۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82553121
T T
۰ نفر
تولید نفت اوپك در ماه مه افزایش یافت

تهران- ایرنا- پایگاه خبری تامسون رویترز زاویا انگلیس اعلام كرد برای نخستین بار از زمان اجرای توافق كاهش تولید اوپك از ابتدای سال 2017، تولید نفت این سازمان در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه خبری یاد شده، افزایش تولید نفت در نیجریه و لیبی كه از اجرای این توافق معاف هستند افزایش تولید نفت سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) را در ماه مه بدنبال داشته است.
كشورهای نیجریه و لیبی كه تولید نفت شان به دلیل جنگ داخلی پیش از امضای توافق كاهش تولید اوپك به شدت كاهش یافته بود از اجرای برنامه كاهش تولید معاف شدند.
تولید نفت اوپك در ماه مه با 250 هزار بشكه افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 32 میلیون و 220 هزار بشكه در روز افزایش یافته است.
تولید نفت نیجریه با از سرگیری انتقال نفت از طریق خط لوله فورسادوس* افزایش یافت. نقل و انتقال نفت از این خط لوله از زمان بمباران آن توسط مخالفان در فوریه 2016 (بهمن-اسفند1394) متوقف شده بود.
شركت دولتی نفت لیبی نیز اعلام كرد، تولید نفت این كشور به 827 هزار بشكه در روز افزایش یافته و تقریبا به سطح تولید سال 2014 آن رسیده است. با این حال تولید نفت این كشور هنوز نصف سطح تولید آن در سال 2011 است كه هنوز درگیری های شهری در این كشور آغاز نشده بود. تولید نفت لیبی در سال 2011 یك میلیون و 600 هزار بشكه در روز یود.
به نوشته تامسون رویترز زاویا، تولید نفت ایران در ماه مه تغییری نكرده و در مقایسه با ماه پیش از آن ثابت بوده است. ایران نیز بر اساس توافق كاهش تولید، اجازه پیدا كرد سطح تولید خود را اندكی افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، روزنامه هلنیك شیپینگ نیوز یونان اعلام كرد، در حالی كه عراق در ماه مه با دیگر اعضای اوپك صحبت می كرد كه با تمدید توافق كاهش تولید این سازمان موافقت كنند تا مازاد عرضه نفت در بازارها كاهش یابد، تولید این كشور در ماه یاد شده ركورد زد و به بالاترین سطح در 6 ماه گذشته رسید.
این پایگاه خبری بر اساس اطلاعات به دست آمده از رصد نفتكش ها و نیز آژانس های حمل و نقل دریایی اعلام كرد، نفتكش ها در ماه مه 122 میلیون بشكه نفت خام از بنادر عراق واقع در خلیج فارس و دریای مدیترانه بارگیری كردند.
به این ترتیب، دومین تولیدكننده بزرگ اوپك در ماه مه به طور میانگین روزانه سه میلیون و 930 هزار بشكه نفت صادر كرد.
به گزارش ایرنا، اوپك در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با كاهش تولید موافقت كرد تا با كاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها كمك كند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپك یك میلیون و ٢00 هزار بشكه در روز از سطح تولید خود بكاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اكوادور، گابن، عراق، كویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپك به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه كاهش تولید اوپك مستثنی شدند.
اوپك همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدكنندگان نفت غیراوپك شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مكزیك، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدكنندگان نیز در مجموع با كاهش 600 هزار بشكه در روز از تولید نفت خود موافقت كردند.
وزیران نفت و انرژی كشورهای عضو اوپك در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق كاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت كردند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1063**1561**مترجم:رفعت كرمی مهر**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر