۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82570281
T T
۰ نفر
رهبران دینی انگلیس حمله تروریستی علیه مسلمانان در شمال لندن را محكوم كردند

لندن - ایرنا - رهبران دینی انگلیس روز دوشنبه حادثه تروریستی علیه شماری از مسلمانان در شمال لندن كه بر اثر آن تاكنون یك نفر كشته و چندین نفر زخمی شده اند را محكوم كردند.

به گزارش ایرنا، هارون خان، دبیر كل شورای مسلمانان بریتانیا با صدور بیانیه ای گفت: به نظر ی رسد كه انگیزه عاملین این حمله مرتبط با اسلام هراسی بوده است. طی هفته ها و ماه های گذشته مسلمانان حوادث مرتبط با اسلام هراسی متعددی را تجربه كرده اما حادثه اخیر خشن ترین نوع این حوادث بوده است.
وی با اشاره به اینكه طی روزهای آینده ماه مبارك رمضان به پایان خواهد رسید، افزود: ما انتظار داریم كه مقامات دولت انگلیس، تدابیر امنیتی اطراف مساجد را افزایش دهند.
هارون خان اضافه كرد: سال ها است كه جوامع مسلمان خواستار مقابله با افزایش جرائم ناشی از تنفر بوده اند. اكنون اقدامات وسیع تری، نه تنها در رابطه با این حادثه بلكه افزایش جرائم مرتبط اسلامی بایستی صورت گیرد.
رئیس شورای مسلمانان بریتانیا تصریح كرد: بسیاری از مسلمانان متعاقب حادثه ای كه رخ داده احساس خشم و تاسف می كنند.
در همین حال، انجمن مسلمانان بریتانیا نیز با صدور بیانیه ای این حادثه «شیطانی» را محكوم و از پلیس خواست تا تدابیر امنیتی در اطراف مساجد را افزایش دهد.
این نهاد اسلامی از سیاستمداران انگلیسی خواست تا این «پیشامد بزرگ» را مانند یك حادثه تروریستی قلمداد كنند.
در این بیانیه آمده است: ما از دولت می خواهیم تا برای مبارزه با این اندیشه شیطانی كه طی سال های اخیر توسعه یافته و سبب افزایش جرائم مرتبط با اسلام هراسی و شكاف در جامعه شده است اقدامات بیشتری صورت دهد.
«ایمان عطا» مدیر موسسه اسلامی «تل ماما» نیز با صدور بیانیه ای گفت: رمضان ماهی است كه در آن مسلمانان بیشتر در سطح جامعه به چشم می خورند و گردهمایی های بزرگ تری برای انجام مراسم عبادی شكل می گیرد. از این رو امنیت مساجد بایستی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
«محمد كزبار» رئیس مسجد فینزبری پارك نیز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این حادثه تروریستی هولناك است. تفاوتی با آنچه در منچستر، وستمینستر و لندن بریج رخ داد ندارد. مردم بی گناهی كه مشغول كارشان بوده، در جریان این حادثه جان شان را از دست داده اند.
وی با بیان اینكه «دولت و پلیس بایستی امنیت مساجد را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد» افزود: ما بایستی به مردم جامعه نشان دهیم كه امنیت آنها تامین است.
كزبار در همین حال اشاره داشت: فردی كه این حادثه تروریستی را مرتكب شده، می خواهد تنفر و ترس را در جامعه گسترش دهد اما ما اجازه نمی دهیم تا او موفق شود.
در همین حال شماری از ارگان های یهودی، مسیحی و موسسات خیریه نیز حادثه یاد شده را به شدت محكوم و با مسلمانان ابراز همدردی كردند.
«جاستین ولبی» اسقف اعظم كانتربری و عالی ترین مقام دینی بریتانیا نیز در واكنش به حمله یاد شده در پیامی گفت: آزادی عبادت و پرستش یكی از ارزش هایی است كه ما به قیمت از دست دادن جان انسان های زیادی طی سال های گذشته، به عنوان یك ملت به آن افتخار می كنیم، حمله هولناك علیه مسلمانان در فینزبری پارك حمله علیه همه ما، فرهنگ و ارزش های كشور به شمار می رود.
وی افزود: در حالی كه ما غصه دار از دست رفتن جان انسان های زیادی در لندن و منچستر هستیم، این حمله بی رحمانه، ضربه روحی بزرگی به شمار می رود.
'ولبی' اضافه كرد: خشونت سبب خشونت بیشتر می شود و به نفع آنهایی تمام خواهد شد كه اقدامات تروریستی صورت می دهند.
اسقف كانتربری گفت: این اقدام شیطانی و بی رحمانه هیچ سودی ندارد و به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. این اقدام مانند حوادث پیش از این، ارتكاب جرم علیه خدا و مردم به شمار می رود. ما در كنار دوستان مسلمانمان، آنهایی كه جان شان را از داده و مجروحین این حادثه ایستادگی می كنیم.
كنگره یهودیان اروپایی نیز با صدور بیانیه ای اعلام كرد: ما در كنار برادران و خواهران مسلمان مان متعاقب این حمله ایستادگی می كنیم. حمله به یك مذهب، حمله علیه تمام مذاهب و تمام مردم به شمار می رود و ما بایستی علیه تروریسم در كنار یكدیگر ایستادگی كنیم.
پلیس لندن اعلام كرد كه حمله یك راننده خودرو در بامداد امروز ( دوشنبه ) به شماری از مسلمانان در نزدیكی مسجدمنطقه فینزبری پارك در شمال لندن، یك كشته و 10 زخمی برجای گذاشته است.
بر پایه گزارش پلیس تاكنون یك فرد 48 ساله كه راننده خودرو بوده بازداشت شده است.
به گفته شاهدان عینی قربانیان این حادثه، مسلمانانی بوده اند كه پس از انجام مراسم عبادی ماه رمضان در حال خارج شدن از مسجد فینزبری پارك بوده اند.
اروپام*5** ن** 1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

سرخط اخبار جهان