قطار برای رسیدن به کرمانشاه رکورد زد

کرمانشاه- ایرنا- تاریخ راه آهن ایران رکورد ریلی گذاری را در پروژه راه آهن کرمانشاه شکست به طوریکه در طول چهار سال 176 کیلومتر ریل گذاری از فیروزان در استان همدان تا شهر کرمانشاه انجام شد و این نشان از اراده و همت جمعی مسئولان کشور در لبیک به وعده رئیس جمهوری به مردم کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ چرخه حمل و نقل در منطقه غرب کشور بدون خطوط ریلی و قطار می لنگد و هموطنان این خطه از کشورمان با وجود وعده های بسیاری از سال های گذشته سوت قطار را نشنیدند و در پایان دولت یازدهم یکی از مطالبات جدی مردم غرب کشور پس از 27 سال محقق شد.
استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان با چهار میلیون نفر جمعیت اکنون فاقد خطوط ریلی هستند و ورود قطار به کرمانشاه می تواند به توسعه این منطقه و تسهل در رفت و آمد مردم این سه استان کمک کند و برای دولت نیز که زمینه و بستر این کار زیربنایی را انجام داده از هر لحاظ توجیه فنی و اقتصادی دارد.
مطالعات طرح راه آهن کرمانشاه از سال 69 شروع شد اما 11 سال بعد از آن یعنی در سال 1380 مرحله اجرای این طرح آغاز گردید و در طول یک دهه یعنی تا سال 1390 راه آهن از اراک به ملایر رسید یعنی هر سال 9 کیلومتر و در مجموع 90کیلومتر از این خط اجرا شد تا به تدریج وارد غرب کشور و شهر کرمانشاه شود.
سرعت اجرای این پروژه برای رسدن به کرمانشاه که مرکزیت غرب کشور را دارد برخلاف سرعت بالای قطار، لاک پشتی بود و از سال 90 تا 92 نیز به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی کشور این پروژه مورد توجه قرار نگرفت و در اولویت مسئولان امر نبود.
استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به صورت مستقیم و هر روز پیگیر ورود اولین قطار تاریخ به کرمانشاه بودند و در قالب بازدیدهای هفتگی با حضور مسئولان ملی و استانی روند اجرای این پروژه را از نزدیک پیگیری می کردند.
مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه که به صورت مستقیم این طرح را پیگیری می کرد در گفتگو با خبرنگار ایرنا، به چگونگی اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، طرح راه آهن غرب کشور به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفت.
وی اظهار کرد که از سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید پروژه راه آهن غرب کشور را که به ملایر رسیده بود، تحویل گرفت اما از ملایر تا کرمانشاه اقدامی در راستای اجرای این طرح انجام نشده بود.
او به سرعت بخشیدن به اجرای این طرح در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: از سال۹۲ ریل گذاری از ملایر تا فیروزان به طول ۶۵ کیلومتر انجام شد و این قطعه و همچنین ایستگاه های نهاوند و فیروزان هم امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در سفر 27 تیر ماه سال 95 دکتر روحانی و کاروان دولت تدبیر و امید به استان، رئیس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه چند قول داد که رساندن قطار به کرمانشاه تا قبل از پایان دولت یازدهم یکی از این قول ها بود که خوشبختانه محقق شد.
نیک کردار به تلاش مضاعف مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله شخص وزیر راه و پیگیری های مسئولان استان به ویژه استاندار برای شتاب بخشی در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: قطعه ملایر تا کرمانشاه به طول 176 کیلومتر در سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت که با همت و اراده مسئولان و پرسنل تخصصی حوزه زیرساخت راه آهن خوشبختانه به ثمر نشست و رکورد ریل گذاری در کشور را شکست.
وی با بیان اینکه بیشتر میزان ریل گذاری خط ملایر تا کرمانشاه در طول سال 95 انجام شد، گفت: در مجموع 12هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.
به گفته او، در سال 95 که بخش زیادی از ریل گذاری انجام شد، براساس موافقت نامه حدود هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار داشت و علاوه بر آن هزار و 700 میلیارد ریال هم به اعتبارات آن اضافه کردند تا کار به سرانجام برسد یعنی ظرف یک سال سه هزار و 200 میلیارد ریال در این پروژه هزینه شد.
وی اضافه کرد که در مدت پنج ماه یعنی از اسفند سال 95 که ریل گذاری شروع شده تاکنون، ۱۱۰ کیلومتر از فیروزان تا کرمانشاه ریل گذاری انجام گرفت که این کار بی سابقه است.
او به این نکته اشاره کرد که در دولت تدبیر و امید بطور میانگین سالی ۴۴ کیلومتر راه آهن ساخته شده در صورتیکه در۱۰سال بین سال های 1380 تا 1390 سالی ۹ کیلومتر از اراک تا ملایر انجام شده یعنی این رقم پنج برابر شده و سرعت کار۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه این گفتگو به ساخت ایستگاه راه آهن کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: این ایستگاه با سرعت در حال ساخت است و پس از تحویل این طرح به شرکت راه آهن و استقرار پرسنل و انجام دیگر خدمات مورد نیاز، حرکت قطار و جابجایی مسافر از سه ماه دیگر آغاز می شود.
وی اتصال این خط ریلی به مرز خسروی را از جمله برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: براساس برنامه قرار است تا سال آینده این خط ریلی از کرمانشاه به اسلام آبادغرب برسد و سپس وارد شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، ورود قطار به استان را دارای مزایای فراوانی دانست و گفت: سفر ارزان ایمن یکی از مزایای قطار است و همچنین در حوزه حمل و نقل بار هم به کاهش هزینه ها کمک شایانی می کند.
نیک کردار به 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان در قصرشیرین اشاره کرد و افزود: قطار در حمل و نقل کالا به داخل و خارج از کشور تاثیر بسزایی دارد و با اتصال راه آهن کشورمان از طریق مرز خسروی به بندر لازقیه سوریه و سپس اروپا می توان از مزایای خطوط ریلی استفاده بیشتری برد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال