ال‌موندو:‌ اسپانیا در ورود به بازار ایران عقب مانده است

مادرید- ایرنا- روزنامه ال موندو در گزارشی نوشت: در حالی‌ که کشورهای مهم جهان از فرصت استفاده کرده و وارد بازار ایران شده ا‌ند، اسپانیا با غفلت از ورود به این بازار عقب مانده است.

به گزارش ایرنا، ال موندو ادامه داد: آلمانی ها، آمریکایی ها و فرانسوی ها اولین قراردادها را پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران به دست آورده اند و در حالی که شرکت های خارجی در حال ساختن کلکسیونی از قراردادهای پرسود با ایران هستند، اسپانیایی ها در آخر صف در حال انتظار باقی مانده اند.
این روزنامه در ادامه نوشت: پس از چندین دهه توقف، شرکت های توتال فرانسه، فولکس واگن آلمان یا ایرباس و بوئینگ پس از تحریم ها وارد بازار ایران شدند اما به رغم 400 سال روابط دیپلماتیک، به عقیده چندین کارشناس، ترس یا عدم شناخت باعث شده که شرکت های اسپانیا از دنبال کردن کشورهای دیگر، صرف نظر کنند.
این نشریه افزود: روز 14 ژوییه 2015 ، ایران و گروه 5+1، یک توافق تاریخی برای جلوگیری از یک برنامه هسته ای ایران با اهداف نظامی را امضا کردند. در ازای آن، هیجدهمین اقتصاد جهانی‌ شاهد آزاد شدن 25 میلیارد یورو از ذخائر خارجی، اجازه برای صادرات نفت و ورود به سیستم بانکی جهانی‌ سوییفت بود.
این روزنامه تصریح کرد: ایران سال 2016 را به لطف افزایش تولید نفت و صادرات با 12.5درصد تولیدات ناخالص داخلی‌ به پایان رساند.
ال موندو نوشت: در ماه جاری، شرکت توتال یک سرمایه گذاری نزدیک به چهار میلیارد و 400 میلیون یورو برای بهره برداری در قالب سرمایه گذاری مشترک از میدان گازی پارس جنوبی را امضا کرد. روز بعد از آن، فولکس واگن اعلام کرد صادرات خود به ایران را از سر می‌ گیرد.
این روزنامه تصریح کرد :در موازات با فرانسوی ها و آلمانی ها که بازگشته ا‌ند، ایران و بوئینگ آمریکا نخستین قرارداد فروش هواپیما از زمان شاه ، معادل با دو میلیارد و 600 میلیون یورو را امضا کردند و در حال آماده کردن قراردادی دیگر معادل با 14 میلیارد و 500 میلیون یورو هستند. از سوی دیگر، چندین فروند از 100 هواپیمای خریداری شده از ایرباس در پایان سال گذشته به مبلغ 15 میلیارد و 800 میلیون یورو، در ایران فرود آمدند.
نشریه یاد شده ادامه داد: این زنجیره قراردادها، به رغم فشارها و تهدید های «دونالد ترامپ» مبنی بر پایان دادن به توافق هسته ای که سازمان بین المللی انرژی هسته ای انطباق آن را گواهی کرده، صورت گرفته است.
در ادامه گزارش آمده است: ترس از اینکه یک چرخش بزرگ ترامپ (که نمی‌ تواند توافق هسته ای را به طور یکطرفه لغو کند)، به سرمایه گذاری ها آسیب برساند، یکی‌ از دلایلی است که باعث می‌ شود شرکت های اسپانیایی بر درشکه سرمایه گذاری سوار نشوند.
«رضا پیرپیران» رایزن تجاری سفارت ایران در مادرید در این مورد اشاره دارد: هنوز برای اتخاذ هرگونه ریسک، محتاطانه و با ترس عمل می‌ کنند. آنهایی که در شرایط موجود پیشگام شوند و مناقصه پروژه های ارائه شده از سوی ایران را برنده شوند، مزایای بیشتری نسبت به آنهایی که صبر می‌ کنند تا همه چیز به حالت عادی بازگردد، خواهند داشت.
«شاهرخ حبیبی» مدیر دفتر مشاوره 'ایبرو پرسیا' متخصص در بازار ایران، به 'تحریم های نامرئی' به عنوان دیگر مانع اشاره می‌ کند.
وی می‌ گوید: اگر کارآفرین متعلق به یک بخش حساس نظیر فناوری باشد که نوآوری را به همراه دارد، به احتمال زیاد از سوی مشتریان آمریکاییش در زمان آغاز مذاکرات با ایران، مورد هشدار قرار خواهد گرفت. افزون بر آن، کارآفرین مذکور می‌ تواند به دلیل داشتن ویزای ایرانی در گذرنامه خود، در هنگام ورود به آمریکا با مشکلاتی روبه رو شود.
ال موندو به نقل از حبیبی نوشت: با این حال، تجربه یک کارآفرین اسپانیایی در بازدید از یک شرکت محلی در ایران، بسیار مثبت است. کار آفرینان اغلب از اندازه و توسعه تکنولوژیکی ایران شگفت زده می‌ شوند.
روزنامه ادامه داد: شرکت توباثکس (tubacex )، در پایان ماه می‌ یک قرارداد 556 میلیون یورویی برای تولید لوله های فولاد امضا کرد که بزرگترین قرارداد تا این زمان بین اسپانیا و جمهوری اسلامی ایران است. افزون بر آن، تله پیتزا به تازگی یک مغازه در تهران به عنوان بخشی از یک توافق با شرکت محلی ام آی جی به مبلغ 100 میلیون یورو باز کرده و شرکت هتلداری ملیا، نخستین شرکت بین المللی خواهد بود که یک هتل پنج ستاره، ملیا قو بزرگ را افتتاح خواهد کرد.
نشریه به نقل از رضا پیرپیران افزود: شرکت های اسپانیایی از شهرت خوبی‌ در ایران چه در بخش دولتی و چه در خصوصی برخوردار هستند. آنها توانایی قابل توجهی‌ در بخش هایی‌ از جمله صنعت پتروشیمی، زیرساخت های راه آهن، قطارهای سریع السیر، انرژی های تجدید پذیر ، مدیریت آب و کشاورزی دارند.
این رسانه اضافه کرد: به این دلیل که ایران، نخستین قدرت گاز طبیعی و چهارم در نفت خام است، هیدروکربن ها، سرمایه گذاری خارجی‌ در این کشور را بر خود متمرکز کرده ا‌ند.
در این مورد، به گفته «اسفندیار بهمن» بنیانگذار انجمن اروپا - ایران، یک نشست کسب و کار که بر روی ایران پسا تحریم متمرکز شده ، هدف در هیدروکربن ، دستیابی به 35 میلیارد یورو سالانه سرمایه گذاری خارجی‌ در طول پنج سال آینده است.
وی می‌ افزاید که سرمایه گذاری خارجی‌ باعث نخواهد شد که اقتصاد ایران به طور فوری رشد بزرگی‌ را تجربه کند. هدف، وارد کردن سرمایه، تکنولوژی و پروژه های جدید در بازار به منظور کمک به رشد و بهبودی صنعت است.
به گفته شاهرخ حبیبی، هر کارآفرین با تجربه بین المللی که در تهران قدم بزند، متوجه میزان امکانات سرمایه گذاری و فرصت های کسب و کار می‌ شود. با این حال، در ایران نیز سرمایه گذارانی با توانایی انجام این کارها وجود دارند.
وی می‌ گوید: بازار ایران، وادار می‌ کند که در این کشور حضور داشت و دوشا دوش با شریک ایرانی کار کرد. اروپا برای ادامه مقابله با داعش و برای تضمین آینده اقتصاد منطقه یورو به ایران نیاز دارد.
ال موندو به نقل از پیر پیران ادامه می‌ دهد: معتقدیم که اسپانیا می‌ تواند به یکی‌ از شرکای الگوی اروپایی ایران تبدیل شود.
اروپام**5*491*شبس*1488 * 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوری

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال