۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82608093
T T
۰ نفر

پشتوانه سازی؛ مسیر طلایی كشتی ایران

۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82608093
پشتوانه سازی؛ مسیر طلایی كشتی ایران

تهران - ایرنا - تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو ماه اخیر در مجموع با كسب ٤٦ مدال موفق به كسب عناوین قهرمانی در آسیا شدند. عناوینی كه هر چند برای كشتی ایران كوچك است، اما نشان از توجه فدراسیون نشینان به پشتوانه سازی دارد.

رقابت های كشتی آزاد و فرنگی قهرمانی آسیا به ترتیب در رده های سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در اردیبهشت، خرداد و تیرماه در كشورهای هند، چین تایپه (تایوان) و تایلند برگزار شد و نمایندگان ایران در مجموع ٢٢ مدال طلا، ١٣ نقره و ١١ برنز كسب كردند و در هر سه رده سنی بر بام آسیا ایستادند.
آنچه كه بیشتر در این نتایج می تواند برای كشتی ما حائز اهمیت باشد، آینده نگری فدراسیون و توجه به كشتی پایه و پشتوانه سازی است. توجه به كشتی پایه در سایه پیاده سازی ایده های غلامرضا محمدی و علیرضا لرستانی مربیان برجسته رده های سنی نوجوانان در كشتی آزاد و فرنگی محقق شد.
برگزاری مسابقات كشتی قهرمانی كشور، رقابت های عمومی، لیگ جوانان و بزرگسالان، تورنمنت های مختلف داخلی و بین المللی، رقابت های قاره ای و جهانی سبب شده تا كشتی در سال های اخیر به یكی از پركارترین فدراسیون های كشور تبدیل شود.
اما یكی از دستاوردهای مهمی كه سبب شده تا شایسته سالاری جایگزین ورزشكار سالاری در رشته پرمدال كشتی شود، برگزاری قانونمند رقابت های انتخابی تیم های ملی در هر سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است و ورزشكاران برای كسب مجوز در این رقابت ها به طور حتم باید در یكی از رقابت های داخلی حضور داشته و روی سكو بروند.
این موضوع سبب شده كه امید و انگیزه برای ورزشكاری كه در دورترین نقطه كشور قرار دارد برای پوشیدن دوبنده تیم ملی زنده شود. «امید آرامی» دارنده مدال طلای نوجوانان جهان در كشتی فرنگی از جمله این افراد است كه از استان سیستان و بلوچستان خود را به عنوان یكی از پدیده های كشتی فرنگی ایران معرفی كرده و حتی یكی از امیدهای كسب مدال طلا در رقابت های جهانی سال 2017 جوانان جهان در فنلاند است.
برگزاری رقابت های انتخابی سبب بروز و ظهور پدیده های ناشناخته كشتی در همه رده های سنی كشتی كشور شده و در مرحله نهایی انتخابی تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان شاهد ظهور كشتی گیرانی بودیم كه تا سال ها به واسطه حضور برخی نامداران، اجازه خود نمایی در میدان های بزرگی را نداشتند، اما اكنون به واسطه برگزاری مسابقات انتخابی، می توانند در رقابت های جهانی خود نمایی كنند.
كشتی ایران اكنون در مسیری قرار گرفته كه دیگر تنها متكی به یك یا چند ستاره نیست و همه ساله شاهد ظهور پدیده هایی هستیم كه در صورت توجه به آنان و انجام تمرینات مستمر می توانند نتایج درخشانی را برای كشتی كشور در المپیك 2020 توكیو رقم زنند.
كسب عناوین قهرمانی تیم های كشتی آزاد و فرنگی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در رقابت های قهرمانی آسیا نیز به دلیل برنامه ریزی و توجه به همه داشته ها و ظرفیت های كشتی كشور حاصل شده و به همین دلیل اكنون توقعات از كشتی ایران فراتر از آسیا و نگاه به رقابت های جهانی در هر سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است كه باید عیار اصلی كشتی گیران ایران را مشخص می كند.
به طور قطع موفقیت های كسب شده مقدمه ای برای حضور موفق در بازی های آسیایی ٢٠١٨ جاكارتا و المپیك ٢٠٢٠ توكیو با میدان دادن به جوانان و توجه ویژه به پشتوانه سازی است.
رقابت های كشتی قهرمانی نوجوانان جهان شهریور ماه در یونان، رقابت های كشتی جوانان جهان نیز در تامپر فنلاند و بزرگسالان جهان نیز اوایل مرداد ماه در پاریس برگزار می شود.
نتایج كشتی گیران كشورمان در رقابت های قهرمانی آسیا به شرح زیر است:
تیم كشتی آزاد نوجوانان ایران با كسب 4 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز و 79 امتیاز قهرمان رقابت های آسیایی تایلند شد.
تیم كشتی فرنگی نوجوانان كشورمان با كسب 3 مدال طلا، 5 نقره و یك برنز و 87 امتیاز عنوان قهرمانی رقابت های كشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی آسیا در تایلند را از آن خود كرد.
تیم ملی كشتی آزاد جوانان با كسب 3 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز و با 69 امتیاز به عنوان قهرمانی رقابت های آسیایی 2017 در چین تایپه رسید.
تیم ملی كشتی فرنگی جوانان با كسب 5 مدال طلا و 2 مدال نقره و كسب 71 امتیاز قهرمان رقابت های آسیایی 2017 در شهر تایچونگ كشور چین تایپه شد.
تیم كشتی آزاد بزرگسالان ایران با كسب 3 مدال طلا، یك نقره و 4 برنز و 71 امتیاز به عنوان قهرمانی سی امین دوره رقابت های كشتی آزاد آسیا در هند رسید.
تیم كشتی فرنگی بزرگسالان ایران با 4 مدال طلا، یك نقره و 2 برنز و كسب 69 امتیاز بعنوان قهرمانی بیست وهفتمین دوره رقابت های كشتی فرنگی آسیا در هند رسید.
البته به این آمار باید 2 طلا و 3 برنز كشتی فرنگی و 3 طلا، یك نقره و 2 برنز كشتی آزاد در چهارمین دوره بازی های همبستگی كشورهای اسلامی را نیز اضافه كرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1067**
تنظیم: رضا رمضانی انتشاردهنده:علی خورسندی
۰ نفر