سفیر سابق انگلیس در سازمان‌ملل: قرارداد توتال نشانه اهمیت فرصت‌های تجاری ایران در پسابرجام است

لندن - ایرنا - لرد «دیوید هنی» سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد، بابیان اینكه قرارداد گازی توتال نشان‌دهنده اهمیت فرصت‌های تجاری ایران در دوران پسابرجام است، عنوان كرد كه این معامله به‌طور غیرمستقیم سبب خواهد شد شركت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق شوند.

دیپلمات پیشین وعضو ارشد كمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس روزشنبه در گفت ‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن ضمن برشمردن اهمیت قرارداد تجاری توتال با ایران افزود:'توتال یك شركت بزرگ تجاری است و به نظر من به دنبال این قرارداد، بقیه شركت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی تشویق خواهند شد همكاری تجاری شان را با ایران گسترش دهند.'
وی افزود:'ایران با 80 میلیون جمعیت بازار بزرگی به‌ حساب می‌آید؛ این آمار كمی نیست و باید سرمایه‌گذاری و تجارت بیشتری در ایران جاری شود و من امیدوارم كه شرایط بدین گونه پیش برود.'
این مقام انگلیسی دربخش دیگری از اظهاراتش به توافق هسته ای با ایران اشاره وعنوان كرد كه دولت انگلیس'مجاب شده است این توافق، توافقنامه‌ای منطقی برای دو طرف به شمار می رود و بنابراین به آن پایبند خواهد بود.'
وی افزود: دولت انگلیس به فرصت‌های واقعی در ایران - كه به‌طور كامل از هرگونه بهره‌برداری نظامی از برنامه هسته‌ای اش فاصله گرفته، و تحریم‌هایش لغو شده - پی برده است و ما خواهان گسترش روابط فعال با ایران هستیم.
این دیپلمات ارشد انگلیسی تصریح كرد كه برداشت وی از سیاست‌های خارجی كشورش مؤید آن است كه حتی اگر واشنگتن برجام را پاره كند، انگلیس به تعهدات خود پایبند خواهد ماند.
وی جمهوری اسلامی ایران را یكی از قدرت‌های مهم در منطقه توصیف كرد و گفت: بدون گفت‌وگو با ایران، تلاش برای سروسامان دادن به خاورمیانه بی‌نتیجه خواهد ماند.
لرد هنی در همین حال به گزارش اخیر كمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان در رابطه با نقد سیاست‌های دولت انگلیس در خاورمیانه اشاره كرد و بر لزوم فاصله گرفتن سیاست های لندن از واشنگتن تاكید كرد.
وی «چك سفید امضای دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریكا به ریاض و حمله لفظی وی به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران «بلافاصله پس از پیروزی شگفت‌انگیز» وی در انتخابات ریاست جمهوری را فاقد عقلانیت و منطق دانست.
متن كامل مصاحبه سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل با خبرنگار ایرنا بدین شرح است:

** ایرنا: كمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان اخیراً گزارشی را در رابطه با نقد سیاست‌های خارجی دولت انگلیس منتشر كرده است. ارزیابی شما‌ از سیاست خارجی دولت انگلیس در خاورمیانه چیست؟
**دیوید هنی: به نظرمن دولت بریتانیا تمایل دارد توانایی‌هایش را در قبال كارهایی كه می‌تواند در خاورمیانه صورت دهد دست بالاگرفته و در برخی موارد هم‌دست پایین می‌گیرد؛ كه این مساله جای تأسف دارد. به نظر من دیگر معنایی ندارد كه بریتانیا، آمریكا یا حتی كشورهایی مانند فرانسه و روسیه تصور كنند كه به همان اندازه كه در قرن 20 میلادی قادر به دخالت در امور كشورهای خاورمیانه بود، امروز تأثیرگذار هستند.
در آن زمان كشورهای خاورمیانه بر این باور بودند كه قدرت‌های خارجی باید در امورات شان تصمیم ‌گیری كنند و قدرت‌های منطقه حرف زیادی برای گفتن نداشتند. یكی از نتیجه‌گیری‌هایی كه ما در گزارش كمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان به آن اشاره كردیم این بود كه دیگر شرایط مانند گذشته نیست و به آن دوران هم بازنمی‌گردد؛ پس قدرت‌های خارجی مانند قرن بیستم قادر نیستند تا بر مردم سلطه كنند، مرزها را تغییر دهند و یا تصمیم بگیرند كه چه كسی بایستی حاكم باشد.
ما احساس كردیم كه این‌یك تحول بزرگ در سیاست خارجی ما خواهد بود كه دولت بایستی آن را موردتوجه قرار دهد چراكه دیگر قادر نخواهد به ‌تنهایی اهدافش را دنبال كند. دولت باید در رابطه با اینكه با كدام كشور در خاورمیانه و یا خارج از آن همكاری كند تجدیدنظر و اهداف را مورد بازنگری قرار دهد.
ما در این گزارش عنوان كردیم كه سیاست دولت بر اجرای دمكراسی در جریان بهار عربی، با توجه به اینكه این تحولات ربطی به بهار نداشته و بیشتر یك‌ روند پر هرج‌ومرج بوده، منسوخ‌شده است و به برقراری ثبات ختم نمی‌شود.البته ما ادعا نمی‌كنیم كه این گزارش بیانگر حقیقت سیاست خارجی انگلیس است بلكه برداشت ما از لندن برپایه شواهدی است كه از سوی كارشناسان، مقامات دولتی و رسانه‌ها به‌دست‌آمده است.

*** دولت انگلیس در رابطه با سیاست های خارجی اش درباره خاورمیانه به اندازه كافی تامل نكرده است
** ایرنا: این گزارش بخش‌هایی از سیاست‌های خارجی انگلیس را زیر سوال برده، واكنش وزارت خارجه نسبت به گزارش شما چه بوده است؟
**دیوید هنی: البته واكنش دولت تدافعی بود؛ اما آنها آگاه هستند كه پارلمان مستقل عمل می‌كند و حق دارد كه عملكرد دولت را موردانتقاد قرار دهد.
ما در این گزارش اعلام كردیم كه به نظر ما، دولت قاعده بازی را رعایت نمی‌كند و به اندازی كافی در رابطه باسیاست‌های خارجی‌اش نسبت به خاورمیانه تأمل نكرده و صرفاً به فعالیت‌هایی كه طی 40 سال گذشته مشغول بوده ادامه می‌دهد.
دولت بایستی از سیاست‌های قدیمی‌اش دست برداشته و بادید جدیدی به خاورمیانه نگاه كند؛ چون شرایط طی این مدت تغییر كرده است.

***تغییرات بسیار سریع در خاورمیانه و عدم درك شرایط از سوی دولت انگلیس
** ایرنا: پس به نظر شما، دولت انگلیس در قبال سیاست‌هایش در رابطه با خاورمیانه به‌اندازه كافی تأمل نمی‌كند؟ اما رفتار انگلیس در منطقه این را ثابت نمی‌كند؟
**دیوید هنی: به نظر من آنها (دولت انگلیس) مثل سایرین در رابطه با اوضاع نابسامان و تغییرات خیلی سریع خاورمیانه با چالش مواجه هستند و به همین دلیل من شرایط آنها را درك می‌كنم؛ چراكه مواجهه با چنین مسائل دشواری كار سختی است. اما احساس ما در كمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان این است كه دولت به‌خوبی شرایط را درك نكرده و به سیاست‌های یكنواختش ادامه می‌دهد.
البته در مواردی ما اعلام كردیم كه سیاست‌های مناسبی اتخاذشده است. به‌طور مثال دولت بریتانیا بدون هیچ ملاحظه‌ای از مذاكرات هسته ای با ایران حمایت به عمل آورد و اعلام كرد كه حتی اگر آمریكا از آن كنار بكشد، به برجام پایبند خواهد بود؛ از این نظر ما در گزارش مان مشخص كردیم كه دولت در این مورد سیاست خوبی را در پیش‌گرفته است.

*** حمله لفظی ترامپ به حسن روحانی فاقد منطق و عقلانیت بود
** ایرنا: در گزارش شما اشاره‌شده است كه دولت انگلیس بایستی دست از دنباله‌روی سیاست‌های آمریكا بردارد؛ لطفاً در این رابطه بیشتر توضیح بدهید.
**دیوید هنی: از زمانی كه گزارش ما منتشر شد، یك نمونه خیلی خوب از سیاست‌های غیرعادی آمریكا رخ‌داده كه با پیشنهاد ما در كمیته [روابط بین‌الملل] مبنی بر فاصله‌گیری از سیاست‌های واشنگتن سازگاری دارد. منظورم سفر دونالد ترامپ به ریاض (پایتخت عربستان) است كه پارلمان در رابطه با دو جنبه آن به‌شدت موضع گرفت. جنبه نخست مربوط به حملات لفظی رئیس‌جمهوری آمریكا به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بود كه تنها دو روز پس از پیروزی قاطع وی در انتخابات ریاست جمهوری و هم‌زمان با افزایش تعاملات جامعه جهانی با ایران صورت گرفت. به نظر من افراد زیادی با آنچه ترامپ در این رابطه در ریاض انجام داد، هم‌عقیده نیست.
به نظر ما حمله لفظی به حسن روحانی، بلافاصله پس ‌ازآنكه او به‌طور شگفت‌انگیزی در انتخابات پیروز شد، فاقد منطق و عقلانیت است.
علاوه بر آن، شواهد نشان می‌دهد كه دونالد ترامپ یك چك سفید امضا به عربستان سعودی داده تا هر اقدامی را در منطقه صورت دهد. این مساله اكنون منجر به رویارویی عربستان و قطر شده كه به نظر من دولت بریتانیا عقیده دارد كه این اقدام منطقی نیست و با نتیجه‌گیری گزارش ما كه در آن تأكید كردیم، رقابت میان ایران و عربستان تبعات خطرناكی را، هم برای منطقه و هم برای منافع اقتصادی كشورهای خارجی به دنبال خواهد داشت، سازگاری دارد.
ما در این گزارش به‌درستی اشاره كردیم كه رقابت میان ایران و عربستان به نفع هیچ‌كس نیست. ما بایستی به دنبال راهی باشیم تا قرار موقتی را میان هر كشور كه دو قدرت بزرگ منطقه به شمار می‌روند، ایجاد كنیم تا آنها قادر باشند در كنار یكدیگر زندگی و علیه هم لفاظی نكنند.

*** از سیاست آمریكا فاصله گرفته ایم
** ایرنا: پس آیا امكان دارد كه انگلیس از دنباله روی آمریكا دست بردارد و سیاست خودش را پیش بگیرد؟
**دیوید هنی: دونالد ترامپ در جریان رقابت میان ایران و عربستان، جانب عربستان را گرفته است؛ این در حالی است كه ما به دولت (انگلیس) نگفتیم كه جانب هیچ‌كدام از طرفین را نگیرد؛ پس ما از سیاست آمریكا فاصله گرفته‌ایم.

*** ما (انگلیس) نیاز داریم رابطه مان با ایران را قوی كنیم
** ایرنا: دربخشی از گزارش شما اشاره‌شده است كه انگلیس بایستی با كشورهای منطقه به‌ویژه ایران، همكاری‌هایش را گسترش دهد؛ لطفاً در این رابطه توضیح بدهید.
**دیوید هنی: بله ما نیاز داریم كه با ایران رابطه‌مان را قوی كنیم چون ایران بازیگر مهمی درمنطقه و به دلیل مرزهایش با پاكستان، افغانستان و تركمنستان یك بازیگر فرا منطقه‌ای به شمار می‌رود.
ما نیازمند رابطه‌ای قوی و مثبت با این كشور هستیم و بایستی همكاری‌های تجاری، فرهنگی و سیاسی‌مان را گسترش دهیم. هرچند ما در برخی زمینه‌ها مانند سوریه و یمن اختلاف‌نظر داریم اما بایستی كانال‌هایی را برای گفت‌وگو در این رابطه داشته باشیم و به‌طوركلی ایران را به‌عنوان یك بازیگر جدی مورد توجه قرار دهیم. به نظر من، این‌گونه وانمود كردن كه می‌توان خاورمیانه را بدون گفت‌وگو با ایران سروسامان داد بی‌نتیجه و عملی نیست.

***انگلیس متعهد به برجام است
** ایرنا: شما چندین بار از مقامات دولت انگلیس این سؤال را مطرح كردید كه اگر واشنگتن برجام را پاره كند، واكنش دولت چگونه خواهد بود و آیا از آمریكا دنباله‌روی خواهد كرد یا خیر؛ برداشت شما از پاسخ‌هایی كه دریافت كردید چیست؟
**دیوید هنی: به نظر من دولت بریتانیا به برجام پایبند خواهد ماند و بعید می‌دانم از تعهد به آن خارج شود. آنها مجاب شده‌اند كه این توافق، عهدنامه‌ای منطقی برای دو طرف به شمار می رود؛ دولت (انگلیس) به فرصت‌های واقعی در ایران - كه به‌طور كامل از هرگونه بهره‌برداری نظامی از برنامه هسته‌ای اش فاصله گرفته و تحریم‌هایش لغو شده - پی برده است و ما خواهان گسترش روابط فعال با ایران هستیم.
دولت بریتانیا حتی كوچك‌ترین اشاره‌ای نكرده است كه اگر ترامپ برجام را پاره كند - كه تاكنون این كار را نكرده و به نظر هم نمی‌رسد چنین كاری را صورت دهد- از آن پیروی خواهد كرد.
برداشت من این است كه ما (دولت انگلیس) به برجام پایبند خواهیم ماند. ما با ایران توافق كرده‌ایم و بایستی پای آن بایستیم. این علائم و نشانه‌هایی است كه دولت بریتانیا از خود بروز می‌دهد و ما هم در كمیته روابط بین‌الملل همین عقیده راداریم. اما اكنون این مساله مهم است كه دونالد ترامپ را تشویق كنیم تا برجام را پاره نكند. البته او تاكنون به‌رغم جریانات قدرتمندی كه در كنگره و مشاورهای او كه علیه برجام هستند، این اقدام را صورت نداده است.

***اگر تحریمها بود، توتال به امضا نمی رسید/زمان زیادی طول می كشد تا تاثیر تحریم ها از بین برود
** ایرنا: برخی بر این باور هستند كه ایران خیلی زود به غرب امتیاز داد و به همین خاطر غرب در اجرای تعهداتش تعلل می‌كند و هنوز موانع بانكی برطرف نشده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
**دیوید هنی: من پاسخم را به دو بخش تقسیم می‌كنم. من درك می‌كنم كه ایرانی‌ها از اینكه لغو تحریم‌های بین‌المللی بلافاصله منافعی را به همراه نداشته، ناخرسند هستند. البته به نظر من لغو تحریم‌ها برای ایران منفعت داشته است، منظورم قرارداد گازی ایران با توتال است كه اگر تحریم‌ها وجود داشت به امضا نمی‌رسید. بنابراین به نظر من، مردم ایران انتظارات زیادی را در یك بازه زمانی كمی مطالبه می‌كنند. آنها بایستی درك كنند كه زمان زیادی طول خواهد كشید تا تأثیر سال‌ها تحریم علیه ایران از بین برود. اما ما درك می‌كنیم كه مردم ایران نسبت به روند جاری شدن منافع برجام ناراضی هستند و به همین خاطر، راهكارهایی را به دولت پیشنهاد كردیم كه می‌تواند تأثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد.
اما با این نظریه كه ایران خیلی زود به غرب امتیاز داد، مخالف هستم چون در غیر این صورت تحریم‌ها برداشته نمی‌شد و شما در شرایط قبل باقی می‌ماندید كه مطلوب نبود؛ در آن صورت ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌داد و اوضاع خیلی زود مانند شرایطی كه در كره شمالی شاهد هستیم، بحرانی می‌شد.

*** برخی شركت ها راهكارهایی را ابداع كرده اند كه در حال پیگیری است
** ایرنا: شما به قرارداد گازی توتال با ایران اشاره كردید. نظر شما در رابطه با این قرارداد چیست؟
**دیوید هنی: توتال یك شركت بزرگ تجاری است و به نظر من به دنبال انعقاد این قرارداد، بقیه شركت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی هم تشویق خواهند شد تا با ایران همكاری‌های تجاری‌شان را گسترش دهند.تصمیم توتال نشان داد كه فرصت‌های تجاری ایران نسبت به خطرات ناشی از بازگشت تحریم‌ها مهم‌تر است. به‌هرحال اگر ایران تصمیم بگیرد دوباره برنامه هسته‌ای‌اش را ازسر بگیرد، متعاقباً تحریم‌ها بازگردند، توتال پول زیادی را از دست خواهد داد. پس بایستی تصور كنیم كه توتال این‌گونه به مساله نگاه نكرده و این گام مثبتی است.
این قرارداد به‌طور غیرمستقیم بر روی سایر شركت‌ها نیز تأثیر گذاشته، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در ایران جاری خواهد شد و تجارت رونق می‌گیرد.
به‌هرحال ایران با 80 میلیون جمعیت بازار جدا بزرگی به‌حساب می‌آید؛ این آمار كمی نیست و بایستی سرمایه‌گذاری و تجارت بیشتری در ایران جاری شود و امیدوارم كه شرایط بدین گونه پیش برود. البته در رابطه با مسائل بانكی، به دلیل تحریم‌های آمریكا مشكلاتی وجود دارد كه به‌سادگی نمی‌توان آن حل كرد. اما برخی شركت‌ها راهكارهایی را ابداع كرده‌اند كه در حال شكل‌گیری است؛ ضمن اینكه ما (انگلیس) هم دیگر ایران را تحریم نمی‌كنیم.

*** تهران و لندن باید در سطح وزیر با یكدیگر گفت و گو كنند
** ایرنا: به‌طوركلی سطح روابط كنونی انگلیس و ایران را چطور ارزیابی می‌كنید؟
**دیوید هنی: روابط قطعاً بهتر از گذشته است. سفرای ما در حال حاضر در پایتخت دو كشور مستقر هستند، ما با یكدیگر در مورد مجموعه‌ای از موضوعات گفت‌وگو می‌كنیم.
آقای نیكلاس هاپتون (سفیر انگلی در ایران) دوست قدیمی من است و ما سابقه همكاری در موضوعات سازمان ملل راداریم. به نظر من روابط در سطح خوبی قرار دارد. البته این رابطه هنوز خیلی كمتر از سطح مطلوب است. ما بایستی بیشتر در سطح وزیر با یكدیگر گفت‌وگو كنیم. حتی بایستی به دیدگاه‌ های رئیس‌جمهور روحانی گوش كنیم؛ چراكه او دوره جدید ریاست جمهوری‌اش را آغاز كرده و این مهم است كه ما به صحبت‌های او توجه كنیم.
به‌طوركلی زمینه گسترش همكاری‌های دوجانبه بسیار زیاد است. هرچند من فعالیت‌های زیادی را در حوزه ایران انجام داده‌ام و همواره آگاه بودم كه اگر قرار است بریتانیا روابطش را با ایران گسترش دهد، برخی مردم در ایران بلافاصله تصور می‌كنند كه توطئه‌ای در حال شكل‌گیری است كه البته حقیقت ندارد.
همان‌طور كه عرض كردم، ما آن دوران را پشت سر گذاشته‌ایم و با دنیای امروزی كه در آن زندگی می‌كنیم متفاوت است. من امیدوارم كه باگذشت زمان قادر باشیم تا از نگاهی كه ایرانی‌ها مبنی بر اینكه انگلیس تلاش می‌كند تا امور داخلی ایران را برخلاف نظر مردم كنترل كند، عبور كنیم.

*** از كودتای 28 مرداد باید درس بگیریم كه اقدام ما عاقلانه نبود/دلیلی ندارد انگلیس سیاست های گذشته خود را تكرار كند
** ایرنا: اما به لحاظ تاریخی انگلیس در امور داخلی ایران، مانند كودتای 28 مرداد دخالت كرده و این‌یك واقعیت تاریخی است؛ به همین دلیل مردم ایران نسبت به این كشور بدبین هستند. آیا به نظر شما انگلیس نبایستی در راستای اصلاح این دیدگاه گام‌های مثبتی را بردارد؟
**دیوید هنی: بله، اما محض رضای خدا این اتفاق مربوط به 65 سال پیش است. زمان زیادی از آن موقع گشته است. سوالی كه امیدوارم مردم ایران از خودشان بپرسند این است كه آیا اكنون دلیلی دارد كه بریتانیا چنین سیاست‌هایی را دنبال كند؟ كه جواب این سوال منفی است. ما نیز در گزارشمان در كمیته روابط بین‌الملل اشاره كردیم كه این سیاست‌ها قدیمی و منسوخ است.
من امیدوارم كه ایرانی‌ها در نظر داشته باشند كه زمان زیادی از این حادثه گذشته است. البته ما بایستی از تاریخ درس بگیریم. در جریان كودتای 28 مرداد ما می‌توانیم درس بگیریم كه این اقدام عاقلانه نبوده ضمن آنكه زمان زیادی از این حادثه گذشته است و بایستی روبه‌جلو حركت كنیم. به نظر من این عاقلانه نیست كه دائماً رفتار دولت انگلیس با ایران به دلیل حادثه‌ای كه 65 سال پیش رخ‌داده، سنجیده شود.

*** اگر درها را به روی دانشجویان ایرانی باز كنیم، منفعت زیاد خواهیم برد
** ایرنا: اما رویكرد خصمانه دولت انگلیس محدود به گذشته نیست. به‌رغم توافق هسته ای با ایران، هنوز وزارت كشور انگلیس برای صدور ویزا به اتباع ایرانی محدودیت در نظر گرفته است. چطور این را توجیه می‌كنید؟
دیوید هنی: این دقیقاً از جنس همان مسائلی است كه نیاز داریم تا روابطمان را با ایران گسترش دهیم تا بتوانیم برای این مشكلات راه‌حل پیدا كنیم.
من به شما اطمینان می‌دهم كه زمان زیادی را صرف كردم تا دولت (انگلیس) را متقاعد كنم كه به دانشجویان ایرانی به‌عنوان مهاجران اقتصادی نگاه نكند، اما به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر، كارها به نتیجه نرسید. به هر روی، من بر این باور هستم كه اگر درها را به روی دانشجویان ایرانی باز كنیم، منفعت زیادی خواهیم برد. ما دانشگاه‌های خوبی را در اختیارداریم كه بسیاری از ایرانی‌ها تمایل دارند در آنجا تحصیل كنند. بنابراین اگر موانعی وجود دارد دولت بایستی آن را برطرف كند.

** ایرنا: به‌غیراز توافق هسته ای، روابط انگلیس و ایران با چالش‌های زیادی مواجه است؛ به‌طور مثال دولت انگلیس به عربستان سلاح می‌فروشد كه این مساله توازن قوای نظامی در منطقه را به هم زده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
**دیوید هنی: با توجه به ابعاد قرارداد تسلیحاتی عربستان و آمریكا، بعید می‌دانم كه پول زیادی برای ریاض باقی‌مانده باشد تا از ما سلاح بخرد. اما به‌ طور كلی ما سیاستمان را در رابطه با فروش اسلحه به كشورهای حوزه خلیج‌فارس تغییر نخواهیم داد. البته مساله عربستان به دلیل جنگ یمن پیچیده شده است. مشكلات جدی در این رابطه وجود دارد و عربستان هوشمندانه جنگ یمن را مدیریت نكرده است، اما به نظر من ایران هم نبایستی خودش را در این مساله درگیر می‌كرد.

*** تعطیلی شبكه خبری الجزیره احمقانه و تقدیم عرصه سیاست خارجی قطر به عربستان، غیرمنطقی است
** ایرنا: نظر شما در رابطه با بحران قطر چیست؟
**دیوید هنی: به نظر من این اقدام صحیحی نبود. البته قطری‌ها هم بی‌گناه نیستند، آن‌ها از افراد عجیبی حمایت به عمل‌آورده كه تصور می‌كنم ایرانی‌ها هم از آن خرسند نیستند. به نظر من قطر بایستی این اقداماتش را متوقف و درك كند كه نبایستی درآمد حاصل از گازشان را خرج هر جریانی در خاورمیانه بكنند. اما اینكه به آن‌ها گفته شود كه شبكه خبری الجزیره را بایستی تعطیل كنند، احمقانه است. یا اینكه به آن‌ها گفته شود مانند گذشته بایستی عرصه سیاست خارجی‌شان را تقدیم عربستان كنند، غیرمنطقی است.
ما از اقدام عربستان حمایت نكردیم و دولت بریتانیا تلاش كرده تا ضمن حمایت از میانجیگری كویت راه‌حلی برای پایان این رویارویی پیدا كند.هیچ مدركی وجود ندارد كه نشان دهد ما از چك سفید امضای آمریكا به محمد بن سلمان كه منجر به بحران‌های امروز شده است، حمایت می‌كنیم.

** ایرنا: پس آیا می‌توان نتیجه گرفت كه شما یكی از مخالفان سفر آقای ترامپ به لندن هستید؟
**دیوید هنی: به نظر من سفر او به لندن در ماه اكتبر غیرمنطقی بود. سفر رئیس‌جمهوری آمریكا در اولین سال ریاست جمهوری با سنت‌های ما سازگاری ندارد و بی‌تردید با اعتراضات گسترده مردم مواجه می‌شد. خرسندم كه دو طرف به این نتیجه رسیدند كه اكنون زمان مناسبی نیست.این دعوت خیلی زود صورت گرفت و من آن را در پارلمان موردانتقاد قراردادم؛ البته انتقاد من بخش كوچكی از یك كوه یخی بود.
اروپام ** هـ ن ** گفت و گو از: هادی نادری

سرخط اخبار جهان