مدیر مرکز علوم دینی قم در بلگراد:

تفاوت‏ اقوام در فرهنگ قرآنی برای آشنایی بهتر مردم است

بلگراد - ایرنا - مدیر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در همایش «دین و ناسیونالیسم» که در بلگراد برگزار شد،گفت: تفاوت‏های اقوام و ملیت‏های گوناگون امری کاملاً طبیعی است و در فرهنگ قرآنی به عنوان راهی برای آشنایی بهتر مردم با همدیگر و نزدیک شدن به هم معرفی شده است.

به گزارش ایرنا، 'سعید خلیلوویچ' که عضو هیات مؤسسین مرکز علوم دینی 'قم' در بلگراد است روز چهارشنبه در این همایش که به وسیله دفتر رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و مرکز علوم دینی قم در صربستان در آمفی تئاتر خانه جوانان بلگراد برگزار شد، افزود: به همین دلیل عواطف خانوادگی، قومی و وطنی در چارچوب معرفت دینی از مقوله‏ محبت پاک و متعالی به شمار می‏آید.
خلیلوویچ با بیان اینکه تفاوت‏های قومی و ملی نباید عامل برتری‏جویی‏های سیاسی، ملتی خاص شود، توضیح داد که واژه‏ قرآنی «ملت» به معنای دین است و لذا این واژه به انبیاء نسبت داده می‏شود و مثلاً می‏گوییم: ملت ابراهیم (ع). ملّت در اصطلاح قرآنی سنت و راه مشترکی است که اعضای جامعه در پرتو معرفت وحیانی و عقلی آن را برگزیدند تا به حقایق متعالی و مابعدالطبیعی تقرب جویند.
عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در ادامه بیان کرد که در تعاریف مکاتب فلسفی غرب مدرن، عصبیت موجود در مفهوم ملت که مبتنی بر شناختی حسی-عاطفی است، محور فعالیت‏های اجتماعی و حاکمیت سیاسی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد که ملت در غرب مدرن، در حقیقت، «منِ اجتماعیِ» جدید انسان است، لیکن این «منِ اجتماعی» به هیچ وجه مظهر حقایق متعالی هستی ‏شناختی نیست، بلکه خود خالق و معیار حقیقت و مبدأ اقتدار سیاسی است.
خلیلویچ در این همایش که مورد استقبال تعداد زیادی از محققان و دانشجویان صربستانی و رسانه‌های این کشور قرار گرفت به تفصیل تحلیل فیلسوفان راسیونالیست و همچنین رومانتیست‏های آلمانی را در این باره که ملت چگونه می‏تواند معیار و مبدأ حقیقت، ارزش و حقوق باشد مورد کاوش قرار داد و نتیجه گرفت که ناسیونالیسم، ایدئولوژی کاملاً نوین عصر مدرنیستی است و هیچ وقت در تاریخ اندیشه بشر قبل از رنسانس از اعتبار معرفتی و اجتماعی برخوردار نبوده است.
وی در ادامه با استناد به آیات قرآن و روایات نتیجه گرفت که ایدئولوژی ناسیونالیسم به روشنی جایی در حوزه معرفتی اسلام ندارد، زیرا سنت دینی امتیازات خانوادگی، مالی و عموماً امتیازات مادی را از دلایل احتمالی انحطاط جامعه دانسته، در حالی که ارزش واقعی انسان و عامل اصلی سعادت و آرامش وی را تقوی و طهارت نفس معرفی کرده است.
خلیلوویچ در این رابطه به تحلیل بیانات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، در مورد این آیه کریمه‏ قرآنی پرداخت که «ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».
پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد رویکرد سیاسی غالب دولت‏های مختلف منطقه‏ بالکان در چند دهه‏ گذشته را به این دلیل مورد انتقاد قرار داد که هر کدام از آن‏ها تلاش کردند در مسابقه ترویج مکتب ناسیونالیسم گوی سبقت را از دیگران بربایند، غافل از این که ایدئولوژی ناسیونالیسم با اصول معرفتی و فرهنگی سنت دینی مسیحیان و مسلمانان بیگانه است و ارمغان آن برای منطقه بالکان چیزی جز پدید آمدن خصومت‏ها، منافع متضاد ملی و ارضی و در نتیجه، رنج و عذاب مردم منطقه نبوده است.
پروفسور «دراگان سیمئونویچ» استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بلگراد و رئیس آکادمی امنیت ملی صربستان و «آلکساندر راکویچ» پژوهشگر مؤسسه تاریخ معاصر صربستان از دیگر سخنرانان در این همایش نیز به تحلیل پشتوانه‏های تاریخی و سیاسی گسترش اندیشه‏ ناسیونالیسم در منطقه بالکان پرداختند و تأکید کردند که عدم تفکیک بین ناسیونالیسم افراطی و احساس وطن‏دوستی موجب شده است مناسبات فرهنگی اقوام مختلف صربستان، بوسنی و هرزگوین و کرواسی در سده بیستم با تنگناهای بنیادین و دردناک مواجه شود.
در بخش تبادل نظر پایانی این همایش علمی که با مشارکت فعال تعداد زیادی از اندیشمندان، محققان و دانشجویان حاضر صورت گرفت در باب زوایای دیگری از نسبت بین سنت دینی و ناسیونالیسم بحث و گفت‌وگو شد.
اروپام**436**شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال