حضور 174 منتخب معلول در شوراهای شهر و روستا، تلنگری بر وجود صدای گروه های خاموش است

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: حضور 174 نفر منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای كشور دارای معلولیت كه بدون هیچ برنامه ریزی قبلی رخ داده است، می تواند صدای گروه های خاموش جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی ربیعی در نخستین نشست معلولین پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای كشور در محل سازمان بهزیستی افزود: وجود 174 فرد دارای معلولیت در شوراهای شهر و روستای كشور كه توانایی های ذهنی و اندیشه های بزرگی دارند می تواند در فصل جدیدی در سیاست گذاری های شهری و روستایی برای افراد دارای معلولیت و نیازهای خاص باشد.
وی ادامه داد: امروز متاسفانه صدای افراد دارای نیازهای خاص كمتر شنیده می شود و كسانی كه بلندگوهای بیشتری دارند صدای خود را به جامعه منتقل می كنند؛ بلندگو ها حقانیت می آورد و برخی ها با تكرار كردن و بلند صدا كردن، واقعیت نمایی می كنند بنابراین باید شرایطی ایجاد كنیم تا صداهای كمتر شنیده شده ، بازتابانده شوند و با برنامه ریزی و سیاستگذاری بر مشكلات غلبه كنیم.
ربیعی گفت: امروز در تعاریف توسعه یافتگی ، 'توجه به اقشار خاص' یكی از شاخص های توسعه یافتگی به شمار می رود اما فراتر از آن باید به این شاخص به عنوان یكی از شاخص های جامعه اخلاقی و دینی توجه داشت .
وی تاكید كرد: 'میزان توجه به اقشار خاص' به عنوان خط كش انسانی و اخلاقی جوامع محسوب می شود بطورمثال توجه به سالمندانی یكی از این شاخص ها است اما متاسفانه در دوره های اخیر ، سالمندان دارای ناتوانی به نوعی از خانواده ها دور می شوند .
وزیر رفاه اضافه كرد: منظور از 'توجه' این است كه چقدر در سیاستگذاری ها به افراد دارای نیازهای خاص توجه می شود.
ربیعی گفت: میزان حركت روان و فقددان انسدادهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی برای افراد دارای ناتوانی ، شاخص توسعه یافتگی یك جامعه محسوب می شود.
وی تاكید كرد: عدالت در این است كه برای افراد دارای نیازهای خاص، تبعیض مثبت قائل شویم.
وزیر رفاه گفت: اكنون با نابرابری های منطقه ای روبرو هستیم و باید بكوشیم نابرابری های حاشیه شهرها را نیز از بین ببریم؛ قابل قبول نیست كه فردی از خانواده ای فقط ارزش لباسی كه پوشیده، یكصد میلیون تومان باشد اما فرد دیگری با 12 میلیون تومان بدهی به سختی زندگی كند.
ربیعی تاكید كرد: كاهش فقر و محو نابرابری های مختلف نیاز به برنامه ریزی دارد.
وی در ادامه سخنانش به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره كرد و گفت: این لایحه در دولت تصویب اما در مجلس با مشكلاتی روبرو شد و اكنون تلاش داریم آن را احیا كنیم و نخستین كار ما این است كه این لایحه را دنبال كنیم و در صحن مجلس به تصویب برسانیم تا بودجه سال 97 بر اساس آن بسته شود.

**حركت با ویلچر همانند حركت عابرپیاده شد
وزیر رفاه اظهار داشت: اقدام بعدی ما این است كه شهر باید مناسب حركت معلول و سالمند شود. ما در كمیسیون اجتماعی مصوبه ای گرفتیم كه طبق آن حركت با ویلچر همانند حركت عابر پیاده تلقی شود چراكه قبل از این حركت با ویلچر به عنوان حركت با خودرو تلقی می شد و تا سه هفته دیگر آن را در هیات وزیران مصوب خواهیم كرد.
ربیعی افزود: همچنین باید روی 'بردن آموزش به خانه های كودكان ناتوان' كار كنیم البته تركیب خانه و محیط اجتماعی و عادی سازی حضور كودكان در سایر افراد جامعه نیز مهم است .
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اشتغال برای افراد دارای معلولیت گفت: اولویت برنامه های اشتغال به ویژه اشتغال روستایی برای گروه های هدف سازمان بهزیستی و كمیته امداد است.
وی ادامه داد: همچنین از این به بعد آموزش های فنی و حرفه ای باید متناسب با فیزیك معلولین نیز باشد و نخستین مركز آموزش فنی و حرفه ای با این هدف در هرمزگان افتتاح شده است.
اجتمام**9185 ** 1418
خبرنگار: سادات حسینی خواه ** مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه