۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 82563153
T T
۰ نفر
فراهم كردن زمينه حضور بانوان در ورزشگاه ها برنامه وزارت ورزش

تهران - ايرنا - معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان روز سه شنبه گفت: اين وزارتخانه در صدد فراهم كردن شرايط فرهنگي مناسب براي حضور زنان در مراكز ورزشي به عنوان تماشاگر است.

«فريبا محمديان» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: براي فراهم ساختن شرايط فرهنگي حضور بانوان به عنوان تماشاگر در ميادين ورزشي بايد به ملاحظات شرعي و شان زنان توجه شود و از هرگونه حركت شتابزده اي در اين مسير خودداري كرد.
وي افزود:‌ اقدامات شتابزده در اين حوزه به جاي تاثيرات مثبت در توسعه ورزش و سلامت خانواده ها، اثرات منفي خواهد داشت و مهمترين نهاد جامعه را با بحران جدي مواجه كند.
معاون وزير ورزش و جوانان حضور در جايگاه تماشاگران در ميادين ورزشي را يكي از مطالبات جامعه زنان عنوان كرد و در دسته بندي ورزش هايي كه زنان مي توانند به عنوان تماشاگر در آنها حضور داشته باشند، گفت: در دسته اي از ورزش ها چون بدمينتون، قايقراني، تيراندازي و رشته هايي از اين دست خانواده ها بدون هيچ دغدغه اي امكان حضور در محل مسابقه و تماشاي رقابت ورزشكاران را دارند.
محمديان افزود: در برخي از رشته ها ظرفيت حضور خانواده و زنان در جايگاه تماشاگر وجود دارد، اما امكانات و سخت افزارهاي لازم براي حضور آنان در سالن ها و ورزشگاه هاي برگزاري اين رقابت ها فراهم نشده است.
وي گفت: به عنوان مثال در رشته هاي چون فوتبال، بايد مناسب سازي هاي لازم در ورزشگاه ها صورت گيرد، محل ورود و خروج، سرويس هاي بهداشتي و ساير امكانات به صورت مستقل براي زنان و مردان طراحي و آماده شود و از سوي ديگر مديريت برگزاري اين رقابت ها نيز آمادگي حضور زنان و خانواده ها را داشته باشند.
معاون وزير ورزش و جوانان افزود: در رشته هايي چون كشتي، شنا يا برخي ديگر رشته ها از اساس حضور زنان به عنوان تماشاگر مطابق با شئونات آنها نيست و لزومي به حضور آنان در اين فضاهاي ورزشي وجود ندارد.
محمديان موضوع حق پخش تلويزيوني مسابقات ورزشي زنان را از ديگر دغدغه هاي موجود ذكر كرد و گفت: ‌در جلسات متعدد وزير ورزش و جوانان با مسئولان شبكه ورزش در خصوص امكان پخش مسابقات تلويزيوني رشته هاي مختلف ورزشي زنان گفت و گوهايي صورت گرفت و مديران اين شبكه آمادگي خود را براي پخش رقابت هاي ورزشي بانوان با حفظ شئونات اسلامي اعلام كردند.
وي با اشاره به اهميت پخش تلويزيوني مسابقات ورزشي زنان در جلب مشاركت بخش خصوصي گفت: البته در حال حاضر رقابت هاي برخي رشته ها چون تنيس روي ميز زنان پخش تلويزيوني دارد ‌و در خصوص برخي رشته ها نيز با هماهنگي صدا و سيما و رعايت برخي ملاحظات، امكان پخش تلويزيوني فراهم مي شود.
معاون وزير ورزش و جوانان به مساله جذب حامي مالي در ورزش زنان اشاره كرد و گفت:‌ با حمايت دولت و تلاش هاي مسئولان ورزشي كشور در حوزه قانونگذاري اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته است كه «بخشودگي هاي مالياتي» در حوزه ورزش زنان از جمله آنها است.
محمديان افزود: ورزش زنان همچنين مي تواند از اعتبارات بخش مربوط به اختصاص 27 صدم درصد از مجموع ماليات بر ارزش افزوده منتفع شود و اين نيز گام بلندي در توسعه ورزش زنان در كشور خواهد بود.
بر اساس ماده 109 قانون برنامه ششم توسعه كشور، دولت مكلف است 27 صدم درصد از كل 9 درصد ماليات ارزش افزوده را براي توسعه ورزش مدارس، ورزش همگاني، ورزش روستايي و عشايري، ورزش بانوان و زير ساخت هاي ورزش به ويژه در حوزه معلولين و جانبازان اختصاص دهد.
محمديان با اظهار اميدواري از اينكه مديران ورزشي زنان و مديران استاني از اين اعتبار براي توسعه ورزش زنان استفاده كنند، گفت:‌ اين قانون به فدراسيون ها و ادارات كل ورزش و جوانان ابلاغ شده است و به زودي آئين نامه اجرايي آن نيز تنظيم و ابلاغ خواهد شد.
معاون وزير ورزش و جوانان توصيه كرد: ‌فدراسيون هايي كه حامي مالي دارند، بهتر است بخش بيشتري از كمك هاي مالي وزارت ورزش و جوانان را كه در قالب اعتبار به آنان پرداخت مي شود، در بخش ورزش زنان و براي توسعه اين بخش مورد استفاده قرار دهند.
وي گفت:‌ در برخي رشته هاي ورزشي چون فوتبال، فوتسال، واليبال و بسكتبال باشگاه هاي زيادي در بخش مردان تيم داري مي كنند كه لازم است با كمك و حمايت فدراسيون ها و مسئولان ورزش، مديران اين باشگاه ها را براي تيم داري در رشته هاي مختلف ورزش زنان ترغيب كرد.
محمديان همچنين به هماهنگي هاي دو معاونت امور ورزشي زنان و معاونت حقوقي، امور استان ها و مجلس وزارت ورزش و جوانان در خصوص مشوق هايي براي موسسان باشگاه هاي ورزشي اشاره كرد و افزود: بر اساس اين هماهنگي ها قرار شد مشوق هايي براي تاسيس باشگاه هاي وزشي در نظر گرفته شود تا باشگاه هاي تازه تاسيس بخشي از اعتبارات خود را در توسعه ورزش زنان هزينه كنند و در برخي رشته هاي ورزشي زنان، متناسب با علاقمندي هاي خودشان تيم داري كنند.
معاون وزير ورزش و جوانان در امور بانوان با اشاره به اينكه زنان در بسياري از رشته هاي ورزشي ظرفيت بالايي در كسب جايگاه قابل توجه در آسيا و جهان دارند، گفت:‌ كسب موفقيت و جايگاه مناسب در يك رشته ورزشي يك شبه اتفاق نمي افتد.
محمديان افزود: وزارت ورزش و جوانان ‌برنامه هاي فدراسيون ها ورزشي را در حوزه زنان با دقت رصد مي كند و از برنامه هاي آنها در حوزه زنان حمايت مي كند.
وي تصريح كرد: معاونت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در امور فني رشته هاي ورزشي از جمله موضوع جذب مربي خارجي براي تيم هاي ملي بانوان مداخله نمي كند، اما جذب مربي خارجي نيازمند استدلال هاي فني و منطقي است.
معاون وزير ورزش و جوانان توصيه كرد: مسئولان فدراسيون ها در جذب مربي خارجي براي تيم هاي بانوان به اين نكته توجه داشته باشند كه از مربي خارجي براي ارتقاي سطح فني مربيان داخلي استفاده شود. در غير اين صورت حضور مربي خارجي در راس تيم هاي ملي بانوان لزومي نداشته و جذب مربي داخلي در اولويت است.
وي در خصوص حمايت وزارت ورزش از جذب مربي خارجي براي تيم ملي بسكتبال زنان گفت: بسكتبال زنان ايران روزهاي خوشي را در پيش دارد و در انتخاب مربي نيز وزارت ورزش و جوانان از تصميمات فدراسيون حمايت خواهد كرد.
محمديان در خصوص انتقادها از انتخاب غير تخصصي نواب روساي زن برخي فدراسيون هاي ورزشي، گفت:‌ معتقدم هيچ رئيس فدراسيوني نمي خواهد كه يكي از بال هاي فعاليتش كه شامل نواب رئيسان، دبير و خزانه دار است، عملكرد ضعيفي داشته باشد.
معاون وزير ورزش و جوانان گفت: ‌در مديريت فدراسيون هاي ورزشي براي انتخاب نايب رئيسان زن مداخله نمي كنم، اما وظيفه دارم پيگير مطالبات ورزشي زنان در فدراسيون هاي مختلف ورزشي باشم و در اين مسير اهداف ورزش زنان را در بخش هاي مدال آوري و رده بندي ورزشكاران زن و آموزش مربيان و داوران پيگيري و نظارت مي كنم.
وي گفت: در صورتي كه نايب رئيسي بتواند اهداف تعيين شده در آن رشته ورزشي را محقق كند، مي تواند به همكاري خود با فدراسيون ادامه دهد و در غير اين صورت با تصميم رئيس فدراسيون مساله جابجايي وي مطرح مي شود.
محمديان به موضوع ارتقاي جايگاه قانوني زنان در اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي اشاره كرد و گفت: تلاش هايي براي اصلاح جايگاه زنان در اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي صورت گرفته و اين تلاش ها همچنان ادامه دارد.
وي گفت: بايد مديريت ورزش زنان در فدراسيون ها به بانوان سپرده شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي **1828
خبرنگار :‌خديجه روزبهاني انتشاردهنده:\لي خورسندي

سرخط اخبار ورزش