۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82552331
T T
۰ نفر
آلمان، فرانسه و ایتالیادربیانیه ای مشترك:توافق پاریس قابل مذاكره نیست

تهران- ایرنا - رهبران كشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به دنبال اعلام رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر خروج از توافق پاریس در بیانیه ای مشترك اعلام كردند: توافق آب و هوایی پاریس قابل مذاكره مجدد نیست.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر افزود: رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه مشترك خود با اشاره به آنچه دونالد ترامپ درخواست كرده است، تاكید كردند كه توافق آب و هوایی پاریس قابل مذاكره دوباره نیست.
آسوشیتدپرس گزارش داد: مانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه، انگلا مركل صدراعظم آلمان و پائلو جنتیلونی نخست وزیرایتالیا در بیانیه مشترك خود درباره تصمیم آمریكا مبنی بر خروج توافق (پاریس) 2015 در آن 'ابراز تاسف' كردند.
بنابراین گزارش سه رهبر اروپایی توافق پاریس را بعنوان بنیاد و اساس همكاری بین كشورها در مقابله موثر در برابر تغییرات آب و هوایی توصیف كردند.
آسوشیتدپرس در ادامه افزود: این سه رهبر اروپایی تاكید كردند كه بنابر چارچوب این توافق، «توافق پاریس تغییر ناپذیر، و معتقدیم این توافق نمی تواند مورد مذاكره مجدد قرار گیرد.»
این خبرگزاری گزارش داد: مكرون، مركل و جنتیلونی اعلام كردند كه آنها بر این توافق پایبند خواهند ماند و تلا ش های خود درحمایت از كشورهای فقیر و آنهایی كه در بیشترین خطر ازاین تغییرات قرار دارند، خواهند افزود.
به گزارش ایرنا، «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه در واكنش به اعلام خروج آمریكا از توافق پاریس از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور در یك پیام ویدیویی گفت كه برای توافقی كه بلندپروازانه تر ازتوافق پاریس نباشد مذاكره دوباره نخواهیم كرد.
در همین حال جاستین ترودو نخست وزیر كانادا نیز در واكنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریكا با صدوری بیانیه ای نسبت به این تصمیم ابراز «ناامیدی» كرد.
هیلاری كلینتون نامزد شكست خورده انتخابات 2016 امریكا نیز تصمیم دونالد ترامپ را یك «اشتباه تاریخی» خواند.
باراك اوباما رئیس جمهوری سابق آمریكا نیز در واكنش به این اقدام دونالد ترامپ در بیانیه ای در خصوص خروج آمریكا از توافق پاریس گفت: ایالات متحده باید پیشگام این توافق باشد، اما اگر دولت ترامپ آینده را پس بزند، ایالت ها، شهرها و بنگاه های ما این راه را ادامه خواهند داد.
دونالد ترامپ بامداد امروز (جمعه) با این توجیه كه عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد كشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریكا را از این توافقنامه اعلام كرد و گفت: از همین امروز كشورش اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف خواهد كرد.
اروپام **1302**مترجم:بهروز وفاداری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان