وی افزود: در این طرح استعدادها در همه حوزه ها از جمله حوزه های هنری، روابط اجتماعی، بدنی و زیبایی شناسی، شناسایی و پرورش می یابد.
وی اظهار کرد: تغییر نگرش خانواده ها به موضوع آموزش و پرورش به سرعت اتفاق نمی افتد و در این زمینه باید آموزش و پرورش، دانشگاهها و رسانه ها سالها تلاش کنند تا کیفیت بخشی در حوزه آموزش و پرورش تحقق یابد.

*کنکور، امتحان نیست یک مسابقه است
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و بنیانگذار شهر ریاضی نیز در این میزگرد با تاکید بر نقش اثر گذار رسانه ها در زمینه کنکور گفت: رسانه ها اغلب در مقطع اعلام نتایج کنکور به آسیب شناسی می پردازند در حالی که باید در طول سال هم این مباحث طرح شود.
دکتر مجید میرزا وزیری افزود: به اندازه کافی در حوزه آموزش و پرورش آسیب شناسی شده است و به طبیب حاذقی نیاز است که درمان را آغاز کند نه تفتیش را.
وی گفت: کنکور، امتحان نیست بلکه یک مسابقه است زیرا در امتحان یک نمره صفر تا بیست وجود دارد و چنانچه به شکل عادلانه و معقول برگزار شود با نتیجه آن می توان دانش آموز و دانشجو را سنجید.
وی اظهار کرد: اما در کنکور افراد رتبه بندی می شوند و دانش آنها سنجیده نمی شود.
وی ادامه داد: کنکور، آئینه تمام نمای نظام آموزشی ما نیست و فقط افراد را به یک ترتیبی مرتب می کند.
میرزاوزیری گفت: برگزاری آزمون و تکیه بر آن چیز خوبی نیست زیرا تمام ویژگی های افراد را از آنها می گیرد.
وی افزود: روش شناسایی ما در کنکور نیز نادرست است زیرا به دانش آموز می گوییم اگر جمع امتیازهایش در تمام دروس به حد نصاب برسد وارد مدارس تیزهوشان یا دانشگاه می شود.
وی اظهار کرد: در کنکور نیز اگر کسی در همه درسها 50 تا 60 درصد سوالات را درست پاسخ دهد رتبه خوب کسب می کند اما اگر دانش آموزی صد درصد سوالات یک درس را پاسخ صحیح بدهد و بقیه را پاسخ صحیح ندهد، رتبه ای کسب نمی کند.
وی ادامه داد: بدین ترتیب در نظام کنکور استعداد کشی می کنیم به این معنی کسی که در یک رشته عمیق شده موفق نمی شود اما کسی که از هر رشته ای مقداری دانش کسب کرده موفق می شود.
وی گفت: در کنکور امسال شهرهای تربت حیدریه و یزد نتایج خوبی گرفته اند لذا ما اگر دنبال دلیل هستیم نباید به دنبال دلیل کشوری باشیم به عنوان مثال، بی انگیزگی یا نبود شغل مناسب، دلیل کشوری است اما دلیل شهر ما چیست؟ چرا دانش آموزان یزدی و تربتی که این بی انگیزگی ها و نا امیدی از اشتغال را نیز دارند رتبه خوب کسب می کنند اما دانش آموزان بقیه نقاط کشور نه؟
1922/ 6053 خبرنگار: کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال