مقام مسئول: واردات آب بسته بندی خارجی به نفع تولید داخل است/ نیاز به بازاریابی مناسب برای صادرات

تهران- ایرنا- دبیر انجمن تولید كنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به واردات قانونی آب بسته بندی شده خارجی در ماه های گذشته، ورود این محصولات را با توجه به قیمت بالای آنها عاملی برای گرایش مردم به نمونه های مشابه داخلی عنوان كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در ماه های اخیر واردات برخی برندهای آب بسته بندی به صورت قانونی به كشور در رسانه ها خبرساز شده است. این در حالی است كه پیش از این واردات آب به صورت قاچاق یا به صورت چمدانی و از طریق مسافران به كشور انجام می شد.
در حالی كه تولید این محصولات با عنایت به حضور شركت های فعال داخلی و خارجی در كشور به وفور انجام می شود و بازار اشباع از این محصولات است، اما واردات آن هم با قیمت های بالا كه در برخی موارد تا 400 هزار ریال در هر بطری نیز گزارش شده، دستمایه این گزارش شده است.
در همین پیوند، «پیمان فروهر» دبیر انجمن تولیدكنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تا پیش از این واردات آب بسته بندی به كشور نداشتیم و عمده آن برند لوكس همانند «ووس» (VOSS) نروژ بود كه به صورت قاچاق، مسافری یا چمدانی وارد می شد.
به گفته وی، از حدود چهار ماه پیش برخی شركت های داخلی به واردات آب بسته بندی به صورت قانونی از كشور فرانسه اقدام كرده اند كه البته حجم واردات آن ناچیز و پایین است.
دبیر انجمن تولید كنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به تولید سالیانه یك میلیارد و 300 تا یك میلیارد و 400 میلیون لیتر آب بسته بندی در كشور، تصریح كرد: تنها 2.7 درصد جمعیت كشور مصرف كننده آب بسته بندی تولیدی داخل هستند و مصرف كننده زیادی در كشور ندارد؛ بر این اساس انتظار می رود آنچه اكنون به عنوان آب بسته بندی از اروپا وارد می شود و هر بطری آن بین 180 تا 400 هزار ریال قیمت دارد نیز در حجم های بسیار پایین باشد.
فروهر تصریح كرد: بیش از 98 درصد محصولات تولید شده در داخل به فروش می رسد و 2 درصد دیگر آن صادر می شود.
وی بیان داشت: واردات این محصولات با اخذ مجوز قانونی از نهادهای متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت انجام می شود.
فروهر درباره نیاز كشور به واردات چنین كالاهایی، اظهار داشت: واقعیت این است كه اگر ایران بخواهد در عرصه اقتصاد و تجارت آزاد گام بردارد، دیگر بحث نیاز مطرح نیست، بلكه این سازمان ها و شركت های اقتصادی هستند كه با بررسی همه جوانب امر اقدام به واردات می كنند.
وی تصریح كرد: از نگاه انجمن تولیدكنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، واردات این كالا نه تنها ایراد و اشكالی ندارد، بلكه بسیار هم خوب است؛ زیرا مصرف كننده داخلی با مقایسه تفاوت قیمت نمونه مشابه ایرانی با خارجی، به محصول ایرانی گرایش خواهد یافت.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: اكنون چهار شركت بزرگ بین المللی در ایران به تولید آب بسته بندی مشغولند و تولیدات خود را با رعایت همه استانداردهای بین المللی بطور متوسط 10 هزار ریال در هر بطری می فروشند؛ در حالی كه كیفیت آب تولیدی هیچ تفاوتی با آب بسته بندی خارجی ندارد و با انجام همان فرآیندها و رعایت همان استانداردها تولید می شود.
وی در تشریح دلیل این تفاوت قیمت چشمگیر، توضیح داد: آب بسته بندی خارجی همانند «اویان»، برندی بین المللی و مطرح در سطح جهان است كه طبعا ارزش افزوده برند خود را نیز در قیمت محصولات لحاظ می كند؛ حال اگر تعرفه های گمركی و هزینه های ورودی به كشور را در نظر بگیریم، قیمت نهایی آن بسیار بالا خواهد رفت.
فروهر خاطرنشان كرد: شاید بتوان تخمین زد كه آب های بسته بندی خارجی، اكنون در كمتر از 50 سوپرماركت آن هم در نواحی شمالی پایتخت یافت شود.
به گفته وی، «اویان»، «بودوا» و «پریر» برندهای مطرح آب بسته بندی هستند كه اكنون در بازار ایران وجود دارد و به صورت قانونی با عاملیت برخی شركت های ایرانی نظیر «صنایع چیپس و اسنك قشم» و «شركت آب معدنی دماوند» توزیع می شوند؛ در عین حال، برند ووس نروژ به عنوان گرانترین آب معدنی موجود در كشور، به صورت غیرقانونی وارد می شود.

** صادرات 1.7 میلیون دلاری آب بسته بندی
این مقام مسئول در ادامه یادآوری كرد: با توجه به مصرف داخلی، تنها 2 درصد آب بسته بندی كشور در سال های اخیر به بازارهای عراق، افغانستان و تركمنستان صادر شده است؛ هرچند به دلیل حجیم و سنگین بودن بسته بندی ها كه افزایش كرایه حمل را به دنبال داشته، شاهد كاهش صادرات آنها در سال های اخیر بودیم.
دبیر انجمن تولید كنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی خاطرنشان كرد: سال گذشته ارزش صادرات این محصولات نزدیك به یك میلیون و 700 هزار دلار بوده است.
وی افزود: نبود حمایت از بازار این محصول و نبود زیرساخت های ریلی و جاده ای مناسب، همچنین نا امنی های موجود در عراق و افغانستان با توجه به حضور داعش و طالبان، كاهش سهم ایران را از این بازارها به دنبال داشته و در این میان تركیه عملكرد موفقی داشته است.
فروهر ادامه داد: برای كسب بازارهای بیشتر و افزایش سهم صادراتی، نیازمند بازاریابی مناسب هستیم؛ در این زمینه شركت های حاضر در كشورمان باید نسبت به حضور در نمایشگاه های مختلف با اجاره غرفه ها، غرفه آرایی مناسب و ارسال محموله های مختلف به بازارهای هدف صادراتی اقدام كنند؛ این در حالی است كه شركت های داخلی گاهی اوقات برای پرداخت هزینه های آب و برق یا دستمزد كارگران خود نیز با مشكل مواجه اند.

** صنعت آسیب پذیر
وی تصریح كرد: آب بسته بندی صنعتی آسیب پذیر در ایران است و شواهد نشان داده با كوچكترین كاهش در درآمدهای مردم، نخستین چیزی كه از سبد خانوارها حذف می شود، آب بسته بندی است؛ زیرا آب شرب لوله كشی در منازل اكثر خانواده ها وجود دارد.
دبیر انجمن تولیدكنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به بازارهای جدید صادراتی، خاطرنشان كرد: با مشكلات پیش آمده بین برخی كشورهای عربی با قطر، این كشور به عنوان بازار جدید صادراتی آب بسته بندی مطرح شده و در این زمینه با اتاق بازرگانی و سفارت این كشور مكاتباتی شده است.

** لزوم تغییر الگوی مصرف آب
وی تاكید كرد: اگر سالی فقط یك درصد به مصرف كنندگان داخلی این محصولات اضافه شود، دیگر نیازی به صادرات نخواهیم داشت؛ در این زمینه مهمترین انتظار فعالان این بخش از دولت، تغییر الگوی مصرف آب شرب از آب لوله كشی به آب بسته بندی است.
فروهر گفت: در حالی كه میانگین سرانه مصرفی آب بسته بندی در جهان بیش از 100 لیتر و در كشوری مانند تركیه 140 لیتر است، اما این رقم در ایران فقط بین 15 تا 16 لیتر است.
دبیر انجمن تولیدكنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی مزایای استفاده از آب بسته بندی را حمل و انتقال آسانتر و قدیمی و فرسوده شدن شبكه های آب شرب در اكثر شهرها و كلانشهرهای كشور برشمرد كه عمر برخی از آنها به بیش از نیم قرن رسیده و نشتی بالایی دارند.
این مقام مسئول با گله مندی از مسئولان وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: این وزارتخانه آن اندازه كه به مصرف انواع لبنیات توصیه و تاكید دارد و تبلیغات می كند، درباره آب كه مایه حیات انسان ها بوده و آلوده بودن آن منشا بسیار بیماری هاست، توجهی ندارد.
فروهر افزود: علاوه بر آن، ایرانیان مردمانی بسیار كم نوش اند و آب كمی در طول روز مصرف می كنند، در حالی كه امروز اروپایی ها متوجه نقش بی بدیل این مایع در زندگی خود شده و همواره یك بطری آب با خود به همراه دارند.
وی با اشاره به تشكیل شدن 70 درصد بدن انسان از آب، ابراز امیدواری كرد در این زمینه و مصرف بیشتر آب فرهنگ سازی در جامعه انجام شود.

** آب گاز دار
دبیر انجمن تولیدكنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، همچنین درباره واردات آب گازدار به كشور نیز گفت: به دلیل نوع عادت های غذایی ایرانیان، از این آب ها در كشور استقبال چندانی نمی شود و بر این اساس، واردات آن نیز در حد بسیار ناچیزی است.
به گزارش ایرنا، پیشتر «احمد مشیری» مدیر دفتر كنترل كیفیت شركت آب و فاضلاب استان تهران اعلام كرده بود، كیفیت آب تهران استانداردهای لازم را دارد و به هیچ عنوان در شهر تهران نیازی به استفاده از آب بسته بندی و یا دستگاه های تصفیه آب نیست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** مصاحبه: محمد ملك دار ** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد