۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82580917
T T
۰ نفر

مذاكره پوتین و كیسینجر پیش از دیدار با ترامپ

۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82580917
مذاكره پوتین و كیسینجر پیش از دیدار با ترامپ

مسكو - ایرنا - در مذاكره ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با هنری كیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریكا كه در آستانه نخستین دیدار رئیسان جمهوری دو كشور برگزار شد، روابط پر تنش واشنگتن و مسكو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، كیسینجر كه در بازه زمانی بیش از یك دهه اخیر به عنوان پیام رسان رئیسان جمهوری آمریكا برای همتایان روس شناخته شده، در شرایطی كه نخستین دیدار پوتین و دونالد ترامپ برنامه ریزی شده است، با رئیس جمهوری روسیه در مسكو مذاكره كرد.
كاخ كرملین روز جمعه در پیام كوتاهی نوشت: كسینجر برای شركت در همایش بین المللی «بررسی افكار پریماكف» به مسكو سفر كرده است.
كیسینجر كه تا كنون چندین بار حامل پیام های روسای جمهوری آمریكا در سفر به روسیه بوده، از نگاه كارشناسان این بار نیز حامل پیام دیگری در شرایط تیرگی بی سابقه روابط دو كشور در آستانه دیدار سران است.
براساس برنامه پیش بینی شده، پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس دو روزه سران بیست كشور دارای اقتصاد برتر دنیا یا جی 20 در شهر هامبورگ آلمان كه 16 تیر ماه آغاز می شود، برای نخستین بار با یكدیگر دیدار می كنند.
روابط روسیه و آمریكا در شرایط كنونی بسیار تیره است و دو كشور بر اثر تحریم های آمریكایی همكاری ها در بسیاری عرصه ها را متوقف كرده اند.
دولت آمریكا هفته گذشته درموجی دیگری از تحریم های ضدروسی، 38 فرد و نهاد در روسیه و اوكراینی های مخالف كی یف را در ارتباط با اختلاف چند ساله بر سر شبه جزیره كریمه تحریم كرد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از تحریم های ضدروسی جدید واشنگتن گفت: چیزی جز ابراز تاسف برای روس ستیزی بیمارگونه شركای آمریكایی نمی توانم بگویم. به نظر من استناد به وضعیت اوكراین از دیدگاه ناظران جدی تمسخر آمیز است.
تحریم ها در مورد روسیه بار دیگر بدون پایه و اساس اعمال می شود. تحریم های ضدروسی كه از سال 2014 در قالب مواضع غرب و اتحادیه اروپا به پیشگامی آمریكا در چارچوب پرونده اوكراین وضع شده، همیشه روند افزایشی داشته است.
افزون بر این، دولت اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در سال 2016 با دستوری ناگهانی 35 دیپلمات روسیه را اخراج و دو ملك دیپلماتیك این كشور را نیز توقیف كرد كه دولت ترامپ هم تاكنون حاضر نشده براساس قوانین و مقررات بین المللی آنها را بازگرداند و حتی پیش شرط دریافت یك قطعه زمین در سن پترزبورگ برای ساخت كنسولگری آمریكا را مطرح كرده كه توسط مسكو رده شده است.
رئیس جمهوری روسیه نیز 12 خرداد در باره تیرگی روابط روسیه با آمریكا گفت: همكاری های مسكو و واشنگتن در پائین ترین نقطه قرار دارد و در چند سال گذشته پایه های همكاری ها كه در دهه های گذشته شكل گرفته بود، تخریب شده است.
ترامپ نیز كه در دوران رقابت های انتخاباتی با قاطعیت رویكردهای ضدروسی اوباما رئیس جمهوری وقت آمریكا را محكوم می كرد و وعده تغییر آن را می داد، نه تنها تاكنون كاری نكرده است، بلكه با اعمال تحریم های جدید، شرایط پیچیده تر نیز شده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان