معاون وزیرصنعت:خودروی مشترک ایران- رنو سال آینده وارد بازار می شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: 300 هزار دستگاه خودرو با برند رنو در یک دوره پنج ساله در کشور ساخته می شود و تولیدات از اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «منصور معظمی» امروز (دوشنبه) در پایان مراسم امضای قرارداد همکاری توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت «پرتو نوین ناصح» و گروه خودروسازی رنو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: بیش از 660 میلیون یورو در مرحله نخست این قرارداد، سرمایه گذاری شده است.
این مقام مسئول با اشاره به استانداردهای خودرویی در جهان، تصریح کرد: به دنبال ارتقای کیفی خودروها از طریق مشارکت با برندهای بین المللی هستیم.
رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینکه در تلاشیم خودروهایی بسازیم که کیفی بوده و در توان مالی خرید مردم باشد، افزود: در این مشارکت سه جانبه، شرکت رنو و بخش خصوصی داخلی سرمایه گذاری کرده اند و ایدرو نیز مجموعه ای را خریداری و در آن سرمایه گذاری کرده است، بتدریج نیز تیراژ تولید را افزایش خواهیم داد.
معظمی گفت، این مشارکت با 40 درصد داخلی سازی آغاز می شود و با گذشت یک سال و نیم به 60 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید با ارتقای کیفیت به دنبال کاهش قیمت تمام شده نیز باشیم، تاکید کرد: باید تولید قطعه سازان کشورمان به گونه ای باشد که در این محصولات استفاده شود؛ این مهم در قرارداد پیشگفته به رنو واگذار شده تا قطعات و محصولات نهایی با مسئولیت رنو صادر شود.
وی با اشاره به ارتقای 13.5 درصدی میانگین کیفیت انواع خودرو در یک سال اخیر، اظهار داشت: البته هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و در تلاشیم خودروسازان را مجبور به لحاظ و رعایت کردن استانداردها سازیم.
معظمی همچنین گفت: ایدرو هیچ گاه به دنبال بنگاه داری نبوده و نیست، بلکه صرفا جاده صاف کن و شتابدهنده است؛ سهم ایدرو در این قرارداد تنها 20 درصد است و دولت هر زمان که بخواهد می تواند سهام ایدرو را واگذار کند.
رئیس هیات عامل ایدرو در پایان تصریح کرد: ایدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت خودروسازان داخلی هیچ دخالتی نداشته و ندارد، بلکه همه خودروسازان خصوص اند.
به گزارش ایرنا، امروز قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.
در شرایط پس از برجام، شرکت رنو آستین ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد.
همکاری رنو در ایران پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همکاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی گردد؛ زمانی که سکوی خودروی ال 90 (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.
این شرکت از طرفی با پارس خودرو (شرکت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همکاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اکنون پارس تندر، کولیوس و ساندرو را در تولید مشترک خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر 90 و تندر پیکاپ را با ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می کند.
مدیران عامل هر دو خودروسازی بزرگ ایران، در آن زمان خود را شریک قدیمی رنو و محق برای ادامه همکاری می دانستند؛ این روند ادامه یافت اما رنو با هیچ کدام از دو شرکت قرارداد امضا نکرد و سرانجام امضای قرارداد با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) را پذیرفت.
دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه ایدرو و رنودر دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیر عامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.
البته رنو علاوه بر اینکه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترک نکرد و محصولاتی دیگری همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو هاچ بک و استپ وی را به بازار ایران آورد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشار:

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال