۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82607451
T T
۰ نفر
شمخانی: رویكردهای تجزیه طلبانه می تواند بستری برای توسعه طمع ورزی دشمنان عراق باشد

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رویكردهای تجزیه طلبانه می تواند بستری برای توسعه طمع ورزی دشمنان عراق و زمینه ساز ایجاد ناامنی و بی ثباتی در آینده این كشور باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سرلشكر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحیالی وزیر دفاع عراق كه به تهران سفر كرده است عصر امروز (یكشنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقه و روابط دفاعی میان دو كشور با وی گفتگو كرد.
علی شمخانی در این دیدار با تجلیل از ایستادگی حماسی مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق برابر تهدیدات گروه های تروریستی اظهار داشت: همكاری نزدیك میان كشورهای قربانی تروریسم در منطقه به منظور مقابله نظامی، امنیتی و فرهنگی با تروریسم ضرورتی اجتناب ناپذیر و عاملی بازدارنده در مسیر شكل گیری مجدد تروریسم و دخالت نظامی بیگانگان به بهانه مقابله با آنان خواهد بود.
شمخانی افزود: در حالی كه مقامات آمریكایی و ائتلاف ادعایی مقابله با تروریسم، بازپس گیری مناطق اشغال شده از سوی داعش را نیازمند نبردی هفت ساله عنوان می كردند؛ دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق با حمایت مرجعیت دینی و با اتكا به توان و استعداد بومی خود توانستند در مدت كوتاهی سرزمین های اشغالی را آزاد و تروریست های تكفیری را به خاك مذلت بنشانند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وحدت سرزمینی و یكپارچگی ملی در عراق را ضامن ثبات، امنیت و حفظ منافع همه اقوام و طوایف عراق دانست و تصریح كرد: رویكردهای تجزیه طلبانه می تواند بستری برای توسعه طمع ورزی دشمنان عراق و زمینه ساز ایجاد ناامنی و بی ثباتی در آینده این كشور باشد.
نماینده مقام معظم رهبری تاكید كرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته پشتیبان نیروهای مسلح عراق خواهند بود و در راستای استقرار كامل امنیت و آرامش در این كشور و محو كامل تهدیدات تروریستی در تمام عرصه های مورد نیاز از جمله بازسازی و توسعه شهرها همكاری خواهند داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه به ویژه جنایت های اخیر رژیم صهیونیستی در قدس تاكید كرد: قیام مردم فلسطین با گستردگی كم سابقه در مسجدالاقصی پاسخ كوبنده ای به سیاست های سازشكارانه و توطئه آمیز پاره ای از كشورهای منطقه و تلاش مذبوحانه آن ها برای عادی سازی روابط با غاصبان سرزمین های اسلامی است.
وی با تاكید بر ضرورت افزایش اتحاد و همدلی كشورهای اسلامی و اتكاء به آموزه ها و اشتراكات اصیل اسلامی خاطر نشان ساخت: امروز جهان اسلام برابر تهدیدی تاریخی و خطرناكتر از فتنه تكفیری ها قرار گرفته است و آن به حاشیه بردن مساله فلسطین و بزرگنمایی مسائل انحرافی به عنوان تهدید اول جهان اسلام است.
سرلشكر عرفان الحیالی وزیر دفاع عراق نیز در این دیدار با ابراز قدردانی از پشتیبانی‌های بی دریغ دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران از عراق در مبارزه با تروریسم و نقش تعیین كننده این حمایت‌ها در پیروزی ملت عراق برابر داعش تاكید كرد: باتوجه به اهداف و منافع مشترك ایران و عراق تقویت ساز و كارهای گسترش همكاری ها در عرصه های مختلف ضروری است.
وزیر دفاع عراق گفت:ارتش عراق به صورت مستقل ومتكی به تجربه های نسال های اخیر خودبا هرگونه تجاوز و اشغال خاك این كشوربرخورد نموده و اجازه شكل گیری فتنه جدید از سوی تروریستهای تكفیری وحامیان خارجی آنها كه بدنبال تجزیه عراق هستند را نخواهد داد.
به گزارش ایرنا وزیر دفاع عراق روز گذشته – شنبه – به دعوت همتای ایرانی خود و برای دیدار و مذاكره با سردار دهقان وزیر دفاع و مقامات بلند پایه سیاسی- دفاعی كشورمان وارد تهران شد.
یادداشت تفاهم همكاری دفاعی میان ایران و عراق از جمله برنامه‌های این سفر است كه روز گذشته به امضای وزیران دفاع دو كشور رسید.
سیام**1751
تنظیم: خسرو محمدی*ناشر:امیركاردان راد

سرخط اخبار سیاست