کد خبر: 82601442 (6080408) | تاریخ خبر: 26/04/1396 | ساعت: 16:14|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

امروز در 'ایرنا مقاله' می خوانید:

مسیر حذف زامبی های پولی

تهران-ایرنا-'مسیر حذف زامبی های پولی'،'مدیریت هوشمند'،'ابعاد مالی و حسابداری قرارداد توتال'،'سینما، آموزش فرهنگ است' و 'ریزگرد پاسپورت ندارد'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز دوشنبه در صفحه 'ایرنامقاله' منتشر شد.

** مسیر حذف زامبی های پولی
دستورالعمل‌ هایی که از تجربه برخورد با شکست بانکی در دهه‌ های گذشته استخراج شده است و می‌ تواند به‌ عنوان نقشه‌ راه برخورد با بانک‌ها و موسسات مالی شکست‌ خورده مورد استفاده قرار بگیرد.
بر مبنای این دستورالعمل‌ ها، حل پازل بانک شکست‌ خورده نیازمند رعایت مجموعه اصولی است که گستره وسیعی را از کیفیت روابط عمومی در مواقع شکست بانکی تا استانداردهای مدیریت دارایی بانک ورشکسته را دربرمی‌گیرد و چشم‌ پوشی از آنها بر عمق مساله بانک یا موسسه مالی شکست‌ خورده خواهد افزود.
بر این اساس در مواقع شکست بانکی کارگروهی از متخصصان حوزه‌ های مختلف به مدیریت نماینده نهاد ناظر وظیفه مداخله برای حذف بانک‌ های بیمار را از مجموعه بانکی بر عهده می‌ گیرد. این کارگروه باید در نخستین گام برنامه‌ ای گام‌ به‌ گام و زمان‌ بندی‌ شده را در بستری مشارکتی و در تعامل با مدیران بانک تنظیم کند و به اطلاع مشتریان بانکی برساند. سپس هر یک از اجزای این کارگروه به حل مساله مربوط به خود خواهد پرداخت.
تجربه دهه‌ های اخیر در بازار پول حاکی از آن است که وجود بازیگران بد، در اجزای این بازار باعث انحراف و در نتیجه بحرانی شدن وضعیت خواهد شد. این بازیگران در اقتصادهای کشور، با عنوان‌ هایی نظیر «بانک‌ های‌ بد» یا «بانک‌ های زامبی»، برای محیط سالم بازار پول نقش سلول بیماری را ایفا می‌ کنند که می‌تواند در صورت تداوم فعالیت به سایر اعضا لطمه بزند.
اقداماتی که در صورت چشم‌ پوشی می‌تواند عمق مساله شکست بانکی را بیش از پیش افزایش دهد. «خطا در تخمین مولفه‌ های موثر در روند تصفیه یا اصلاح بانک شکست‌ خورده» و «تحریک ناشی از اطلاع‌ رسانی اشتباه» دو نمونه از چنین اغماض‌ هاست که در نهایت احتمال سرایت ورشکستگی به سایر اجزای نظام بانکی را افزایش می‌دهد.
هدف از مداخله بانکی، مدیریت ترازنامه، کنترل دارایی‌ها و در صورت نیاز جبران تعهدات تضمین‌ شده بانک بیمار در قبال مشتریان است. منظور از بانک بیمار، بانکی است که به علت مشکلات ساختاری و در پی چرخه‌ ای از روندهای مخرب توان ادامه فعالیت خود را از دست داده است.
از سوی دیگر ممکن است شرایط بانک برای ادامه فعالیت به حدی وخیم باشد که سیاست‌گذار تصمیم به انحلال بانک یا ادغام بانک بیمار با بانکی که در درجه مطلوب سلامت قرار دارد، بگیرد. نکته قابل‌ ملاحظه در اتخاذ هر یک از این تصمیمات توجه به این نکته است که علاوه‌ بر وضعیت بانک بیمار، وضعیت سایر اجزای نظام بانکی نیز نقشی تعیین‌ کننده در فرآیند انتخاب بین این دو تصمیم دارد.
بر مبنای الگوی پیشنهاد شده از سوی صندوق بین‌ المللی پول در شرایط برخورد با بانک یا موسسات مالی و اعتباری شکست‌ خورده، نهادهای رسمی باید اخبار مربوط به پروسه درمان بانکی را تنها از مرجع سخنگوی کارگروه انحلال یا ادغام بانک منتشر کنند.
عدم تناقض در خبررسانی، صداقت، اطلاع‌ رسانی از روند زمانی بازپرداخت مطالبات و نحوه پرداخت سپرده‌ های تضمین‌ شده از جمله اصولی است که کارشناسان صندوق بین‌ المللی پول در رابطه با اطلاع‌ رسانی در مواقع وقوع شکست بانکی به آن اشاره کرده‌اند.
طبق الگوهای پیشنهاد شده در منابع منتشر شده از سوی صندوق بین‌ المللی پول ترکیب کارگروه بیماری‌ زدایی از بدنه بانکی از ترکیبی از متخصصان در حوزه‌های مختلف از کارشناسان رسانه‌ای و حسابرسان گرفته تا تیم مدیریت دارایی، مدیریت شعب و متخصصان حقوقی تشکیل می‌شود.
در چنین کارگروهی نماینده نهاد ناظر وظیفه مدیریت پروسه اصلاح یا انحلال را بر عهده می‌ گیرد و تیمی از متخصصان نیز وظیفه رسیدگی به مساله کارکنان بانک را بر عهده می‌ گیرد.
با آغاز برنامه مداخله، بخش عمده‌ای از خدمات ارائه شده از سوی بانک یا موسسه مالی و اعتباری شکست خورده تا زمان تعیین وضعیت بانک متوقف می‌شود. پس از آن متخصصان حسابداری ساکن در کارگروه مداخله بانکی، اقدام به تعیین رقم دقیق و ترکیب تعهدات و مطالبات بانک یا موسسه شکست خورده می‌کنند.
پس از آن به مساله دارایی‌های بانکی پرداخته می‌شود. باید مشخص شود که هر یک از دارایی‌های بانک از چه نوعی هستند و کیفیت این دارایی‌ها با استفاده از دیرش و کیفیت نقدشوندگی این دارایی‌ ها تعیین می‌شود.
در چنین شرایطی قیمت بازار به‌ عنوان مبنا در نظر گرفته می‌ شود و دارایی‌ هایی که برای آنها بازاری وجود نداشته باشد با ارزش صفر در گزارش‌ های مالی به ثبت می‌رسند.
بانک به عنوان یک شخصیت حقوقی واحد همواره در معرض ریسک‌های مختلف است. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ های بانکی که می‌تواند بانک را از لحاظ مواجهه با ریسک‌ های مختلف در امان نگه دارد، مدیریت دارایی است.
هدف از مدیریت دارایی، محافظت از ارزش وام‌ های اعطا‌ شده به افراد و سایر دارایی‌ ها از جمله دارایی‌ های خارج از ترازنامه است تا به این طریق بانک از لحاظ عملیاتی در یک وضعیت مطمئن قرار گیرد. یکی از مهم‌ ترین دارایی‌ های بانک، وام‌ های اعطا شده به مشتریان است.
بر این اساس ابتدا باید دارایی‌ های بانک به دسته‌ بندی‌ های متفاوت از جمله وام، سایر دارایی‌ها و دارایی‌های خارج از ترازنامه تفکیک شوند و وضعیت فعلی هر یک از این دارایی‌ ها در حیطه ریسک، قدرت نقدشوندگی و درجه مالکیت مورد ارزیابی قرار گیرند.
از آنجا که وام‌های مختلف پتانسیل متفاوتی در استحکام‌ سازی وضعیت نقدینگی بانک دارند؛ بنابراین تفکیک وام‌ها به درجه‌های مختلف احتمال وصول و همین‌ طور جدا کردن وام‌های سوخت شده از تسهیلات قابل‌ وصول، از جمله مهم‌ ترین اقداماتی است که می‌تواند در مدیریت نقدینگی بانک کمک قابل‌ توجهی کند.

** مدیریت هوشمند
دولت قطر بعد از بررسی مطالبات سیزده گانه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین با ارسال پیامی به امیر کویت به عنوان میانجی، به جز چند مورد محدود، مطالبات اصلی را رد کرد.
حال پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که بعد از تحولات اخیر چه سناریوهای محتملی برای بحران قطر متصور است.
در مورد دلایل شکل گیری بحران قطر می توان دلایل مختلفی را ذکر کرد از جمله:
1. سایش گفتمانی بین اسلام سیاسی اخوانی و اسلام سیاسی مورد نظر عربستان سعودی؛
2. مخالفت قطر با سیادت و هژمونی طلبی عربستان سعودی؛
3. سیاست جذب مصر توسط عربستان سعودی؛
4. اقتصاد سیاسی بین المللی همچون مباحث مربوط به نفت و گاز شیل؛
5. سیاست آمریکایی برای کسب منافع از بحران در منطقه خلیج فارس؛
بعد از آغاز این بحران، ایالات متحده آمریکا واکنش های متفاوت و گاها متناقضی داشته به طوری که دونالد ترامپ و کاخ سفید با حمایت از عربستان سعودی، قطر را مقصر تحولات اخیر می دانند ولی «رکس تیلرسون» و وزارت خارجه طرفین را به حل و فصل اختلافات دعوت کرده اند.
در این میان دولت کویت تلاش هایی را برای میانجی گری آغاز کرد و مطالبات سیزده گانه کشورهای عربی را با یک ضرب الاجل 10 روزه به دولت قطر ارایه داد که براساس مطالب درز کرده، مهم ترین مطالبات طرف های عربی شامل قطع رابطه با ایران، بستن شبکه ماهوار های الجزیره، کاهش روابط نظامی با ترکیه، قطع حمایت از سازمان القاعده و اخوان المسلمین بود.
با توجه به تحولات ذکر شده و تهدید به اقدامات سخت گیرانه بیشتر، آینده بحران قطر وارد فاز جدیدی شده که می توان برای آن سناریوهایی را ذکر کرد که مهم ترین آنها عبارت اند از:
جنگ با قطر، کودتا در قطر، فشار ایالات متحده آمریکا برای تسلیم قطر، موفقیت کویت در میانجی گری، اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس و نزدیکی قطر به جمهوری اسلامی ایران.
در جمع بندی مطالب فوق باید گفت در صورت موفقیت احتمالی عربستان سعودی برای همسو کردن قطر با خود، این امر می تواند الگوی راهبردی عربستان سعودی در مورد دیگر کشورهای غیرهمسو همچون جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد ولی در مقابل اگر قطر در این میان موفق به مقاومت شود در عرصه سیاست خارجی به عربستان سعودی ضربه جبران ناپذیری وارد خواهد شد و این امر می تواند به الگویی علیه این کشور تبدیل شود.

** ابعاد مالی و حسابداری قرارداد توتال
در روش‌ شناسی علمی، هرگونه توافق یا قرارداد به عنوان یک «کلیت» شناخته می‌شود. این «کلیت» به معنای تجمیعی از عناصر است که در کنار یکدیگر ساختار مدونی را به اسم «قرارداد» تشکیل می‌دهند. بدون توجه به اجزای پیش‌ گفته، نقد هر قرارداد می‌تواند مصداقی از تقلیل‌ گرایی باشد.
نگاهی به برخی انتقادات پیرامون قرارداد کنسرسیوم فاز ١١ نشان می‌ دهد برخی ایرادات طرح‌ شده، مبتلا به آفت تقلیلی و ناشی از نشناختن ساختارهای مالی، حسابداری و اقتصادی حاکم بر قراردادهاست.
طیفی از انتقادها در اساس به حدی دور از منطق است که نیازی به تأمل پیرامون آن احساس نمی‌ شود. در حوزه‌ های مالی قراردادها، باید برآوردها با توجه به مدت‌ زمان قرارداد و در جریان اجرای آن انجام شود و چون مدت این قرارداد در زمره قراردادهای بلندمدت طبقه‌ بندی می‌شود، بنابراین محاسبه دقیق متغیرهای مالی (مانند سود، درآمد، قیمت‌ ها و...) امر دشواری است.
وقتی دوره بازپرداخت طولانی می‌شود، به طور طبیعی مبلغ هم افزایش خواهد یافت. از حیث عملیاتی، پرداخت به پیمانکاران از مقطعی آغاز می‌ شود که میدان به تولید می‌ رسد.
در عین حال، این پرداخت در عمل «سقف» دارد؛ به‌ گونه‌ای که بالغ بر ٥٠ درصد از عواید فاز ١١ پارس جنوبی مستقیما متعلق به دولت است و بازپرداخت به سه شرکت عضو در کنسرسیوم از ٥٠ درصد باقی‌ مانده انجام خواهد شد.
نکته دیگر مربوط به «دوره بازپرداخت سرمایه‌ گذاری انجام‌ شده» است که در این قرارداد ١٠ سال تعیین شده است.
پرداختی شرکت ملی نفت به پیمانکاران طرح شامل چند بخش است. بخشی از آن «اصل سرمایه‌ گذاری» است که عین هزینه واقعی است.
بخش دیگر کارمزد بانکی و قسمتی نیز هزینه‌های غیرسرمایه‌ ای نظیر مالیات و هزینه گمرکی است که به دولت ایران پرداخت می‌شود.
بنابر تصمیم ایران یا اگر شرایط بازار بین‌المللی طوری باشد که به هر دلیلی شرکت ملی نفت ایران نخواهد به شرکت‌ های توتال و ملی نفت چین میعانات گازی را به‌ روز بفروشد، آنگاه محصول به وسیله کشور فروخته شده و وجه مربوطه از محل این فروش به آنها کارسازی می‌ شود. ملاحظه می‌شود که ساختار قرارداد از حیث ابعاد مالی، بسیار پیچیده و دقیق است.
بنابر عرف بین‌ المللی، شرکت‌های بزرگ از سوی مؤسسات بسیار معتبر بین‌ المللی حسابرسی نیز تحت رسیدگی قرار دارند و فعالیت‌ های مالی آنها از منظر رعایت استانداردهای حسابرسی و حسابداری به‌ شدت تحت کنترل است.

** سینما، آموزش فرهنگ است
«فلور نظری» بازیگر و سفیر کودکان بدسرپرست در این یادداشت به مقوله آموزش فرهنگ از طریق فیلم های سینمایی پرداخته است.
امروزه رسانه‌ ها نقش بسیار پررنگی در تغییر تفکرات جوامع بشری دارند و این نقش را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. در این بین سینما به عنوان رسانه‌ ای تاثیرگذار و پرمخاطب در ساختمان فرهنگی یک کشور همیشه برای مردم از جذابیت‌ های خاصی برخوردار بوده چرا که مردم از آنچه بر پرده سینما یا تلویزیون می‌بینند الگوپذیری دارند و همین وظیفه هنرمندان را در قبال مردم و جامعه سنگین‌ تر می‌کند.
ما حدود یک سال پیش کمپین کودکان بدسرپرست را با شعار بدسرپرست تنهاتر است راه‌ اندازی کردیم و در آن از مسئولان، هنرمندان، پزشکان، روان‌شناسان، جامعه‌ شناسان و... بسیاری دعوت کردیم تا با ما همکاری داشته باشند. چند روزی است که موضوع آتنا اصلانی دختر خردسالی که مظلومانه کشته شد سرزبان‌ هاست! نمی‌ خواهم در اینجا دنبال مقصر بگردم، چون تک تک ما به عنوان شهروندان این جامعه در ماجرای آتنا و امثال او مقصریم.
فقط می‌ خواهم بگویم که بیاییم و نگذاریم که آتناهای دیگری قربانی شوند. آتنا و خیلی از کودکان ما نمی‌ دانند که چگونه باید از خود مراقبت کنند، نمی‌دانند که باید در مواجهه با غریبه‌ ها محتاط باشند، نمی‌ دانند که چطور باید بچگی کنند! از آن‌ طرف خانواده‌ هایشان هم نمی‌دانند که چطور کودکانشان را بزرگ و آنها را وارد جامعه کنند.
فیلم‌ های ما باید بتواند نکات مهمی را به خانواده‌ها آموزش دهد و در وهله اول آنها را توجیه کند. سینما فقط یک فیلم نیست بلکه آموزش فرهنگ نیز هست و کمک به سلامت جسم و روح مردم یک کشور با آموزش در فیلم‌ های سینمایی بسیار ممکن است. سکوت و سرپوشی در بیان چنین معضلات اجتماعی آنها را بزرگ‌ تر و پررنگ تر می‌کند.

** ریزگرد پاسپورت ندارد
سیاست‌ های کلی نظام در مورد محیط‌ زیست موجب تقویت همسوگرایی قوای سه گانه و نیروهای مسلح برای حفظ محیط‌ زیست شده به طوری که تمام دستگاه‌ های اجرایی و نهادها متوجه وظایف خود در قبال حفاظت از محیط‌ زیست شدند.
از سوی دیگر، استانداردهای محیط‌ زیست برای بهبود شرایط و نگهداری محیط‌ زیست به وجود آمده‌ اند و در ایران سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس وظایف ذاتی و حاکمیتی خود مکلف به شناسایی و تدوین استانداردهای زیست‌ محیطی و نظارت بر حسن اجرای آن است.
از جمله این استانداردهای زیست‌ محیطی می‌ توان به استاندارد خروجی دودکش واحدهای صنعتی، حد مجاز آلایندگی انواع خودروها، صدای مشاغل، صدای موتورسیکلت و حد مجاز آلودگی صوتی خودروهای تولید داخل اشاره کرد و با تعیین شاخص‌های استانداردهای زیست‌ محیطی از افزایش آلودگی و تخریب محیط‌ زیست جلوگیری به عمل آورد.
سازمان حفاظت محیط‌ زیست میزبان مراکز منطقه‌ ای برخی کنوانسیون‌ های مهم از جمله رامسر، بازل و استکهلم بوده و نیز میزبانی مقر دائمی موسسه علوم و فناوری‌ های زیست‌ محیطی اکو را نیز بر عهده داشته است.
دولت ترکیه سد می‌سازد و اصلا کاری به ما ندارد. دولت عراق هم آن‌ قدر مشکل دارد که اصلا به مساله ریزگرد نمی‌ تواند توجهی کند. با این شرایط ایران چندین بار خواستار این شده که ترکیه با سدسازی آب تالاب هورالعظیم را قطع نکند.
از طرف دیگر مسئولان ایرانی با مقامات عراقی در زمینه مقابله با ریزگرد‌ها گفت‌ و‌گو کرده اند و آنها حاضر شده‌اند که ما پول بدهیم تا مالچ‌ پاشی کنیم و ریزگرد از بین برود.
در مورد افغانستان بارها گروه‌ هایی به این کشور سفر کرده و به آنها اخطار داده اند که نسبت به رودخانه هیرمند بر اساس تعهداتشان رفتار کنند و 26 متر مکعب آبی را که از سدهای کمال خان قرار بود به ما بدهند، ارائه کنند.
ریزگردی که به کشور وارد می‌ شود پاسپورت ندارد که ما متوجه شویم از کدام کشور است. تاسف ما بر این است که کشورهای همسایه یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند برای مهار ریزگردها همکاری کنند. دولت ترکیه در یک منطقه بسیار کوچک قصد دارد 22 سد بسازد.
سد «ایلی سو» قرار است بزرگ‌ترین سد جهان شود. وقتی 31 کشور برای کنفرانس به ایران آمدند، نماینده‌ای که از ترکیه آمد معاون وزیر نیروی ترکیه بود، این در حالی است که بقیه کشورها وزرا و افراد شاخص خود را فرستاده بودند.
در زمینه سدسازی ترکیه هم باید دیپلماسی و ارتباطاتی ایجاد کنیم که تعداد این 22 سد را کاهش داده و مخزن و دریاچه پشت سد را کم کنیم که حداقل مقداری آب از دجله و فرات به عراق برسد. من این سدها را دیده‌ ام. در انتهای این سدها یک قطره آب به عراق نمی‌رسد.
این موارد نیاز به تعاملات بین‌ المللی دارد. ایران باید این مساله را به ترکیه گوشزد کند که با ریزگردها شرایط مردم ایران را پر مخاطره کرده است. البته دولت یازدهم در راستای تعاملات بین‌ المللی اقدامات زیادی را انجام داده که باید همچنان با قدرت بیشتری به این راه ادامه دهد.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**2040

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال